Nagy kihívás a megfelelés annak a törvényi szabályozásnak, amely szerint 2021. január elsejétől valamennyi, online pénztárgépet használó vállalkozásnak folyamatos rendelkezésre állással biztosítania kell a vásárlóknak az elektronikus fizetés lehetőségét.
A kihívás azért is nagy, mert a nagyjából 220 ezer kereskedőből javarészt az a 60 ezer kis forgalmú kereskedelmi és szolgáltatóegység nem rendelkezik még elektronikus – jellemzően bankkártyás – fizetési lehetőséggel, amelynél a forgalom általában alacsony. S bár a felmérések azt igazolják, hogy a bankkártyás fizetés lehetővé tételével egy-egy kereskedő forgalma 20-30 százalékkal bővül az impulzusvásárlások növekedése miatt, ám – ha megkérdezzük őket – a terminálköltségeket mégis visszatartó erőnek nevezik.
A statisztikák ugyanakkor azt mutatják, hogy a kártyaelfogadás költségei erősen csökkentek az elmúlt években. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a terminálok első negyedévi 1664 milliárd forintos forgalma után a kereskedők 12,5 milliárd forint fix költséget és forgalomarányos jutalékot fizettek a szolgáltatóknak, ami 75 ezrelékes arányt képvisel.
Ez azt jelenti, hogy az átlagos 7582 forintos kártyás fizetésből 57 forint költséget von el a szolgáltató.
A jegybank Fizetési rendszer jelentése szerint az elmúlt évben már 1,5 százalék alá került a bevételarányos jutalék azoknál a kereskedőknél is, amelyeknél a havi bankkártyás forgalom meghaladta a 330 ezer forintot. (Az ennél kisebb forgalmú helyeken a terminálhoz kapcsolódó fix díjak – kihelyezés, üzemeltetés, szerviz – magas aránya miatt valamivel 2 százalék feletti a forgalomarányos teljes díjterhelés.)
Azt, hogy a kártyás fizetés elterjedésének nem feltétlenül a jutalék az akadálya, jól mutatja, hogy a Pénzügyminisztérium (PM) által kiírt POS-telepítési program második körében már nem jelentkeztek annyian az egyébként három évre maximum 1 százalékos jutalék mellett kínált POS-terminálokért.
Sajtóhírek szerint a PM most azt mérlegeli, hogy a jövő év közepéig újranyitja a lehetőséget.
Ezt jól kiegészítheti, hogy a Mastercard tavaly év vége óta működteti hároméves infrastruktúra-fejlesztési programját, amelynek célja, hogy az időszak végére megduplázódjon a hazai elfogadói hálózat mérete.
A kártyatársaság pénzügyileg és szakmailag is támogatja a kártyaelfogadókat, elsődlegesen azért, hogy felgyorsuljon a terminálok igénylése és telepítése, és hogy a kereskedők a jelenlegi több hét helyett akár három napon belül működő bankkártyaterminálhoz jussanak.
Fontos hangsúlyozni, hogy az elektronikus fizetés lehetősége nem pusztán a bankkártyás fizetést foglalja magában: a kereskedő elvben a márciusban sikeresen debütáló, öt másodpercen belüli jóváírást ígérő azonnali fizetési rendszer használatával is teljesítheti a kívánalmakat.
További részletek a Világgazdaság szerdai számában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.