Átalakult tavaly a csomagolóanyagok iránti kereslet: a helyben fogyasztáshoz kötődő termékek – például a poharak és a tányérok – egyelőre kevésbé keresettek, míg az ételszállításhoz szükségesekre számottevően nőtt az igény
– mondta a Világgazdaságnak Győrvári Gábor, az Indepack Kft. ügyvezetője. Tapasztalatai szerint egy átlagos nyáron az üdítős- és a söröspoharak, valamint a street food fogyasztásához használt termékek a kelendőbbek, ősztől pedig a munkahelyi étkeztetés miatt azok, amelyekbe ételt csomagolnak. Karácsony előtt nagyjából két hónapra felfut a papírpoharak forgalma a vásárok miatt. Ám tavaly a nyári szezon jórészt elmaradt, mert nem voltak rendezvények, de az ételcsomagolás az év egészében jellemző volt. Az Indepack meleg ételek csomagolására alkalmas termékeinek eladása megkétszereződött, de például komposztálható pohárból alig fogyott.
Tavaly olyan éttermek is elkezdtek házhoz szállítani, amelyek addig csak helyi fogyasztásra főztek. Ennek köszönhetően az Indepack ügyfeleinek száma 28 százalékkal nőtt, nettó bevétele pedig a 2019-es 839 millió forintról egymilliárd fölé emelkedett.
Eközben bővült a környezetkímélő csomagolások piaca is, a vendéglátóhelyek 20-22 százaléka vásárol lebomló vagy komposztálható csomagolóeszközt.
Az Indepacknál ennek a termékcsoportnak az eladása is stabilan emelkedett, és még jobban nőhetett volna Győrvári Gábor szerint, ha áprilistól nincs akut alapanyaghiány. A vezető azt tapasztalja, hogy bár egyre nagyobb figyelmet kap a környezetkímélő csomagolás, az olcsóbb ételt választó vendégek zöme csak addig környezettudatos, amíg az nem kerül neki többe. Az ökocsomagolás jellemzően drágább a hasonló célú műanyagnál. Emiatt több cégnél választhat a vendég a környezetkímélő és a hagyományos csomagolás közül. Összességében azok a környezetkímélő termékek a legnépszerűbbek, amelyeknek az ára közel van a műanyag megfelelőjükhöz. Az Indepack már nem forgalmazza azokat a termékeket, amelyek kivezetését az uniós direktívák elvárják.
Az árfolyam-különbözet miatt minimálisan már a múlt évben is drágultak ezek a termékek, az idén viszont szinte általános lehet a csomagolóanyagok árának emelkedése. A cég egy németországi partnere épp a napokban jelentett be 12 százalékos emelést. A drágulás oka a gazdasági visszaesés miatti inflációs hatás, a forint gyenge árfolyama és a külföldről érkező termékek megemelkedett szállítási költsége. Kínából például egykonténernyi árut a korábbi ár két és fél, háromszorosáért lehet behozni, de jó áron a szárazföldi importra is nehezebb fuvarozó partnert találni. Az alapanyaghiány miatt –és mert nehezebbé vált a külföldről bejövő szállítás megszervezése – előfordulhat késztermékhiány. Ugyanakkor a vevők részéről már nem jellemző a túlrendelés. A vendéglátóipari csomagolóeszközök piaca összességében nem vált a járvány vesztesévé, mert a termékek forgalmának eltérő irányú változása kiegyenlítette egymást.
Erre az évre szintén növekedést tervezünk, de ehhez még meg kell felelnünk a legnagyobb kihívásnak: fel kell készítenünk partnereinket a környezetbarát csomagolásra való átállásra. Mi már felkészültünk
– hangsúlyozta az ügyvezető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.