A bolti kiskereskedelmi forgalom éves alapon 2,8 százalékkal csökkent, értéke ráadásul a 2019-es, koronavírus-járvány előtti szinttől is elmaradt – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) heti monitorából, amely a március 18. és április 16. közötti időszakot vizsgálta.
A kimutatás az online kasszák adatain alapul, a webáruházak forgalmát nem tartalmazza.
Igaz, az utóbbi a szektor egyre fajsúlyosabb szegmense, a csomagküldő és internetes kiskereskedelem részesedése februárban 8,9 százalék volt, miután a forgalma 26 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.
A heti monitorban vizsgált időszakban az élelmiszer- és iparcikkjellegű bolti vegyes kiskereskedelem 13,9 százalékkal nőtt az egy évvel korábbi értékesítési volumenhez képest, míg az ebben az esetben külön vizsgált élelmiszer-, ital- és dohányáru kategória forgalma ennél nagyobb mértékben, 6,8 százalékkal bővült. Eközben az üzemanyag-kiskereskedelem 2,7 százalékkal esett, holott egy év alatt a benzin literenkénti ára a másfélszeresére, a 280 forint körüli szintről 420 fölé emelkedett. Ehhez nemcsak a kőolaj világpiaci árának, hanem az amerikai dollár árfolyamának változása is hozzájárult. Igaz, április elsején csökkent a jövedéki adó, a gázolaj esetében literenként 10, a benzinnél 5 forinttal.
Az egyéb háztartási cikkek forgalma 56,8 százalékkal zuhant,
a vizsgált időszak jelentős része ugyanis átfedésben volt a március 8-tól elrendelt boltzárral, amely a nem létfontosságú árucikkeket árusító üzletekre vonatkozott. Eközben
a kulturális, szabadidős cikkek értékesítése 46,4 százalékkal mérséklődött, míg az egyéb, máshová nem sorolható áruk kiskereskedelme 29-cel apadt.
A gyógyszer-értékesítés viszont az eddigi lejtmenetet megtörve az online kasszaadatok alapján ismét felfutott, a március 18. és április 16. közti patikaforgalom 14,7 százalékos növekedést tükröz. A KSH heti monitora arra is kitért, hogy
míg a vizsgált időszakban a bolti eladások összességében 2,8 százalékkal csökkentek, a vendéglátóipar 40,7-del zuhant.
Megfigyelhető, hogy
már a csomagküldő és internetes kereskedelem dinamikus bővülése sem tudja ellensúlyozni a hagyományos boltok tavaly augusztus óta tartó volumencsökkenését.
A statisztikai hivatal szerint februárban 7,5 százalékkal esett volna a kiskereskedelem az online láb nélkül, s mivel az 1,9 százalékponttal növelte a szektor egészét, végül 5,6-es mínuszt hozott az utolsó téli hónap. Februárban 85 milliárd forint volt a webshopos összforgalom, míg a járványidőszak csúcsa a tavaly novemberi 138 milliárd volt. Ebben a Black Friday időszaka és a karácsonyi szezon kezdete is szerepet játszott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.