A 2020–2021-es időszakot az e-kereskedelemben többnyire a koronavírus-pandémia hatására felgyorsult növekedés jellemezte. Az ellátási láncok akadoztak, és széles körben voltak lezárások a kereskedelemben, ami miatt sokaknak kellett az online tér felé nyitniuk. A MediaMarkt omnichannel értékesítési igazgatója szerint ebben a körben a 2022-es év eltérő trendeket hozott Nyugat-Európában és Magyarországon. Bombera Zsolt szerint Magyarországon alapvetően valamivel enyhébbek voltak a Covid–19 miatt bevezetett gazdasági lezárások. Ennek ellenére egy olyan kör lépett be véleménye szerint az e-kereskedelembe, akik korábban nem használták ezt a fajta vásárlási módot. Hozzátette, azt tapasztalták, hogy amint lehetett, a vásárlók gyorsan visszatértek a boltokba.
Ennek oka a bizalom. Az embereknek, különösen a műszaki cikkek esetében, szükségük van az eladók segítségére
– mondta Bombera Zsolt a Világgazdaságnak. Hozzátette, hogy a másik fontos trend, amely megfigyelhető volt 2022-ben, hogy az értékesítés növekedési üteme visszaesett a koronavírus előtti szint alá. Ezt a tavaly tapasztalható magas inflációval lehet magyarázni.
Az Ecommerce Hungary nagyvállalati tagozatának elnöke arról beszélt, hogy a Covid alatt éves átlagban 30 százalék körüli volt az e-kereskedelem növekedése, ami 2022-ben jócskán lecsökkent. Györke Zoltán úgy fogalmazott, hogy 2023-tól nem várnak javulást, a legoptimistább piaci szereplők is a stagnálásban bíznak.
A verseny kiéleződik, lesznek győztesek és vesztesek
– összegezte Györke Zoltán. Ezt a gondolatot Bombera Zsolt azzal egészítette ki, hogy az idei évet az éli túl, aki eleget fejlesztett az utóbbi időszakban, nem félt a beruházásoktól, és kellőképpen felkészült a nehéz évre.
Egy omnichannel (sokcsatornás) üzleti környezet alakult ki. Az ügyfelek az interneten tájékozódnak, és a fizikai boltban vásárolnak, vagy éppen fordítva. Minden csatornát igénybe vesznek, különösen egy műszaki cikk megvásárlása előtt. Aki ezzel a trenddel lépést tud tartani, annak lesznek a legjobbak az esélyei
– foglalta össze a MediaMarkt értékesítési igazgatója.
Györke és Bombera is egyetértett abban, hogy nincsenek specifikus termékek, amelyeket a vásárlók online keresnek. „Aki online vásárol, az mindent így vásárol.” Elmondták, hogy a Covid-járvány elején ez inkább pánikvásárlásokat jelentett, de azóta láthatóan kiismerte az e-kereskedelmet az ügyfelek többsége, és már tudatosan használják a digitális platformokat.
Györke Zoltán elmondta: szektorált adatok még nincsenek az egyes termékcsoportokra. Annyi biztos, hogy az elektronikai cikkeket továbbra is nagy arányban vásárolják online az emberek, illetve a ruházati cikkek is felfelé ívelnek az e-kereskedelemben.
A negatív trendek az e-kereskedelemben már tavaly, a karácsonyi időszakban érződtek. A MediaMarkt esetében az értékesítési darabszámok visszaestek, ám a forgalom ennek ellenére jó volt, mert az offline csatorna dinamikus fejlődése és a drágulás ellensúlyozta a kevesebb eladást. A labdarúgó-világbajnokság hatására a televíziók iránt rendkívül felfutott a kereslet, és az is elmondható, hogy az emberek a minél nagyobb tévéket keresték.
A tavalyi Black Friday jó viszonyítási alap. Az infláció miatt az értékesítési darabszámban akár 15 százalék körüli visszaesés is megfigyelhető volt az egy évvel korábbihoz képest. Összességében a Black Friday alulmúlta a várakozásokat
– emlékezett vissza Györke Zoltán.
Tartottunk a novembertől. Az árak annyira rohantak felfelé, hogy a kereskedők nem tudtak napról napra lépést tartani velük. De végül az elvárásoknak megfelelően sikerült az év vége
– ezt Bombera Zsolt tette hozzá.
A logisztikai nehézségek két irányból érhetők tetten. Egyrészt a koronavírus alatt a megnövekedett rendelésállományt nehezen lehetett eljuttatni a vásárlókhoz. 2022-ben viszont a termékek beszerzésével volt a probléma. A háború megakasztotta az ellátási láncokat, volt termék, amelyből hiány volt. A két szakember egyetértett abban, hogy átfogó termékhiányra nem kell számítani, de fontosnak tartják, hogy egyes termékek időszakosan eltűnhetnek a virtuális és a fizikai polcokról.
Összességében elmondható, hogy a háború okozta energiaválság hatására a zöld- és az energiatakarékos termékek iránt kilőtt a kereslet. Hozzá kell tenni, hogy ezeknek a termékeknek az aránya a teljes kínálatban még kicsi, de egy dinamikusan növekvő ágazatról van szó. Ami lassítja ilyen szempontból a zöldátállást, az az ár. Minél nagyobb a kereslet az energiatakarékos termékek iránt, az áruk is annál magasabbra fog törni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.