Kínában hétfőn tartják a szinglik napját – egy nem hivatalos ünnepet, amely a világ egyik legnagyobb vásárlási eseményeként ismert. A szinglik napja mára a kínai Black Friday, avagy fekete péntek lett, amikor is a kereskedők óriási leértékelésekkel csábítják a vásárlókat.
A szinglik napja ötletét kínai egyetemi hallgatók vetették fel 1993-ban az egyedülállók saját ünnepeként, válaszul a Valentin-napra. Az egyetemisták azért a 11. hónap 11. napját választották dátumnak, mert az 1-es szám hasonlít egy olyan kínai internetes szlengkifejezésre, melyet a nőtlen férfiakra használnak. A szingliséget elsőként a férfiak vállalták fel ünnepélyesen, így a páratlan számokból álló dátumot először agglegénynapnak nevezték. Miután a nők is csatlakoztak a november 11-i megmozduláshoz, a dátumot átnevezték a szinglik napjává.
Az akciós napot először az Alibaba rendezte meg 2009-ben. Mint a nyugati világban az év végi ünnepi szezon, ez a nap is többhetes vásárlási időszakra bővült az évek során.
A szinglik napja Kína legnagyobb online promóciós napja, és mára a kínai fogyasztói hangulat kulcsfontosságú mutatójának tekintik.
Elemzők szerint idén enyhe lesz a kereslet az ünnepnapon: az ingatlanválság, a defláció és a jövő gazdasági bizonytalansága arra készteti a lakosságot, hogy a vásárlásait elhalassza. „2022 októbere óta a gyenge gazdaság miatt egész évben minden le van árazva, november 11. nem fog több kedvezményt hozni, mint az előző hónap” – magyarázta Shaun Rein, a sanghaji China Market Research Group alapítója, ügyvezető igazgatója a Firstpostnak.
Több olyan kereskedő – aki általában beszáll az ünnepi kedvezmények biztosításába – arról beszélt a lapnak, hogy
a magas hirdetési díjak és a kevés értékesítés miatt a költségei már nem térülnek meg.
A Covid–19-járvány utáni kínai gazdasági visszaesés miatt az internetes kereskedők mára a külföldi fogyasztók bevonzására koncentrálnak. Az online platformok többféle promócióval, például ingyenes szállítással próbálják rávenni a költekezésre a potenciális külföldi vásárlókat, miközben megkönnyítik a kereskedők értékesítését a világ szinte bármely pontjára.
Az Alibaba arról írt, hogy mintegy 70 ezer kereskedő számolt be az eladások fellendüléséről, miután bevezette az ingyenes globális szállítást. Az utóbbi években feltűntek új kereskedelmi platformok, mint a Shein vagy a Temu. Ezek egyre nagyobb fejtörést okoznak a világgazdasági szereplőknek. A Temut már több országban – így Magyarországon is – vizsgálat alá vonták az agresszív terjeszkedési stratégiája miatt.
A nyugati világban a szinglik napjához a Black Friday hasonlítható az év utolsó negyedében. Az Egyesült Államokból indult ki, ahol valóban hatalmas, akár 80-90 százalékos leárazások is voltak eleinte. Ám az elmúlt években ennek is megkopott a fénye, ahogy az ünnepi akciós időszak egyre tovább tart. A magyarországi kereskedők főként a 2010-es évek óta tartják a fekete pénteket, ám az idő előrehaladtával a fogyasztók itt is egyre kisebb akciókat tapasztalhatnak az online kereskedési platformokon és a boltokban.
Lejárt a lemez, már a szinglifesztivál sem hozza lázba a kínaiakat
A makrogazdasági gondok is nyomasztják a kínaiakat, ráadásul az eladók és a vevők is egyre tudatosabbak. Így aztán nem csoda, hogy eléggé visszafogott várakozásokkal vágtak bele az idei szinglinapi akciósorozatba a világ második legnépesebb országában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.