BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Woman,Hand,Holding,Smartphone,With,Shopping,Bag,,China,11.11,Single

A szinglik napja az új Black Friday

November 11-én tartják a szinglik napját Kínában. A nagy online kereskedelmi akciós napon mára a külföldiek is vásárolhatnak akciós termékeket a Temu, az Alibaba, a Shein és versenytárs platformokon keresztül. Az idei szinglik napja azonban már nem olyan kecsegtető a kínaiaknak, mint korábban volt.

Kínában hétfőn tartják a szinglik napját – egy nem hivatalos ünnepet, amely a világ egyik legnagyobb vásárlási eseményeként ismert. A szinglik napja mára a kínai Black Friday, avagy fekete péntek lett, amikor is a kereskedők óriási leértékelésekkel csábítják a vásárlókat.

Woman,Hand,Holding,Smartphone,With,Shopping,Bag,,China,11.11,Single
szinglik napja
A szinglik napja ma már nem olyan vonzó, mint régen volt /Fotó: Shutterstock
A szinglik napja ma már nem olyan vonzó, mint régen volt /Fotó: Shutterstock
A szinglik napja ma már nem olyan vonzó, mint régen volt / Fotó: Shutterstock

A szinglik napja a fricska, ami a legnagyobb promóciós nappá nőtte ki magát

A szinglik napja ötletét kínai egyetemi hallgatók vetették fel 1993-ban az egyedülállók saját ünnepeként, válaszul a Valentin-napra. Az egyetemisták azért a 11. hónap 11. napját választották dátumnak, mert az 1-es szám hasonlít egy olyan kínai internetes szlengkifejezésre, melyet a nőtlen férfiakra használnak. A szingliséget elsőként a férfiak vállalták fel ünnepélyesen, így a páratlan számokból álló dátumot először agglegénynapnak nevezték. Miután a nők is csatlakoztak a november 11-i megmozduláshoz, a dátumot átnevezték a szinglik napjává.

Az akciós napot először az Alibaba rendezte meg 2009-ben. Mint a nyugati világban az év végi ünnepi szezon, ez a nap is többhetes vásárlási időszakra bővült az évek során.

A szinglik napja Kína legnagyobb online promóciós napja, és mára a kínai fogyasztói hangulat kulcsfontosságú mutatójának tekintik.

Az idei kiskereskedelmi ünnepnapot beárnyékolja a kínai gazdaság helyzete

Elemzők szerint idén enyhe lesz a kereslet az ünnepnapon: az ingatlanválság, a defláció és a jövő gazdasági bizonytalansága arra készteti a lakosságot, hogy a vásárlásait elhalassza. „2022 októbere óta a gyenge gazdaság miatt egész évben minden le van árazva, november 11. nem fog több kedvezményt hozni, mint az előző hónap” – magyarázta Shaun Rein, a sanghaji China Market Research Group alapítója, ügyvezető igazgatója a Firstpostnak.

Több olyan kereskedő – aki általában beszáll az ünnepi kedvezmények biztosításába – arról beszélt a lapnak, hogy

a magas hirdetési díjak és a kevés értékesítés miatt a költségei már nem térülnek meg.

A Covid–19-járvány utáni kínai gazdasági visszaesés miatt az internetes kereskedők mára a külföldi fogyasztók bevonzására koncentrálnak. Az online platformok többféle promócióval, például ingyenes szállítással próbálják rávenni a költekezésre a potenciális külföldi vásárlókat, miközben megkönnyítik a kereskedők értékesítését a világ szinte bármely pontjára. 

A kínai kereskedelmi cégeknél ezen a napon még mindig magasabb a forgalom az átlagosnál / Fotó: AFP

Az Alibaba arról írt, hogy mintegy 70 ezer kereskedő számolt be az eladások fellendüléséről, miután bevezette az ingyenes globális szállítást. Az utóbbi években feltűntek új kereskedelmi platformok, mint a Shein vagy a Temu. Ezek egyre nagyobb fejtörést okoznak a világgazdasági szereplőknek. A Temut már több országban – így Magyarországon is – vizsgálat alá vonták az agresszív terjeszkedési stratégiája miatt.

A nyugati világban a szinglik napjához a Black Friday hasonlítható az év utolsó negyedében. Az Egyesült Államokból indult ki, ahol valóban hatalmas, akár 80-90 százalékos leárazások is voltak eleinte. Ám az elmúlt években ennek is megkopott a fénye, ahogy az ünnepi akciós időszak egyre tovább tart. A magyarországi kereskedők főként a 2010-es évek óta tartják a fekete pénteket, ám az idő előrehaladtával a fogyasztók itt is egyre kisebb akciókat tapasztalhatnak az online kereskedési platformokon és a boltokban.

Lejárt a lemez, már a szinglifesztivál sem hozza lázba a kínaiakat

A makrogazdasági gondok is nyomasztják a kínaiakat, ráadásul az eladók és a vevők is egyre tudatosabbak. Így aztán nem csoda, hogy eléggé visszafogott várakozásokkal vágtak bele az idei szinglinapi akciósorozatba a világ második legnépesebb országában.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.