Hiller István oktatási miniszter a közelmúltban arról beszélt, 2013-tól összevontan taníthatnak három reáltárgyat természetismeret néven. Azt mondta, minden iskola maga dönti el, összevontan tanítja-e a reáltárgyakat, vagy külön-külön. Az egyik pedagógus-szakszervezet attól tart, az új tantárgy bevezetése elbocsátásokkal és az óraszám csökkentésével jár, a másik az oktatáshoz szükséges eszközök beszerzését is fontosnak tartja.
Az MSZP korszerű, a hétköznapi életben használható tudással vértezné fel a gyerekeket, a Fidesz szerint az új tantárgy bevezetéséhez az egész tantárgyi rendszert át kellene tekinteni. Az érvek egyszerre hasonlóak és különbözőek, mint ahogy a közoktatásban tevékenykedő szervezetek és szakemberek is eltérően ítélik meg a természettudományos tárgyak oktatását.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint több probléma is felmerül az új tantárggyal. Az első: semmi garancia nincs arra, hogy az összevont tárgy óraszáma nem lesz alacsonyabb, mint most a három tárgyé. Kerpen Gábor PDSZ-elnök a második problémának azt nevezte, újabb elbocsátásokhoz vezethet a természetismeret komplex oktatása.
Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) elnöke mindezen túl fontosnak nevezte: megfelelően képzett tanárok és a tantárgy tanításához szükséges eszközök is kellenek. A PSZ vezetője arra is felhívta a figyelmet, a komplex oktatással a tárgyak "nem nyomhatják el egymást". Minderre az MSZP azt mondja, sem az óraszámok nem csökkennek, sem létszámleépítés nem lesz. Tatai-Tóth András, a szocialisták szakpolitikusa lapunknak azzal érvelt a természetismeret tantárgy mellett, hogy korszerű, a mindennapi életben használható tudásra van szüksége a diákoknak, és a folyamatosan bővülő természettudományos ismereteket komplexen célszerű elsajátítani.
"Ez a rendszer megfelelne a kétszintű érettségi rendszerének. Az általános műveltséghez szükséges tudást mindenkinek el kell sajátítania, de speciális ismeretekre csak azoknak lesz szüksége, akik például, orvosok, vegyészek, kutatók akarnak lenni" - mondta Tatai-Tóth. A Fidesz oktatási műhelyének vezetője az egész tantárgyi rendszer felülvizsgálatát szükségesnek tartja. "Nem az összevonás a baj, hanem az a kérdés, a feltételek adottak-e. Meg kell vizsgálni a pedagógusképzést, a vizsgarendszert és az óraszámok alakulását" - nyilatkozta lapunknak Sió László, aki eleve növelné a reáltárgyak óraszámát.
Az új tantárgy bevezetésével kapcsolatos problémák azonban ezzel még nem szűnnek meg. Kérdés, milyen tanárok fogják tanítani az összevont tárgyat. Kerpen Gábor szerint átképzés nélkül ez nem fog menni, viszont akkor a képzés költségét az iskoláknak kell megkapniuk. Másik kérdés, milyen tankönyvekből fognak tanulni a diákok.
Tatai-Tóth András szerint egyelőre a három tantárgyat kell közelíteni egymáshoz, hogy a jövőben egységesen lehessen tanítani a természetismeretet. A tanárképző intézmények között mindenesetre már van olyan, amelyik felkészült a természetismeret oktatására: az egri Eszterházy Károly Főiskolán ősztől megkezdődik az ilyen szaktanárok képzése.
Természettudományos tárgyak nálunk és a világban
A jelenlegi tantervi ajánlások szerint heti 3-6 órában tanítanak az iskolák biológiát, fizikát és kémiát. Minden intézmény maga dönti el, melyik tárgyat hány órában tanítja. Alsó tagozaton környezetismeretet tanulnak a gyerekek, de létezik olyan iskola, ahol már 5. osztálytól természetismeret nevű tantárgyat oktatnak. A világ más országaiban sem ismeretlen jelenség ez. Az Egyesült Államok mellett Angliában és a skandináv országokban is komplex módon tanulják a természetismeretet a diákok.
Természettudományos tárgyak nálunk és a világban
A jelenlegi tantervi ajánlások szerint heti 3-6 órában tanítanak az iskolák biológiát, fizikát és kémiát. Minden intézmény maga dönti el, melyik tárgyat hány órában tanítja. Alsó tagozaton környezetismeretet tanulnak a gyerekek, de létezik olyan iskola, ahol már 5. osztálytól természetismeret nevű tantárgyat oktatnak. A világ más országaiban sem ismeretlen jelenség ez. Az Egyesült Államok mellett Angliában és a skandináv országokban is komplex módon tanulják a természetismeretet a diákok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.