A környezetvédelmi termékdíjjal kapcsolatos kötelezettségszegési eljárásban érkezett hivatalos felszólító levélre a választ 2014. szeptember 12-én továbbította Magyarország az Európai Bizottság részére – közölte lapunkkal a Földművelésügyi Minisztérium. A levél tartalmáról nem adtak ki információt bizalmas jellege miatt.
A bizottság felszólítása, mely szerint a törvény nem felel meg az uniós jognak, 2014. július 11-én érkezett meg. A jogszabály szerint a hulladékkezelésben csak az a kötelezett vehet részt, aki megfelelő létesítménnyel, telephellyel rendelkezik. Ennek a feltételnek sokkal könnyebben megfelelnek a helyi gyártók és forgalmazók, mint például az importőrök, akiknek a termékdíj rendszere magasabb adóterhet jelenthet. Ez az unió működéséről szóló szerződés alapján diszkriminatívnak minősül.
„A termékdíjas szabályozást általában felül kellene vizsgálni, és lehetőséget kellene biztosítani a gyártóknak a szabad kollektív teljesítésre, illetve ösztönzőbbé tenni az egyéni teljesítést, ami környezeti és gazdasági szempontból is előnyösebb lenne, mint a jelenlegi rendszer (azaz az állami kollektív teljesítés)” – közölte lapunkkal az Öko-Pannon Nonprofit Kft, mely 2012-ig hasznosítást koordináló szervezet volt, az államosítás után környezetvédelmi tanácsadó cégként működik. A cég szerint környezeti és gazdasági szempontból is a gyártói felelősségre épülő szelektív hulladékgyűjtési rendszer (ez volt Magyarországon 2003 és 2011 között és a legtöbb EU-tagállamban jelenleg is működik) nyújtja a legjobb teljesítményt, azaz a legkisebb társadalmi költséggel a legnagyobb hulladékhasznosítási arányt.
Korábban a csomagolt termékeket forgalomba hozó cégek koordináló szervezetekkel kötöttek szerződést, amely átvállalta tőlük a hulladékhasznosítási kötelezettséget az anyagoktól függő díj fejében. Ez volt a szabad kollektív teljesítés. Ez a tevékenység már nem önkéntes alapú, hanem kötelező, állami kollektív teljesítésként az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ) végzi.
Korábban a termékdíj befizetése fejében is letudhatták a cégek a hulladékhasznosítási kötelezettséget. Egyéni teljesítés esetén a cégek maguk gondoskodtak az általuk kibocsátott csomagolási hulladék begyűjtéséről.
A magyar fél azt is javasolta a bizottságnak, hogy a kizárólag élelmiszerek csomagolására felhasznált PET csomagolóanyag 100 százalékban újra feldolgozhatóvá váljon, jelentősen csökkentve e hulladéknak a mennyiségét – közölte a parlament honlapján a Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter egy írásbeli kérdésre válaszolva.
Jelenleg a bizottság egy szakértői munkacsoportjában a PET-et érintő jogszabály felülvizsgálata zajlik. Azt is javasoltuk, hogy ha csak élelmiszer csomagolásra használnák a PET-et, akkor célszerű lenne előírni színezésük tilalmát is és csak olyan címkét lehetne használni, ami az újrafeldolgozás során könnyen leválasztható lenne.
Az Öko-Pannon szerint nem a PET palackok visszaszorítására van szükség (amelynek nincs minden szempontból azonos helyettesíthető terméke), hanem a palackok minél nagyobb arányú begyűjtését és hasznosítását kell ösztönözni.
Évi 200 millió műanyag zacskó
Éves átlagban mintegy 300 millió műanyag reklámzacskót használtak 2012 előtt, a termékdíjról szóló törvény után ez a mennyiség évi 200 millió alá csökkent, ami egy főre vetítve kevesebb mint 20 darab műanyag zacskót jelent évente – közölte a parlament honlapján a földművelésügyi miniszter.
A műanyagzacskók után kilogrammonként 1800 forint a termékdíj (egy darab mintegy 9 forint), a papírzacskók után 20, a műanyag kereskedelmi csomagolószereknél 60, az üveg után 17 forint. Az Európai Bizottság tavaly novemberi irányelve szerint kiemelt cél az 50 mikronnál (0,05 milliméter) vékonyabb hordtasakok unión belüli felhasználásának csökkentése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.