BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Százmillió dollárt oszt szét az influenszerek között a YouTube

A YouTube 100 millió dolláros támogatás ígéretével csábítaná át a TikTok riválisának szánt, új platformjára, a Shorts-ra a videós tartalomkészítőket. A YouTube Shorts Fund keretét idén, illetve jövőre osztanák szét, azok között, akiknek a videói nagy tetszést aratnak a felhasználók körében.

A YouTube Shorts egy mobiltelefonos, közösségi videó-készítő és megosztó alkalmazás; január eleje óta béta, azaz tesztverzióban érhető el világszerte (így Magyarországon is), de a cég reményei szerint népszerűsége hamarosan versenyre kelhet a 280 millió felhasználóval rendelkező, az amerikai Snap Inc. által indított Snapchattel, sőt a kínai ByteDance által üzemeltetett, világszerte több 1,3 milliárd felhasználóval rendelkező TikTokkal is.

A Shorts, riválisaihoz hasonlóan mobiltelefonnal készített rövid, szórakoztató, általában zenés videók felvételére, megosztására és egész képernyős lapozgatására ad lehetőséget a felhasználónak, akik ezekhez a videókhoz aztán megjegyzéseket is fűzhetnek.

Fotó: Shutterstock

A YouTube vezérigazgatója, Susan Wojcicki Twitter-oldalán jelentette be, hogy a következő másfél évben havonta díjazzák a legnépszerűbb, eredeti tartalmakat feltöltő videósokat, cserébe csak annyit kérnek, hogy az influenszerek hívják fel a fejlesztők figyelmét az applikáció általuk felfedezett gyermekbetegségeire.

At YouTube, we’re making it easier to create content on your phone with our Shorts beta. Today we're announcing the $100M YouTube Shorts Fund to reward creators with the highest engagement. Anyone who creates Shorts is eligible to participate! Read more: https://t.co/7P7cGhY3Br

— Susan Wojcicki (@SusanWojcicki) May 11, 2021

A pénzre nem csak a YouTube Partner Programban résztvevők pályázhatnak (azok az tartalomkészítők, akik a YouTube-ra feltöltött videóikból már most rendszeres bevételre tesznek szert), hanem bárki, aki a Shorts felhasználói feltételeinek megfelelő, önálló, legfeljebb 60 másodperces videót tesz közzé a közösségi platformon.

Havonta díjazzák a legnézettebb, valamint a legtöbb megjegyzést kapott videókat, minden hónapban akár több ezret is — derül ki az Alphabet tulajdonában lévő cég közleményéből.

A Shorts — bár hivatalosan csak egy hónapja érhető el az Egyesült Államokban, és nem sokkal régebb óta Indiában — már most napi 6,5 milliárd oldalletöltést generál világszerte — állítja az Alphabet vezérigazgatója, Sundar Pichai. A Google anyacégének célja, hogy a YouTube-nál már sikerre vitt pénzkeresési lehetőséget hosszú távon a Shorts-on is biztosítsa az influenszereknek. Ennek első lépcsője a héten bejelentett 100 milliárd dolláros, azaz átszámítva mintegy 29,5 milliárd forintos alap létrehozása.

A YouTube arról nem árult el részleteket, hogy egy influenszer várhatóan mennyi pénzt kereshet az új platformon, ahogy arról sem, mi alapján döntik el, ki kaphat pénzből.

A CNBC-nek nyilatkozva azt ígérték: még a program indulása előtt, a következő hónapokban tájékoztatást adnak a feltételekről.

A bejelentéssel kapcsolatban többen megjegyezték, hogy

nem a leggálánsabb felajánlás, ami a mobilos videómegosztó applikációk piacáról érkezett az elmúlt időszakban.

A TikTok tavaly augusztusban jelentette be, hogy az erre a célra létrehozott alapján keresztül 200 millió dollárral támogatja a platformján posztoló legsikeresebb videósokat 2023 végéig. Snapchat pedig napi egymillió dollárt osztott szét az új rövid videós megosztója, a Spotlight influenszerei között tavaly novembertől kezdődően; mostanáig összesen 170 millió dollárt (azaz több mint 50 milliárd forintot) ajándékozott a tartalomkészítőknek. A The Information számításai szerint a Shorts napi 167 000 dollárt oszthat szét a legnépszerűbb tartalmakat gyártó influenszerek között, ha valóban 2022 végéig tervezi futtatni a most bejelentett programját.

Fotó: Philippe LOPEZ / AFP

Egy a The Informationnek nyilatkozó influenszer azt állította, a Tiktok videói után havonta 1500 dollárt kapott a kínai cég alapjától, de ennek majd’ a dupláját keresi a reklámbevételekből most a YouTube-on, ahol mindössze 122 ezer feliratkozója van a csatornájának.

Karriert lehet csinálni abból, hogy YouTuber vagy

— mondja a Tiktokon Tati Mitch néven, csaknem 5 millió követőnek posztoló Tatyanna Mitchell.

Egy a Snapchatre tartalmakat gyártó videós pedig úgy nyilatkozott, hogy bár a legsikeresebb posztjával már harmincezer dollárt keresett, és több másik is hozott már a konyhájára néhány ezer dollárt, most mégis vált a Shorts-ra, abban a reményben, hogy ott idővel magasabb bevételre tehet szert.

Fotó: Zheng Jianxin / Imaginechina via AFP

A Shorts ajánlatának fő vonzereje tehát nem az alapból közvetlenül elérhető forrásokban rejlik. A platform-váltást fontolgató influenszerek számára sokkal csábítóbb lehet a tudat, hogy korai belépők lehetnek egy olyan piacon, amely hasonló elven működik, és akár olyan sikeres is lehet, mint a YouTube. A videómegosztó több mint 6 milliárd dollárnyi reklám-bevételt termelt anyacégének, az Alphabetnek az idei év első negyedében, másfélszer annyit, mint a tavalyi első negyedévben. A YouTube a vele szerződésben álló, a Partner Programban résztvevő tartalomkészítőknek minden megjelenített reklám után részesedést kínál a hirdetési bevételekből. Az Alphabetnél még nem döntöttek, hogy a Shorts-ot milyen üzleti modell szerint működtessék.

Erős évkezdés van a YouTube mögött

Rekordbevételt könyvelt el az Alphabet leányvállalata, a platform idén könnyedén produkálhat 20–25 milliárd dolláros bevételt is.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.