Folyamatosan rendezik a biztosítók a március 11-i, az M1-es autópályán történt tömegbaleset résztvevőinek kárigényeit. Az esetenként akár tízmilliós nagyságrendű, a törvényi kötelezettségeken túlmenő esetekben is fizethető előlegek a cascoönrészekre és a helyszínről való elszállítás költségeire is kiterjedhetnek – írta közleményében a Magyar Biztosítók Szövetsége.
A szerencsétlenségnek egy áldozata és 39 sérültje volt, 41 gépjármű volt érintett a balesetben, ezek közül 19 totálkáros lett.
Kilenc kárigényt már sikerült lezárni, és megkezdődtek a kifizetések, amelyeknek az összege jóval meghaladja a tízmilliós nagyságrendet.
A hazai biztosítói közösség a tíz éve önkéntesen létrehozott tömeges kárrendezési szabályozását életbe léptetve indította el a kárügyintézéseket. Ennek értelmében a társaságok olyan tömegbalesetek esetén, ahol az érintett járművek száma eléri vagy meghaladja a húszat, közös hozzájárulással létrehoznak egy kártalanítási alapot, nem várják meg a hivatalos vizsgálatok végét, hanem az ügyfelek érdekében megkezdik a kárrendezést. Ahol pedig a felelősség kérdése nem tisztázható, ott jogcím nélküli előlegeket fizetnek a gépjárműkárok, valamint a személyi sérülések után. A rendőrségtől kapott adatok alapján a biztosítók, illetve a Mabisz felvette a kapcsolatot valamennyi érintettel, akik tájékoztatást kaptak a tömeges kárrendezés szabályairól. A baleset résztvevői a kárszemlézés, illetve a szükséges dokumentumok, nyilatkozatok beérkezte után tízmilliós nagyságrendű előleg kifizetésére is számíthatnak a tényleges kárigényeik alapján.
Földigiliszták nélkül nincs agrárjövő, velük az M1-es tömegbalesetet is el lehetett volna kerülniNova Agricultura néven alapított díjat a Kwizda Agro Hungary Kft., amelynek idei célja, hogy felhívja a figyelmet a földigiliszták szerepére az egészséges termőtalaj kialakításában. A giliszták által kialakított jó szerkezetű talaj az aszály és a nemrég tömegbalesetet okozó porvihar mértékét is csökkenti. |
A biztosítói közösség eredeti belső megállapodása szerint
csak a gépjárműben bekövetkezett károkra, illetve a személyi sérülésekre vonatkoznának az előlegek.
A tömegszerencsétlenséget követő rendszeres biztosítói egyeztetéseken a társaságok kiterjesztették az előlegeket a gépjárművek elszállításának költségeire is. Továbbá úgy döntöttek, hogy a károkat a cascoszerződésükre rendezők sem járhatnak rosszabbul, mint a csupán kötelező biztosítással rendelkezők. Ezért az előlegek a tízmilliós limitig a cascoönrészek megtérítésére is felhasználhatók.
Továbbra is arra lehet számítani, hogy
a tömeges szerencsétlenség ügyében indított hatósági vizsgálatok, illetve az azt követő jogi procedúrák hónapokig vagy akár évekig elhúzódhatnak.
A jogcím nélküli előlegeket meghaladó, vagy más, a tömeges kárrendezési eljárásban meg nem térülő kárigényeket ezt követően lehet csak rendezni, mint ahogy ha valamelyik gépjárművezetőnél közrehatás állapítható meg a baleset létrejöttében, akkor kell csak elszámolni a kapott összegekkel is. A gépjárművek utasai minden esetben vétlen károsultnak minősülnek, és a cascobiztosítások szerződésszerű teljesítése sem lehet utólagos elszámolás tárgya.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.