BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Májustól megváltozik a rend Nyugat-Magyarországon: csak akkor állnak meg a vonatok, ha az utasok előre jeleznek

Gombnyomás nélkül nem lesz leszállás a megállókban.

Túlzás nélkül korszakos bejelentést tett a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) hétfő este a közösség oldalán. Ebben arról tájékoztatják az utasokat, hogy 2023. május 1-jétől a GYSEV hálózatán feltételes megállási rendet vezetnek be.

20221026 RépcelakÁtadták a felújított répcelaki és porpáci vasútállomásokat. Két vasútállomás teljes felújítását is elvégezte az elmúlt időszakban a GYSEV: Répcelakon és Porpácon is modern körülmények várják az utasokat. A vasúttársaság saját forrásokból végezte el a munkálatokat, amelyek részeként az állomásépületek mellett üzemi épületek is megújultak.Fotó: Unger Tamás UT Képen: A felújított répcelaki vasútállomás
A GYSEV májustól feltételes megállási rendet vezet be. Fotó: Unger Tamás / Vas Népe

Ez a gyakorlatban azt fogja jelenteni, hogy 

a személyvonatok kizárólag jelzésre állnak majd meg.

Ezért a cég arra kéri az utazóközönséget, hogy leszállási szándékukat minden esetben időben jelezzék a leszállásjelző gomb megnyomásával.

A bejelentés nagy horderejű, hiszen az utasok tömegeit fogja érinteni – még akkor is, ha jelenleg csak a személyvonatokról van szó –, ezért nem árt, ha tisztában vannak a két hét múlva élesedő intézkedéssel. 

Van rá példa, de nem elterjedt

Ugyanakkor ez az eljárás nem példátlan Magyarországon, hiszen a nagy testvérnél, a MÁV-nál már évtizedes múltra tekint vissza. Igaz, nem általános gyakorlatról van szó ott sem: a feltételes megállás rendszerét, illetve a leszállásjelzést a MÁV-Start 

  • még 2013-ban vezette be a Zalaegerszeg–Rédics vonalon közlekedő Bz motorvonatok esetében, 
  • aztán 2021 májusa óta a Pécs–Gyékényes és a Nagykanizsa–Zalaszentiván szakaszokon is így közlekednek a Pannónia InterRégió vonatok. 
  • Szintén 2021-ben, szeptembertől a Kaposvár–Fonyód, a Sárbogárd–Bátaszék, a Bátaszék–Baja–Kiskunhalas, a Szentlőrinc–Sellye, a Pécs–Villány–Magyarbóly és a Villány–Mohács vonal kijelölt megállóhelyeivel bővült a lista. 
  • Majd 2022 áprilisától előre jelezni kell a leszállási szándékot a Székesfehérvár–Tapolca, a Pusztaszabolcs–Székesfehérvár és a Székesfehérvár–Sárbogárd vonal egyes megállóhelyein, valamint a tramtrainjáratok szegedi és hódmezővásárhelyi megállóhelyeinek többségén is.
  • Végül a legfrissebb vonatkozó hír, hogy a decemberi menetrendváltáskor hat vasútvonalon tizennéggyel bővült azoknak a – jellemzően alacsony utasforgalmú – megállóhelyeknek a köre, ahol a vonatok csak abban az esetben állnak meg, ha az utasok előre jelzik leszállási szándékukat, vagy ha várakoznak a peronon.

Az, hogy a GYSEV is rálép erre az útra, a semmiből érkezett. A GYSEV honlapján egyelőre nem is találtuk nyomát, viszont a bejelentés helyének megválasztott közösségi médiás profil a GYSEV hivatalos felülete, így az új közlekedési rend tényként kezelendő.

Milyen előnye van a GYSEV intézkedésének?

A változás jelentőségét mutatja, hogy a Facebookon néhány óra alatt több mint ezren osztották meg a posztot. Az intézkedés kapcsán jó néhány kérdés is felmerült a kommentek között: mi lesz a felszálló utasokkal, mi lesz azokon a vonatokon, amelyeken nincs leszállás jelző gomb stb. Nem elvitatva, hogy fontos módosítás van készülőben, azt azért meg kell jegyezni, hogy külföldön ez a rend több helyen, hosszú ideje jól működik, és a MÁV-nál sincs panasz rá. Az utasok gyorsan alkalmazkodnak, és nem okoz számukra problémát. Arról nem beszélve, hogy az eljárás pontosabb közlekedést és üzemanyag-, illetve árammegtakarítást is eredményez, ami a jelenlegi, rezsinehéz időszakban különösen előnyös.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.