BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Kiderült, mitől szakadt ki a Boeing 737 Max 9-es gép oldala ötezer méteres magasságban

A hétvégén az Alaska Airlines egyik Boeing 737 Max 9-es repülőgépének kiszakadt az oldala fél órával a felszállást követően. A gépen egy hűtőszekrény nagyságú lyuk keletkezett majdnem 5000 méteres magasságban. A pilótáknak sikerült letenniük a sérült gépet, a fedélzeten tartózkodó 177 ember közül senki nem sérült meg. A vizsgálatokból kiderült, mitől esett szét a repülő a levegőben.

Az amerikai United légitársaságnál több hiányosságot, egyebek mellett kilazult rögzítéseket találtak az átnézett Boeing 737 Max 9-es gépeken – közölték hétfőn a vizsgálat első megállapításaként, amelyet azután rendeltek el, hogy az Alaska Airlines hasonló típusú gépéről a levegőben levált egy oldalpanel pénteken, nagy méretű nyílást hagyva a repülőn.

Fotó: AFP

A United közlése szerint az érintett ajtópanelre vonatkozó vizsgálat során „üzembe helyezéssel kapcsolatos ügyeket” találtak, aminek nyomán megerősítettek egyes rögzítéseket.

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (Federal Aviation Administration) a pénteki eset után elrendelte az új fejlesztésű típus – amelyet a United, az Alaska Airlines és néhány külföldi légitársaság tart forgalomban – repülési tilalmát.

Az amerikai hatóságok hétfőn egy családi ház kertjében megtalálták a repülőgép vészkijáratpaneljét.

A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség elnöke szombati sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott, „nagyon, nagyon szerencsések vagyunk, hogy (az eset) nem végződött valami sokkal tragikusabb módon”. Jennifer Homendy megjegyezte, hogy a gép 26-os üléssorában, ahonnan az oldalpanel kiszakadt, senki nem ült. A közlekedésbiztonsági illetékes hangsúlyozta, hogy egészen másként végződhetett volna az eset akkor is, ha már utazómagasságban, 9-10 ezer méteren történik, amikor az utasok egy része kikapcsolja a biztonsági övet.  

Alaska-baleset: a hatóságok bekeményítenek – a Boeing újabb mélyütést kaphat

Épphogy túllépett a Boeing az egyik MAX-botrányon, nyakába kapta a másikat. A mostani eset következményei a repülőgépgyártó megrendelői és befektetői megítélését súlyosan érinthetik.

Az Alaska Airlines Boeing 737 MAX 9-ese Portlandből indult kaliforniai úti cél felé pénteken este, amikor néhány perccel a felszállás után, csaknem 5 ezer méter magasságban a vészkijáratként szolgáló panel kiszakadt az üléssor mellett, jókora nyílást hagyva a jármű törzsén. Ezt követően hirtelen nyomáscsökkenés következett be, ami a beszámolók szerint több tárgyat kiszippantott, így mobiltelefont és ruhákat.

A pilóták vészjelzést adtak le, és utasítást adtak az oxigénmaszkok felvételére, majd visszafordultak Portland repülőterére, ahol a gép biztonságosan landolt. A balesetben senki nem sérült meg. 

Az esetben érintett gép szinte teljesen új volt, alig két hónapja állt forgalomba.

A Boeing és a géptörzset építő Spirit AeroSystems részvényeinek árfolyama a New York-i értéktőzsdén az eset utáni első kereskedési napon, hétfőn 8, illetve 11,1 százalékot esett.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.