BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A magyarok nyolcvan százaléka nem engedi gyerekét szabadon garázdálkodni az interneten

Három év alatt megduplázódott a telefonnal rendelkező hét-nyolc évesek száma, ezzel nemcsak az internet kínálta lehetőségek, de a veszélyek is megnyílnak előttük.

Miközben a gyerekek kezébe egyre fiatalabb korban kerül okoseszköz, a szülők nem mindig rendelkeznek a szükséges kompetenciával, hogy kialakítsák az eszközök használatával kapcsolatos keretrendszert, és megtanítsák a gyerekeknek az online tér helyes használatát – derült ki a Vodafone Magyarország Alapítvány 2023-as kutatásából. 

At,Home,By,Night,,Three,Scared,Kids,Watching,Tv
Fotó: Shutterstock

Három év alatt megduplázódott a telefonnal rendelkező hét-nyolc évesek száma, ezzel nemcsak az internet kínálta lehetőségek, de a veszélyek is megnyílnak előttük.

Ugyan a fiatalok 91 százaléka pozitívan vélekedik saját digitális képességeiről a kritikus gondolkodás és az információszűrés terén, azonban a megkérdezettek mintegy háromnegyede (74 százalék) negatívan ítéli meg mások képességeit – derül ki egy 2023-as kutatásból.

Noha úgy tűnhet, hogy a „digitális bennszülöttek” sokkal magabiztosabban használják az okoseszközöket, mint a szüleik, a technikai jártasság még nem jelenti azt, hogy fel is vannak készülve a biztonságos internethasználatra, amelynek elsajátításában a nagyobb élettapasztalattal rendelkező szülőkre szorulnak. Sokszor azonban a szülők sem rendelkeznek az ehhez szükséges ismeretekkel. Ezt a kutatásban részt vevő válaszadók is megerősítették, ugyanis a megkérdezettek kétharmada szerint a médiában elérhető tartalmak hitelességéről, illetve az információk megszűréséről szóló oktatás nem elég hangsúlyos a magyar iskolai képzésben, és a szülőknek van a legnagyobb szerepük a médiatudatosságra nevelésben.

Továbbá azt is megtudhattuk, hogy a kiskorú gyermeket nevelő családok közel ötödében (17 százalék) nincsenek szabályok az okoseszköz-használat tekintetében. A családok 76 százalékában a felnőttekre is vonatkoznak a digitális eszközökkel kapcsolatban felállított szabályok, ám ezen családok egyötödében a szülők csak részben vagy egyáltalán nem tartják be ezeket.

Az okoseszközök gyermekek életébe történő bevezetéséről a válaszadók közel kétharmada (62 százalék) nyilatkozott úgy, hogy a gyerekek 9–15 éves koruk között kaphatnák meg első okoseszközüket, telefonjukat. A lakosság egytizede (11 százalék) tartja indokoltnak, hogy csak 15 éves kor fölött, míg 17 százalékuk, hogy 7–9 éves kor között kapjon saját használatra okoseszközt a gyermek. Bizakodásra ad okot, hogy pusztán a válaszadók 3 százaléka nyilatkozott úgy, hogy már 5 éves kor alatt is legyen a gyerekeknek okoseszközük, mobiltelefonjuk.

Ahogy megtanítják a biztonságos közlekedés szabályait, ugyanúgy feladatuk a mai korban gyermeket vállaló szülőknek, hogy felkészítsék gyerekeiket a tudatos online jelenlétre annak érdekében, hogy magabiztosan mozogjanak a digitális világban

– mondta el Váczi Dorka, a Vodafone Magyarország Alapítvány oktatási programjainak szakmai vezetője.

Gyakorlati segítség szülőknek

A Vodafone Magyarország Alapítvány online tudástára, a NetTippek Szülőknek azzal a céllal jött létre, hogy összefoglalja a szülők számára azt a szükséges tudást és ismeretet, amely a tudatos online jelenlét megtanításához szükséges. Az ingyenesen elérhető felület paneljei úgy épülnek fel, hogy átfogó képet adjanak az online világ gyerekekre gyakorolt hatásáról, és iránymutatást kínáljanak a gyakorlati kérdések megválaszolásában.

Átrajzolta a generációs különbségeket a pandémia

A járvány és a lezárások az emberek csaknem felét arra késztette, hogy kevesebbet költsön és többet takarítson meg. A pandémia átrajzolta a generációs különbségeket, az X-esek és a baby boomerek nagyot léptek előre a digitális érettség terén, a vállalkozások pedig nem győznek megfelelni a digitális kapcsolattartás és értékesítés terén velük szemben támasztott követelményeknek.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.