BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A magyarok nyolcvan százaléka nem engedi gyerekét szabadon garázdálkodni az interneten

Három év alatt megduplázódott a telefonnal rendelkező hét-nyolc évesek száma, ezzel nemcsak az internet kínálta lehetőségek, de a veszélyek is megnyílnak előttük.

Miközben a gyerekek kezébe egyre fiatalabb korban kerül okoseszköz, a szülők nem mindig rendelkeznek a szükséges kompetenciával, hogy kialakítsák az eszközök használatával kapcsolatos keretrendszert, és megtanítsák a gyerekeknek az online tér helyes használatát – derült ki a Vodafone Magyarország Alapítvány 2023-as kutatásából. 

At,Home,By,Night,,Three,Scared,Kids,Watching,Tv
Fotó: Shutterstock

Három év alatt megduplázódott a telefonnal rendelkező hét-nyolc évesek száma, ezzel nemcsak az internet kínálta lehetőségek, de a veszélyek is megnyílnak előttük.

Ugyan a fiatalok 91 százaléka pozitívan vélekedik saját digitális képességeiről a kritikus gondolkodás és az információszűrés terén, azonban a megkérdezettek mintegy háromnegyede (74 százalék) negatívan ítéli meg mások képességeit – derül ki egy 2023-as kutatásból.

Noha úgy tűnhet, hogy a „digitális bennszülöttek” sokkal magabiztosabban használják az okoseszközöket, mint a szüleik, a technikai jártasság még nem jelenti azt, hogy fel is vannak készülve a biztonságos internethasználatra, amelynek elsajátításában a nagyobb élettapasztalattal rendelkező szülőkre szorulnak. Sokszor azonban a szülők sem rendelkeznek az ehhez szükséges ismeretekkel. Ezt a kutatásban részt vevő válaszadók is megerősítették, ugyanis a megkérdezettek kétharmada szerint a médiában elérhető tartalmak hitelességéről, illetve az információk megszűréséről szóló oktatás nem elég hangsúlyos a magyar iskolai képzésben, és a szülőknek van a legnagyobb szerepük a médiatudatosságra nevelésben.

Továbbá azt is megtudhattuk, hogy a kiskorú gyermeket nevelő családok közel ötödében (17 százalék) nincsenek szabályok az okoseszköz-használat tekintetében. A családok 76 százalékában a felnőttekre is vonatkoznak a digitális eszközökkel kapcsolatban felállított szabályok, ám ezen családok egyötödében a szülők csak részben vagy egyáltalán nem tartják be ezeket.

Az okoseszközök gyermekek életébe történő bevezetéséről a válaszadók közel kétharmada (62 százalék) nyilatkozott úgy, hogy a gyerekek 9–15 éves koruk között kaphatnák meg első okoseszközüket, telefonjukat. A lakosság egytizede (11 százalék) tartja indokoltnak, hogy csak 15 éves kor fölött, míg 17 százalékuk, hogy 7–9 éves kor között kapjon saját használatra okoseszközt a gyermek. Bizakodásra ad okot, hogy pusztán a válaszadók 3 százaléka nyilatkozott úgy, hogy már 5 éves kor alatt is legyen a gyerekeknek okoseszközük, mobiltelefonjuk.

Ahogy megtanítják a biztonságos közlekedés szabályait, ugyanúgy feladatuk a mai korban gyermeket vállaló szülőknek, hogy felkészítsék gyerekeiket a tudatos online jelenlétre annak érdekében, hogy magabiztosan mozogjanak a digitális világban

– mondta el Váczi Dorka, a Vodafone Magyarország Alapítvány oktatási programjainak szakmai vezetője.

Gyakorlati segítség szülőknek

A Vodafone Magyarország Alapítvány online tudástára, a NetTippek Szülőknek azzal a céllal jött létre, hogy összefoglalja a szülők számára azt a szükséges tudást és ismeretet, amely a tudatos online jelenlét megtanításához szükséges. Az ingyenesen elérhető felület paneljei úgy épülnek fel, hogy átfogó képet adjanak az online világ gyerekekre gyakorolt hatásáról, és iránymutatást kínáljanak a gyakorlati kérdések megválaszolásában.

Átrajzolta a generációs különbségeket a pandémia

A járvány és a lezárások az emberek csaknem felét arra késztette, hogy kevesebbet költsön és többet takarítson meg. A pandémia átrajzolta a generációs különbségeket, az X-esek és a baby boomerek nagyot léptek előre a digitális érettség terén, a vállalkozások pedig nem győznek megfelelni a digitális kapcsolattartás és értékesítés terén velük szemben támasztott követelményeknek.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.