„Szó szerint küzdeni kell a kólás üveggel, hogy ihass belőle” – panaszkodott TikTok-on egy kólaivó a műanyag kupakra, amelyet hozzárögzítettek a palackhoz. Az európai fogyasztóknak nem tetszik a Coca-Cola megoldása az uniós követelményre.
A Coca-Cola már az uniós szabályozás kötelező érvénybe lépése előtt, 2021-ben bevezette, hogy a műanyag kupakokat ne lehessen eltávolítani a palackokról. A kezdeményezést először Németországban és Spanyolországban próbálták ki, majd kiterjesztették Európa többi országára, köztük hazánkra is. A vállalat célja az intézkedéssel az volt, hogy elősegítse a kupakok újrahasznosítását ahelyett, hogy azok a szemétben vagy a természetben kössenek ki. Az intézkedés pedig egyben megfelelt a nyáron hatályba lépő európai uniós irányelvnek is.
Úgy tűnik, hogy a Coca-Cola megoldása nem aratott teljes sikert a fogyasztók körében.
Többen arra panaszkodnak, hogy a kupak ivás közben zavaró, nem férnek tőle az italhoz, megkarcolja az arcot, és légmentesen visszazárni is nehezebb, mint a korábbi tervezésnél volt.
A bosszantó kényelmetlenség miatt Benny James londoni influenszer például most már inkább a fémdobozos kiszerelést választja.
Az üdítőitalok kereskedelmi szövetsége, az Unesda és a palackozott vizek európai szövetségének korábbi tanulmánya szerint az eljárás miatt a vállalatok akár évi 200 ezer tonnával több műanyagot használhatnak fel. Ezen felül a palackozó gyártósorok átalakítása akár 8,7 milliárd euróba is kerülhet a cégeknek. A jelentés azt is megállapította, hogy
a palackokhoz kötött kupakokkal valóban nehezebb visszazárni a palackot, különösen, ha szénsavas italokról van szó.
A Coca-Cola, a PepsiCo, a Danone és a Nestlé szerette volna elérni az EU-nál, hogy a kupakok műanyagüveghez csatolása helyett máshogy csökkenthessék a hulladék mennyiségét. Az Európai Bizottság azonban kötötte az ebet a karóhoz és bevezette a minden vállalatra kötelező előírást.
A változó, egyenlőtlen és ellentmondásos újrahasznosítási szabályok miatt egyes európaiak azt gondolták, hogy a műanyag kupakokat nem lehet a palackokkal együtt újrahasznosítani, így azokat ki kell dobni.
A Coca-Cola ezért megpróbálta egyértelművé tenni a helyzetet úgy, hogy olyan üzeneteket nyomtatott a kupakokra, mint például „Rögzítve vagyok, hogy együtt újrahasznosítsanak”, de az üzenet nem mindig jut el a fogyasztókhoz. „Beletelt néhány üvegbe, mire rájöttem, hogy valójában arra való, hogy rajta maradjon. Folyton megpróbáltam letépni őket” – mesélte a brit Chelse a Salt TikTokon.
Régi probléma, a kupakok elhagyása oldódott meg az új szabályozással.
A The Wall Street Journal megkereste a Coca-Colát, amely válaszban azt írta, hogy tesztjeik szerint az emberek általában támogatják az új dizájnt, különösen akkor, ha megértették a mögötte álló újrahasznosítási törekvést. A vállalat arra pedig nem talált bizonyítékot, hogy az új kupakok jelentősen befolyásolták volna az eladásokat. Sőt, az amerikai cég árbevétele és nyeresége is nagyobb lett a vártnál az első negyedévben.
Adalbert Jahnz, az Európai Bizottság szóvivője elmondta, hogy „az uniós jog nem ír elő konkrét kialakítást”, a vállalatok maguk dönthetik el, hogyan oldják meg azt, hogy a kupakokat ne lehessen leválasztani a műanyag palackokról.
A Coca-Cola közölte, hogy nyitottak új csomagolási tervekre, feltéve, ha azok nem veszélyeztetik a jelenlegi fogyasztó élményt.
Üdítőitalos palackok: ha nem jön le a kupak, gondoljunk az óceánokra!Az idei évtől hatályos az Európai Unió új kupakszabálya, már tapasztaljuk a gyakorlatban, hiszen nem esik a kezünkbe a kupak, hanem lifeg tovább a palack nyakán. A változásnak környezetvédelmi okai vannak, viszont a megszokáson túl is akad vele teendő, főleg, ha a segélyszervezetekre gondolunk. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.