BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
SANA'A, YEMEN - APRIL 25: Mock drones and missiles are displayed at a square on April 25, 2024, in Sana'a, Yemen. Yemen's Houthi movement said on Wednesday that they targeted US and Israeli vessels in the Gulf of Aden with anti-ship ballistic missiles and drones in the movement's constant support for the people in the Gaza Strip until the stoppage of the Israeli war. (Photo by Mohammed Hamoud/Getty Images)

Újabb hajót süllyesztettek el a húszik, aggódnak a tengeri fuvarozók

A Jement irányító húszik tavaly november óta több kereskedelmi hajót is célba vettek, néhányat pedig el is foglaltak. Idén két monstrumot sikerült elsüllyeszteniük, míg egy megtámadott tanker múlt hét óta az Ádeni-öbölben sodródik. A tengeri fuvarozók gyors intézkedést várnak a nagyhatalmaktól.

Elsüllyedt a Vörös-tengeren a görög tulajdonban lévő szénszállító hajó, a Tutor. A jemeni húszik a monstrumot egy hete támadták meg rakétákkal és egy robbanóanyaggal megpakolt, távirányítású csónakkal. A csapás után az amerikai hadsereg evakuálta a legénységet egy eltűnt tengerész kivételével, majd a teherhajó napokon át sodródott a nyílt vízen, míg végül hullámsírba merült.

SANA'A, YEMEN - APRIL 25: Mock drones and missiles are displayed at a square on April 25, 2024, in Sana'a, Yemen. Yemen's Houthi movement said on Wednesday that they targeted US and Israeli vessels in the Gulf of Aden with anti-ship ballistic missiles and drones in the movement's constant support for the people in the Gaza Strip until the stoppage of the Israeli war. (Photo by Mohammed Hamoud/Getty Images)
A Jement irányító húszik sorra támadják meg a hajókat / Fotó: Mohammed Hamoud / Getty Images

A Reuters emlékeztet rá: a Tutor a második vízi jármű, amelyet a húszik a tenger fenekére küldtek. A brit tulajdonban lévő Rubymar több mint 41 ezer tonna műtrágyát szállított, de áprilisban a húszik rakétákkal mértek csapást a monstrumra, végül március elsején süllyedt el. Múlt héten pedig az épőítőanyagokkal megrakodott Verbena nevű hajót találták el, a matrózokat evakuálták, a teherhajó pedig azóta is az Ádeni-öbölben sodródik.

A vörös-tengeri válság

A válság megértéséhez néhány évet vissza kell utaznunk az időben. Jemenben 2014-ben robbant ki polgárháború, azóta több frakció is küzd egymás ellen. Az Irán által támogatott húszi lázadók az iszlám zaidita irányzatát követő törzsek és milíciák szövetségét alkotják. A húszik irányításuk alatt tartják az ország nyugati partvidékét, köztük a fővárost is. 

A nemzetközileg elismert kormány ugyan több területet birtokol, de a lakosság 80 százaléka a húszik irányította településeken él. Az arab országot ténylegesen vezető húszik október óta többször indítottak támadást Izrael ellen, valamint több kereskedelmi hajót elfoglaltak, illetve megtámadtak, a Galaxy Leader elleni akcióról még felvételt is közzétettek. 

A fegyveresek a műveleteket a palesztinokkal való szolidaritásukkal indokolják.

Válaszul több hajózási társaság bejelentette, hogy elkerüli a Vörös-tengert, a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalát. A hosszabb út természetesen nagyobb költségekkel jár, és a szállítmányozók ezt a többletköltséget áthárítják a megrendelőkre. A dán Maersk tengeri fuvarozó vállalat korábban közölte, hogy a második negyedévben 15-20 százalékkal zsugorodhat a tengeri szállítási kapacitás Európa és a Távol-Kelet között.

Az iparági csoportok a Tutor elsüllyedése után azonnali intézkedéseket követeltek, és felszólították a nagyhatalmakat, hogy védjék meg a térségben közlekedő hajókat és matrózokat. Az Egyesült Államok és Nagy-Britannia az elmúlt hónapokban többször mért csapást húszi célpontokra, mérsékelt sikerekkel.

Ennek kapcsán érdemes megemlíteni: a hírhedt szomáliai kalózokat egy évtizede könnyedén szétverte egy nemzetközi koalíció, a Nyugat pedig hasonló módon akar elbánni a jemeni húszikkal. Most azonban nem tengeri haramiák, hanem egy Irán által támogatott, jól felszerelt, 100-120 ezres haderő okoz problémákat, így a légihadjárat önmagában nem oldja meg a válságot.

Az adriai kikötők a vörös-tengeri válság legnagyobb vesztesei

A jemeni húszi lázadók támadásai miatt a Szuezi-csatorna helyett egyre több teherhajó Afrikát megkerülve jut el Európába. A konténerszállítók egy része ráadásul költségcsökkentési okokból az eredeti célja helyett inkább a nyugat-európai kikötők felé veszi az irányt. A kialakult helyzet az adriai kikötőket érinti a legérzékenyebben. Jó hír viszont, hogy a gázellátás nincs veszélyben.

 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.