Elsüllyedt a Vörös-tengeren a görög tulajdonban lévő szénszállító hajó, a Tutor. A jemeni húszik a monstrumot egy hete támadták meg rakétákkal és egy robbanóanyaggal megpakolt, távirányítású csónakkal. A csapás után az amerikai hadsereg evakuálta a legénységet egy eltűnt tengerész kivételével, majd a teherhajó napokon át sodródott a nyílt vízen, míg végül hullámsírba merült.
A Reuters emlékeztet rá: a Tutor a második vízi jármű, amelyet a húszik a tenger fenekére küldtek. A brit tulajdonban lévő Rubymar több mint 41 ezer tonna műtrágyát szállított, de áprilisban a húszik rakétákkal mértek csapást a monstrumra, végül március elsején süllyedt el. Múlt héten pedig az épőítőanyagokkal megrakodott Verbena nevű hajót találták el, a matrózokat evakuálták, a teherhajó pedig azóta is az Ádeni-öbölben sodródik.
A válság megértéséhez néhány évet vissza kell utaznunk az időben. Jemenben 2014-ben robbant ki polgárháború, azóta több frakció is küzd egymás ellen. Az Irán által támogatott húszi lázadók az iszlám zaidita irányzatát követő törzsek és milíciák szövetségét alkotják. A húszik irányításuk alatt tartják az ország nyugati partvidékét, köztük a fővárost is.
A nemzetközileg elismert kormány ugyan több területet birtokol, de a lakosság 80 százaléka a húszik irányította településeken él. Az arab országot ténylegesen vezető húszik október óta többször indítottak támadást Izrael ellen, valamint több kereskedelmi hajót elfoglaltak, illetve megtámadtak, a Galaxy Leader elleni akcióról még felvételt is közzétettek.
A fegyveresek a műveleteket a palesztinokkal való szolidaritásukkal indokolják.
Válaszul több hajózási társaság bejelentette, hogy elkerüli a Vörös-tengert, a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalát. A hosszabb út természetesen nagyobb költségekkel jár, és a szállítmányozók ezt a többletköltséget áthárítják a megrendelőkre. A dán Maersk tengeri fuvarozó vállalat korábban közölte, hogy a második negyedévben 15-20 százalékkal zsugorodhat a tengeri szállítási kapacitás Európa és a Távol-Kelet között.
Az iparági csoportok a Tutor elsüllyedése után azonnali intézkedéseket követeltek, és felszólították a nagyhatalmakat, hogy védjék meg a térségben közlekedő hajókat és matrózokat. Az Egyesült Államok és Nagy-Britannia az elmúlt hónapokban többször mért csapást húszi célpontokra, mérsékelt sikerekkel.
Ennek kapcsán érdemes megemlíteni: a hírhedt szomáliai kalózokat egy évtizede könnyedén szétverte egy nemzetközi koalíció, a Nyugat pedig hasonló módon akar elbánni a jemeni húszikkal. Most azonban nem tengeri haramiák, hanem egy Irán által támogatott, jól felszerelt, 100-120 ezres haderő okoz problémákat, így a légihadjárat önmagában nem oldja meg a válságot.
Az adriai kikötők a vörös-tengeri válság legnagyobb veszteseiA jemeni húszi lázadók támadásai miatt a Szuezi-csatorna helyett egyre több teherhajó Afrikát megkerülve jut el Európába. A konténerszállítók egy része ráadásul költségcsökkentési okokból az eredeti célja helyett inkább a nyugat-európai kikötők felé veszi az irányt. A kialakult helyzet az adriai kikötőket érinti a legérzékenyebben. Jó hír viszont, hogy a gázellátás nincs veszélyben. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.