Jelentősen visszaesett az idén az Európa legnagyobb importáló országaiban, Hollandiában és Belgiumban lefoglalt kokain mennyisége. Ez a fokozott rendőri intézkedéseknek köszönhető, a kábítószer azonban továbbra is érkezik a kontinensre – csak nem a megszokott kikötőkön keresztül szállítják a kokaincsempészek.
Hivatalos adatok szerint az Európai Unió két legnagyobb teherkikötőjében, a rotterdamiban és az antwerpeniben az év első felében alig több mint fele annyi kokaint foglaltak le, mint a tavalyi év azonos időszakában. Ez a belga vámosok esetében a tavalyi 43 tonna helyett 22 tonnát, a hollandoknál pedig 28 helyett 16 tonnát jelent.
Mindkét ország hatóságai komoly erőfeszítéseket tettek a kábítószer-kereskedelem visszaszorítására, több a rendőr, fejlettebb eszközökkel keresik a drogot és együttműködnek a latin-amerikai országokkal, ahonnan az áru érkezik.
A sikerüket azonban más európai országok szenvedik meg.
Fokozódó nyomás hárul a spanyol kollégákra, mert a bűnözők már nem tartják elég vonzó célpontnak Antwerpent és Rotterdamot. Most egyre inkább Spanyolországot célozzák
– mondta a Politicónak Kristian Vanderwaeren, a belga vámhivatal vezetője.
Bob Van den Berghe, az Egyesült Nemzetek Kábítószer- és Bűnügyi Hivatala (U.N. Office on Drugs and Crime – UNODC) keretében működő konténer-ellenőrző program regionális koordinátora szerint pedig egyre több kokaint foglalnak le a skandináv országokban is, például Svédországban, Dániában.
Pontosan az történik tehát, amit a szakértők előre megjósoltak: a bűnszervezetek nem erőlködnek, nem nyelik le a veszteséget, hanem áttelepülnek olyan kikötőkbe, ahol kisebb ellenállásba ütköznek.
Csak 2022-ben és csak Antwerpenben 81 kábítószerrel kapcsolatos lövöldözés és robbanás történt, amikor kitört a bandaháború, és a bűnözők a vámhivatal épületéből is megpróbálták visszaszerezni a lefoglalt drogot.
A csempészekkel együtt azonban a kábítószerrel kapcsolatos erőszak is egyre inkább kiterjed a kontinens más részeire, ezért is sürgető, hogy az arra adott válasz is összeurópai legyen.
Az Európai Bizottság és az akkori soros elnök Belgium ezért az év első felében létrehozta a kikötők szövetségét, amely a kormányok, a bűnüldöző hatóságok, valamint a kikötői és hajózási társaságok összekapcsolására törekszik a kikötők biztonságának fokozása és a kábítószerek távoltartása érdekében.
Eddig 31 kikötő csatlakozott az erőfeszítéshez. „Egy hálózat elleni küzdelemhez hálózatra van szükség” – hangsúlyozta Ylva Johansson, a leköszönő Bizottság belügyi biztosa, aki egyúttal azt is sürgeti, hogy az együttműködés terjedjen ki Latin-Amerikára is.
Nem minden kábítószer-szállítmányt lehet azonban Latin-Amerikára visszavezetni. Meglepő módon
az Antwerpenben lefoglalt kokain legnagyobb része Sierra Leonéból érkezett.
Ez talán azt jelenti, hogy az európai hatóságok nem vették észre, milyen új csempészútvonalak nyíltak, annyira csak Latin-Amerikára koncentráltak.
A bűnszervezetek ráadásul nemcsak az útvonalakat, hanem a módszereket is változtatják, kokain helyett például kokapasztát szállítanak, ami olcsóbb, így nem akkora veszteség, ha lefoglalják a hatóságok, és 40–70 százalékban tartalmaz tiszta kokaint.
Az Europol már fel is fedezett laboratóriumokat az Európai Unióban, amelyek arra specializálódtak, hogy utcai forgalmazásra alkalmassá dolgozzák fel a kokapasztát, ismerte el Jan Op Gen Oorth, a szervezet szóvivője.
Az Insight Crime internetes portál tudósítása szerint tavaly novemberben a portugál rendőrség csapott le egy laboratóriumra, ahol hetente száz kiló kokapasztát dolgoztak fel kokainná.
A spanyol hatóságok pedig Európa egyik legnagyobb laboratóriumát rombolták le,
ahol naponta 200 kiló kokaint állítottak elő.
A portugál hatóságok kész kokainnal is találkoznak a kikötőkben,
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.