A gyermekkori elhízás elleni küzdelem jegyében 2025 októberétől este kilenc előtt tilos lesz egészségtelen ételeket reklámozni a televízióban az Egyesült Királyságban, a fizetett online reklámozásukat pedig teljesen betiltják – erősítette meg csütörtökön a kormány.
A terv nem új, már 2021-ben döntött róla az akkori konzervatív kabinet, a bevezetését azonban kétszer is elhalasztották. A nyáron megválasztott munkáspárti kormány azonban nem ad több haladékot – tudósított a Sky News internetes kiadása.
Andrew Gwynne egészségügyi miniszter szerint a lépéssel teljesítik választási ígéretüket, az időkeretet pedig úgy határozták meg, hogy „egyértelműséget teremtsenek” a vállalkozások számára.
Ezek a korlátozások segítenek megvédeni a gyermekeket attól, hogy kevésbé egészséges ételek és italok reklámozásának legyenek kitéve, ami bizonyítottan befolyásolja táplálkozási preferenciáikat már fiatal koruktól kezdve
– indokolta az intézkedést.
Annak idején még kormányfőként Boris Johnson is elkötelezte magát a lépés mellett, de a konzervatív kabinet az országot sújtó megélhetési válság miatt felül akarta vizsgálni, milyen hatással járnának a korlátozások a fogyasztókra és a vállalkozásokra. A toryk is úgy tervezték azonban, hogy jövő októberben életbe lép a tilalom. Ehhez tartja magát Keir Starmer kormánya is.
Az egészségügyi miniszter emlékeztetett, hogy Angliában minden ötödik gyerek túlsúlyos vagy elhízott, mire elkezdi az általános iskolát, és a nyolcadik osztály végére már minden harmadik azzá válik. A probléma ezért drasztikus megoldást igényel.
Egy tavalyi felmérés eredménye szerint egyébként tíz felnőttből nyolc támogatja az egészségtelen élelmiszerek televíziós és online reklámozásának betiltását a gyermekek számára.
A brit lakosság többsége támogatná, hogy új adókat vessenek ki a gyorséttermi ételeket vagy ultrafeldolgozott élelmiszereket gyártó cégekre, hogy segítsen kezelni az elhízási válságot.
A szív- és érrendszeri kutatásokkal foglalkozó British Heart Foundation azonban azt szeretné, ha a kormány még tovább menne, és
a tilalmat kiterjesztené az óriásplakátokra, a rádióreklámokra és a sportszponzorációra, és só-, valamint cukoradót vezetne be.
Egy friss kutatás szerint az élelmiszerek só- és a cukortartalmának visszafogás akár 20 százalékkal is csökkenthetné az elhízást, ennek köszönhetően el lehetne érni, hogy a jelenlegi 60-65 százalék helyett az Egyesült Királyság lakosainak csak 40-45 százaléka legyen túlsúlyos vagy elhízott.
A só- és cukoradó azonban nem szerepel a munkáspárti kormány tervei között, bár amellett elkötelezte magát, hogy betiltja az energiaitalok eladását a 16 éven aluliak számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.