Egy máltai felségjelű, több ezer tonna robbanásveszélyes műtrágyát szállító teherhajó brit vizeken fog áthaladni. A Ruby kikötését, amelyet korábban egy kísérő vontatóhajó kísért, állítólag több ország is elutasította, mégpedig rakománya miatt − írta a BBC.
A hajó, amelynek fedélzetén 20 000 tonna ammónium-nitrát van, korábban megsérült, de a norvég hatóságok hajózásra alkalmasnak ítélték. A brit parti őrség kapcsolatban áll a hajóval, amely a hajó nyomkövető adatai szerint csütörtök reggel az Északi-tengeren, Kent partjainál tartózkodott.
A Ruby Enterprise máltai cég tulajdonában lévő hajó júliusban indult útnak az észak-oroszországi Kandalaksa kikötőjéből. A nemzeti tengeri vészhelyzeti szolgálat közölte, hogy figyelemmel kíséri a hajó haladását, miközben az Egyesült Királyság vizei felé tart és azokon keresztül halad.
A hajóknak nem kell engedélyt kérniük ahhoz, hogy törvényes céllal áthaladhassanak az Egyesült Királyság felségvizein. Az Amber II nevű kísérő vontatóhajó, amely Norvégiából érkezett a hajóval, csütörtök reggel elhagyta a Rubyt, és kelet felé hajózott. Jelenlegi úti célja a hollandiai Rotterdam.
Bár a rakomány nem utal közvetlen veszélyre, ugyanez a vegyi anyag okozott pusztító robbanást egy bejrúti raktárban 2020-ban. Az ammónium-nitrátot rendszeresen szállítják világszerte, és műtrágyaként használják, de robbanóanyagokban is felhasználják. A hajó hétszer annyi ammónium-nitrátot szállít, mint amennyi a bejrúti robbanást okozta.
Nem sokkal azután, hogy elhagyta Oroszországot, a Ruby rövid időre zátonyra futott, miután állítólag viharba került. Ezután folytatta útját a Kola-félsziget körül, majd a norvégiai Tromsøben kötött ki.
A norvég tengerészeti hatóság a BBC-nek elmondta, hogy a hajót a DNV Group ellenőrizte, hogy megfeleljen a biztonsági és környezetvédelmi előírásoknak. A csoport sérüléseket talált a hajótestben, a hajócsavarban és a kormánylapátban, de a Rubyt továbbra is „tengerjárásra alkalmasnak” minősítették.
Elővigyázatosságból a DNV Group és a máltai lobogó szerinti hajótársaság ragaszkodott ahhoz, hogy egy vontató kísérje a hajót az út hátralévő részében.
A hajó a MarineTraffic hajómegfigyelő cég szerint a litvániai Klaipeda felé tartott.
De annak ellenére, hogy a hajót tengerjárásra alkalmasnak ítélték, nem engedték be Klaipedába. Algis Latakas, a kikötői hatóság vezérigazgatója a BBC-nek elmondta, hogy ez „a rakománya miatt” történt.
Andrea Sella, a University College London vegyészprofesszora szerint a rakomány nem jelentett nagy kockázatot, kivéve, ha tűz ütött ki a fedélzeten. „Bár megértem a tromsöi hatóságok óvatosságát, gyanítom, hogy a bejrútihoz hasonló katasztrófa esélye viszonylag csekély” – mondta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.