BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ami Budapesten most történik, az túlzás nélkül káosz – érthetetlen, kinek éri ez meg

Se szavazás, se törvényes működés. Negyven napirendi pontot kellene végigtárgyalni a Fővárosi Közgyűlésben, eddig hármat sikerült több mint két óra alatt. Pontosabban azokat se.

Amikor ez a cikk íródik, több mint két órája tart a Fővárosi Közgyűlés. első rendes ülése (az alakulóülés speciális volt). Az új testületben 32 képviselő és a főpolgármester próbálja meg igazgatni Budapest ügyeit, az eddig látottak alapján lényegében nulla sikerrel.

közgyűlés
Ami Budapesten most történik, az túlzás nélkül káosz – érthetetlen, kinek éri ez meg /  Fotó: Karácsony Gergely / Meresz Márton / Facebook

Csak szerdán 40 napirendi pontot kellene végigtárgyalni. Az ülés 9 órakor kezdődött, negyed 12-kor mindössze hármat zártak le. Illetve ezeket sem. Karácsony Gergely ugyanis saját jogán úgy döntött, hogy az elmúlt évtizedes gyakorlattal felhagyva nem tart szavazást az egyes napirendi pontok vitája végén, tehát nem ad lehetőséget a képviselőknek, hogy azonnal döntsenek az előterjesztésekről, hanem a szavazásokat eltolja az összes napirendi pont megtárgyalása utánra, és egyben bonyolítja le ezeket.

Ezt azzal indokolta, hogy így követhetőbb és átláthatóbb a döntéshozatal a budapestieknek. Nem elvitatva a főpolgármester kompetenciáját, de azt mindenesetre meg kell jegyezni, hogy a gyakorlat éppen ennek az ellenkezőjét mutatja. A Fővárosi Közgyűlésben zajló vita a lakosság számára lényegében átláthatatlan, folyamatos ügyrendi javaslatok és módosítók törik meg az adott napirendi pont tárgyalását, és most még az a körülmény se adott, hogy legalább a vita végén döntés születhessen.

Arról nem beszélve, hogy a szavazások tömbösítésével az eleve extrém hosszú közgyűlések időtartamát még tovább növelik, ráadásul úgy, hogy a leglényegesebb elem, a döntéshozatal kerül a közgyűlési működés legvégére, akár az esti órákra. Tehát a lakosság és a nyilvánosság hozzáférése a budapesti döntésekhez még inkább romlik. Hogy ez miért jó, és kinek éri meg, érthetetlen.

Ami külön probléma, hogy most már sorozatos törvényességi vétséget követ el a budapesti vezetés.

Azt eddig is lehetett tudni hogy bár a jogszabályok előírják, a közgyűlés hatalmi harcok miatt nem választ főpolgármester-helyettest. Az viszont új, hogy a fővárosi cégek igazgatóságát és felügyelőbizottságát sem újítja meg hasonló okok miatt. Ezek az igazgatósági, illetve felügyelőbizottsági mandátumok novemberben kifutnak. Ha nem születik döntés az új tagokról, akkor az szembemegy a jogszerű céges ügyvitel előírásaival. Nem kis fővárosi vállalatokról van szó: mások mellett a BKK-ról és a BKV-ról is.

Márpedig jelen állás szerint most éppen ez következik be. Karácsony Gergely ugyanis visszavonta az új tagok kinevezéséről szóló napirendi pontot előterjesztőként arra hivatkozva, hogy ez úgyse menne át a közgyűlésen. Beszédes, hogy a kialakult helyzet még a DK és az MSZP tetszését sem nyerte el, amely pártok egyébként támogatják a főpolgármestert. Hogy mi lesz a megoldás, egyelőre nem látszik. Karácsony Gergely legalább nem zárkózott el az elől, hogy rendkívüli közgyűlést hívjon össze a kérdésben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.