A magyarok egy ajándékra átlagosan valamivel kevesebb, mint 7500 forintot fordítanak, és általában hét embert lepnek meg, egy család átlagosan mintegy 132 ezer forintot költ az ünnepekre minden kiadást figyelembe véve. A kutatás szerint a legnagyobb fejtörést az okozza, hogy ki mit kapjon, és mindezt miből finanszírozzuk.
A magyar családok többsége hagyományos karácsonyi ünneplésre készül karácsonyfával, ajándékokkal és az ilyenkor jellemző fogásokkal – derült ki a CIB Bank és a GfK közös reprezentatív kutatásából. Meglehetősen sokan (92 százalék) állítanak karácsonyfát, 39 százalékuk műfenyőt. Majdnem mindenki készül ajándékokkal is: a megkérdezettek 93 százaléka lepi meg szeretteit az ünnep alkalmából.
A karácsonyi menü hagyományos fogásokból áll: a legtöbb család asztalára kerül bejgli (65 százalék), töltött káposzta (58 százalék), halászlé (49 százalék) és zserbó (30 százalék). Jellemzően otthon, szűk családi körben ünnepelnek a válaszadók, de 30 százalék a tágabb rokonságot is meglátogatja karácsonykor. Az ünnepi időszak remek alkalom az év közbeni fáradalmak kipihenésére: 53 százalék mondta azt, hogy ilyenkor többet tud aludni, és sokan merülnek el a kulináris élvezetekben is: 61 százalék fogyaszt több süteményt az év közben megszokottnál, míg 32 százalék különleges ételeket is kipróbál a karácsonyi időszakban.
A megkérdezettek átlagosan 7 embernek vásárolnak ajándékot, jellemzően a szüleiknek, párjuknak, gyerekeiknek és testvéreiknek. 11 százalék magát is meglepi valamivel az ünnep alkalmából. A válaszadók több mint fele novemberben vagy december első felében szerzi be az ajándékokat, de akad olyan is (6 százalék), aki már októberben nekilát az ajándékvásárlásnak, sőt van, aki egész évben nyitott szemmel jár, és ha megfelelő meglepetést talál szeretteinek, megveszi (12 százalék). Az ünnep előtti hétre a válaszadók kevesebb, mint ötöde hagyja ezt a feladatot. Nagyobb tömegekre az ünnep előtti időszakban leginkább a bevásárlóközpontokban és a hipermarketekben kell számítani, hiszen a legtöbben itt szerzik be az ajándékokat (62-62 százalékos említési aránnyal), de a válaszadók fele online áruházakban is vásárol. A megkérdezettek közel háromnegyede előre kigondolja, kit mivel akar meglepni, az ötleteket pedig a legtöbben a megajándékozandó személy megfigyelésével alakítják ki. A többségnek fontos a meglepetés, de 42 százalék előre megbeszélt ajándékkal készül.
Csak a válaszadók negyede készít maga is valamilyen ajándékot, 95 százalékuk vásárol, a választásban pedig az ár, majd a minőség a meghatározó: az ajándékozók háromnegyede e két tényező legalább egyikét említette a döntés legfontosabb szempontjai között. Az ajándékok terén a könyv, a kozmetikum, valamint a ruha és cipő áll a népszerűségi lista 1 A kutatást a CIB Bank megbízásából a GfK készítette, a heti rendszerességgel internetező 15-69 éves lakosságra nézve reprezentatív 500 fős mintán online megkérdezéssel.élén, ezeket az édesség, a játék, és az alkoholos ital követi. 31 százalék vesz ékszert, bizsut vagy órát, és közel ugyanilyen arányban választunk lakberendezési tárgyakat vagy kis háztartási gépeket (pl. konyhai robotgépet vagy hajszárítót). Mobiltelefonok és táblagépek csak kevés karácsonyfa alá kerülnek majd az idén a válaszok alapján.
Egy ajándékra átlagosan valamivel kevesebb, mint 7500 forintot szánnak, de jelentős a szórás a legolcsóbb és a legdrágább meglepetés között: a legalacsonyabb értékű ajándék átlagosan 4300 forintba kerül, míg a legdrágább közel 27 000 forint.
Átlagosan 132 ezer forintba kerül a karácsony. Karácsonykor a legnagyobb fejtörést a megfelelő ajándék kiválasztása és annak az ára okozza: a válaszadók 42 százaléka számára azért stresszes a karácsony, mert kérdés számára, hogy miből tudja fedezni a szükséges kiadásokat. Egy háztartás átlagosan 90 ezer forintot fordít ajándékokra, és további 42 ezer forint kiadása kapcsolódik még az ünnephez. Nem véletlen, hogy a válaszadók 48 százaléka nyilatkozta azt, hogy az év anyagilag legmegterhelőbb hónapja a december.
A válaszadók közel fele előre készül az ünnepi költségek fedezésére, de sokan nyúlnak általános tartalékaikhoz (32 százalék) is, illetve költenek aktuális fizetésükből a karácsonyra (58 százalék). A hiteltermékek közül a hitelkártya a legnépszerűbb: 10 százalék használja ezt is a karácsonyi vásárlás során, míg folyószámlahitelét 7 százalék veszi igénybe ilyenkor. Áruhitelt, gyorskölcsönt vagy személyi kölcsönt kevesebb, mint a válaszadók 1 százaléka igényel az ünnepekhez kapcsolódóan. „A karácsony az év legnagyobb ünnepe, melyre sokan már hónapokkal előre megkezdik a készülődést.
A kutatás azt mutatja, hogy az örömteli várakozás időszaka azonban stresszel is jár: sokaknak okoz fejtörést, hogy kit mivel lepjenek meg, és persze a költségek is okot adnak az idegeskedésre. Ebben is segíthet a tudatosság: érdemes már az ősz elején végiggondolni, milyen költések várhatók majd az ünnepek kapcsán, így nem marad minden az utolsó pillanatra” – emelte ki Surányi Zoltán, a CIB Bank lakossági üzletágának üzletfejlesztési vezetője. „Szerencsére az eredmények azt mutatják, hogy már most is sokan vannak, akik így csinálják: 45 százalék mondta azt, hogy előre spórol az ünnepekre, átlagosan közel 4 hónapig. A CIB Bank pedig különleges akcióval segít az ünnepi időszakban: azoknak, akik 2015. december 31-ig igényelnek személyi kölcsönt, minden év decemberében elengedjük a havi törlesztőrészletet” – tette hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.