Hivatalosan megszűnt kedden a Bombardier C Series repülőgépcsalád, és rögtön ezután az Airbus kötelékében éledt újra A220-as típusszámon, miután az európai gyártó 50,1 százalékos, irányításra feljogosító részesedést szerzett a kanadai vállalat eddig C Series néven futó fejlesztési programjában.
Az Airbus beszállásáról szóló szerződést a hó elején véglegesítették, a kisebbségi paketten a Bombardier és a repülőgépcsalád fejlesztését anyagilag is támogató Québec tartomány osztozik. A páneurópai gyártó termékpalettája kiegészül két – a kialakításuktól függően – 100-150 férőhelyet kínáló modellel, a cég gyakorlatilag kész konstrukciókat vásárolt és fest át saját színeire.
A gyártást az Airbus részben az egyesült államokbeli bázisára, az alabamai Mobile-ba telepíti át, ezzel egyben kizárva annak lehetőségét, hogy riválisa, a Boeing a külföldi eredetre és a Washington által tiltottnak minősített kanadai állami támogatásra hivatkozva keresztbe tegyen az A220-asok amerikai elterjedésének. Tavaly októberben a Boeing nyomására brutális, 299,45 százalékos védővám kivetésével próbálták kiszorítani a kanadaiakat a piacról, noha ebben a regionális távokat teljesítő gépkategóriában a Boeing eleve nem rendelkezett modellekkel.
Egészen eddig, hiszen a cég a brazil Embraerrel frissen alapított közös vállalata révén pótolni fogja ezt a hiányosságot. A védővámot egyébként januárban jogtalannak minősítették és hatálytalanították, így a regionális jetek piacának két fő szereplője – ahogy a tulajdonosaik – az USA-ban is összemérheti erejét.
A névváltás amúgy meglehetősen ritka: legutóbb a Boeing és a McDonnell Douglas 1997-es egyesülésekor utóbbi MD-95-öseit keresztelték át, ezek Boeing 717-200 néven folytatták légi pályafutásukat.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.