Tíz év futamidőre venne fel 30 milliárd forint kölcsönt a BKV három banktól
– olvasható a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott előterjesztésben. A Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes jegyezte javaslat április elején kapta meg Karácsony Gergely engedélyét – a főpolgármester a veszélyhelyzet idején önállóan gyakorolja a Fővárosi Közgyűlés feladat- és hatáskörét –, így a BKV ekkora fejlesztési hitelt vehet fel buszflottája megújítására. A megkötendő hitelkeret-szerződések azonban csak akkor lépnek hatályba, ha a kormány előzetesen hozzájárul a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló, 2011-es törvény értelmében.
Az erre vonatkozó kérelmet a Fővárosi Önkormányzatnak mint a közlekedési társaság egyedüli tulajdonosának kell benyújtania. A BKV úgy számol, hogy a 30 milliárd forintos hitelkeretből legkorábban 2022-ben hívhat le.
A budapesti cég a finanszírozási beszerzést megversenyeztette a közvetlenül meghívott tizenkét bank között. Kötelező érvényű ajánlatot hat bank nyújtott be, ezekből négy hitelkeretet választott ki a vállalat igazgatósága és felügyelőbizottsága. A K&H Bank Zrt. 20 milliárdot hitelezne, és nem vár el önerőt, nem számol fel sem rendelkezésre tartási jutalékot, sem egyszeri díjat.
A kamatfelárat évi 0,86 százalékban állapította meg. A Gránit Bank Zrt. 3 milliárdot ajánlott 10 százalékos önrész és 0,9 százalékos kamatfelár mellett, az OTP Bank Nyrt. pedig két hitelkerettel összesen 7 milliárdot.
Az első 5 milliárdról szól 1,4 százalékos kamatfelárral és fél százalék egyszeri díjjal, a második 2 milliárdról, 10 százalékos önerőhöz kötve, 1,5 százalékos kamatfelárral és szintén félszázalékos egyszeri díjjal. A városvezetés azt tervezi, hogy először az önerő és a kamatmérték szempontjából is legkedvezőbb, azaz nullaszázalékos saját részt tartalmazó, 20 milliárd forintos hitelkeretet hívná le, az önerős hitelrészt pedig leghamarabb 2023-ban.
A nyertes ajánlatok átlagos kamata háromhavi Bubor plusz 1 százalék éves szinten, a teljes összegre számítva tehát évi 525 millió forint. Erre jön az OTP 7 milliárd forintja után fizetendő 0,5 százalékos egyszeri díj (35 millió forint), és elő kell teremteni mintegy 500 millió forintot is, ennyi a 10 százalék önerő 5 milliárd forintnyi kölcsön esetében.
A nyertes bankok összességében mérsékelt kamatfelár és banki költség mellett, kedvező önerőfeltételekkel és a szokásost nem meghaladó fedezeti elvárások meghatározásával tettek ajánlatot
– összegzett a főváros. Szerintük az autóbuszflotta megújítása – azonkívül, hogy ez a szolgáltatás minősége és a műszaki állapotok miatt is rendkívül sürgető – környezetvédelmi és gazdasági szempontból is észszerű. Az utóbbi kapcsán Kiss Ambrus egy BKV-elemzésre hivatkozott, amelynek konklúziója, hogy a lecserélendő flottarész üzemeltetésén tíz év alatt megtakarítható kiadások több milliárd forinttal haladják meg az adósság költségeit. A hitelből a 380 legrosszabb buszt váltaná ki a főváros, vagyis az összes magas padlóst és klimatizálás nélkülit. Ezzel a BKV buszparkjának átlagos kora öt év alá csökkenne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.