Május 21-től már Magyarországon is csak szakhatósági engedéllyel működhetnek a kistehergépjárműves fuvarozók az európai jogszabályok, azon belül is a mobilitási csomag előírásai miatt
– hívja fel tagvállalatai figyelmét a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE). A rendelet azokra a vállalkozásokra vonatkozik, amelyek 2,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeget meghaladó kistehergépjárművel fuvaroznak bel- vagy külföldön, díj ellenében. Az eddigi tömeghatár 3,5 tonna volt.
Az engedély kiváltásához pénzügyi fedezetként kezesi biztosításra van szükség. Az alkalmazandó hazai jogszabály 2021. december 27-én született. Fontos, hogy az új kötelezettség nem vonatkozik a saját árujukat szállító vállalkozásokra, csak azokra, amelyek fuvardíj ellenében dolgoznak.
Az egyesület kiemeli, hogy az engedély nem tartozik a gépjárművezetéshez szükséges személyi okmányok közé, inkább a fuvarozás iparengedélyének vagy szakhatósági engedélyének számít. Ennek alapján tehát nem személyhez, még csak nem is járműhöz, hanem a vállalkozás egészéhez kötődik. Feljogosítja a vállalkozást, hogy díj ellenében közúti közlekedési szolgáltatást végezzen. Az engedélyt a vállalkozás székhelyén kell tárolni, a mellékleteit, a rendszámos engedélykivonatokat pedig mindig az adott rendszámhoz tartozó fuvareszköz fedélzetén. Ezek meglétét és érvényességét akár a közlekedési hatóság, akár a rendőrség vagy annak társhatóságai is ellenőrizhetik.
A tevékenységi engedély nélkül, díj ellenében fuvarfeladatot végző vállalkozások igen magas, 800 ezer forintos bírságra számíthatnak.
Külföldi fuvarok esetében a belföldin túl szükség van nemzetközi fuvarengedélyre is, amelynek meglétét az uniós hatóságok ellenőrizhetik. Ez utóbbi engedély is az illetékes kormányhivatalban kérhető.
Mivel a 2,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárműveket üzemben tartó fuvarozók is engedélykötelesek lesznek, rájuk is vonatkoznak majd azok a „nagyfuvarozói” szabályok, amelyekre eddig egyáltalán nem vagy csak részben kellett tekintettel lenniük.
A tevékenységi engedély kiadásának három fő feltétele van: a vállalkozás jó hírneve, a pénzügyi megfelelőség és a szakmai irányító kijelölése.
Ez utóbbi azt jelenti a nagyfuvarozók közé most bekerülő vállalkozások számára, hogy május 21-től szakmai irányítót kell foglalkoztatniuk. A szakmai irányítónak szaktanfolyamon kell részt vennie, majd a tananyagból vizsgát tennie. Ilyen tanfolyamokat országszerte szerveznek, a hatósági vizsgát a Közlekedési Alkalmassági Vizsgaközpont szervezi és bonyolítja le.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.