BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kamionvezetés még csak nem is szakma

Kevés a közúti gépjárművezető, nehéz visszacsábítani a már külföldön dolgozókat, van mit közelíteni a nyugati munkakörülmények felé.

Olyan súlyos a munkaerőhiány a közúti fuvarozásban, hogy az már az ellátási lánc és – tágabb értelemben – a költségvetés biztonságát és érdekeit is veszélyezteti

– összegezte a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) közös konferenciájának üzenetét az erről kiadott közlemény.

Mint írják, a 110 hazai piacvezető fuvarozóvállalkozás együtt mintegy 1,52 százalékkal járul hozzá a magyarországi GDP előállításához, mégis veszélybe került a versenyképességük fenntartása. 

Horváth Imre kamionsofőr (Voleisped Kft.) 2022.04.29. Szombathely Fotó: Szendi Péter SZP Vas Népe
Fotó: Szendi Péter / Vas Népe

A rendezvényen a piacvezető munkáltatók megoldásokat is javasoltak az égető, 8-10 ezerre tehető gépjárművezető-hiány és az érintett árufuvarozó, de különösen az autóbuszos személyszállító vállalatok versenyképességének fenntartására. A szakmai szervezetek számításai szerint egy gépkocsivezető évente mintegy 4,2 millió forint adóbefizetést generál a költségvetés számára, ami a hiányzó 8-10 ezer fővel kalkulálva hozzávetőleg 32 milliárd forint adóbevétel-kiesés. Ez év júniusában valamivel több, mint 13 ezer árufuvarozó szolgáltatót tart nyilván a szakminisztérium.

A szállítás és raktározás a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 5,6 százalékkal járul hozzá a magyar GDP-hez. A közúti fuvarozási alágazaton belül a piacvezető 110 hazai vállalkozás 24 300 főt foglalkoztat, ez az alágazatban a teljes foglalkoztatotti létszám negyede. Szintén ezen vállalkozói kör a központi költségvetés bevételeit – a KSH adatai szerint – 155,2 milliárd forinttal gyarapította,a hazai e-útdíj-bevételek 18,5 százalékát, és az üzemanyag után fizetett jövedékiadó-bevételek mintegy 4,0 százalékát adta. Munkaerő hiányában mindezek a bevételek veszélybe kerülnek, tehát a probléma a kormány számára is stratégiai kérdés kell hogy legyen a közlemény szerint, amire mielőbb meg kell találni a perspektivikus megoldást.

Mielőbb lépni kell!

A szakma képviselői a kritikus helyzet javítása érdekében az alábbi javaslatok megvitatását javasolják a kormánynak:

  • Integrálni kell a gépjárművezető-képzést a felnőttképzési rendszerbe, és állami forrást kell hozzá biztosítani.
  • Mivel ma a gépkocsivezetés nem szakma, meg kell vizsgálni a szakmajegyzékben való szerepeltetést, ez segítené a pályaorientáció erősítését.
  • Rövid távon a napidíjak és az adómentes juttatások emelésével lehetne megakadályozni a munkaerő elvándorlását, ezzel ki lehetne egyenlíteni az európai uniós belső piaci bérfeszültségeket.
  • A külföldön dolgozó magyar gépkocsivezetők visszacsábítása érdekében közelíteni kell egymáshoz a hazai és a nyugat-európai jövedelmeket, és – a költségvetési érdekekkel azonosan – javítani a szociális biztonságot és a munkakörülményeket.

A két szakmai szervezet, amely az engedéllyel rendelkező közúti személy- és áruszállító vállalkozások – ezek döntő többsége az ellátási lánc szempontjából szintén fontos kis- és középvállalkozás – mintegy 60 százalékát tudja a tagjai sorában, elhatározta, hogy szorosabbra fűzi szakmai együttműködését, s erről írásban is megállapodtak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.