BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jól jönne a villanyautósoknak az e-roaming-szolgáltatás

Célszerű lenne bevezetni egy egységes és átlátható áramvételezési szolgáltatást a villanyautósok számára a KPMG által készített tanulmány szerint, amely már javaslatokat is tartalmaz.

Az e-roaming bevezetésére fókuszál a KPMG azon tanulmánya, amely a hazai elektromos autózás szabályozásának felülvizsgálatáról a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) megbízásából készült.

Fotó: Kuklis István / Délmagyarország 

Egyszerűbb, átláthatóbb

Az e-roaming egy olyan rendszer, amelynek keretében a végfelhasználó egy elektromobilitási szolgáltatóval (e-MSP) kötött szerződéssel úgy veszi igénybe az érintett szolgáltatást harmadik féltől, hogy azzal nem kell külön szerződéses viszonyba lépnie. Ezzel a KPMG magyarázata szerint kiküszöbölhető a hazai e-mobilitási piac több olyan kényelmetlensége, amely az egymással átjárhatatlan rendszerek használatából adódik: például ahány elektromobilitási szolgáltató, annyi előfizetés, mobilalkalmazás, vagy az, hogy magasabb díjat kell fizetni eseti töltéskor. Az elektromos töltőállomások fizikai elhelyezkedését bemutató egységes adatbázis (applikáció) hiánya miatt a helyszíni azonosításkor különböző RFID-kártyákra, tokenekre van szükség. A

 roamingrendszerben viszont a felhasználók egy alkalmazással könnyen felfedezhetik, valamint elérhetik a különböző töltőállomásokat, és enyhülhet az amiatti aggodalmuk is, hogy adott töltéssel mekkora városokon kívüli utakra indulhatnak.

Az e-roaming a töltőberendezés-üzemeltetőknek és az elektromobilitási szolgáltatóknak is előnyt ígér, mert lehetővé teszi, hogy egy harmadik féllel szerződött végfelhasználó az általuk üzemeltetett infrastruktúra-elemeken keresztül töltsön, illetve ügyfeleik földrajzi megkötés nélkül rajtuk keresztül vegyenek igénybe szolgáltatást.

Kisebb költséget ígér a szabványosítás

Technológiai szempontból az e-roaming azt jelenti, hogy a piaci szereplők az egységes (szabványos) protokollok alkalmazásával könnyebben léphetnek partnerségre, az új belépők számára pedig már a beruházás előtt rendelkezésre állnak mindazon technikai/műszaki követelmények, amiknek meg kell felelniük. Csökkenhetnek a töltőberendezés-gyártók fejlesztési költségei az egységesítés révén.

A KPMG – a hazai helyzetképen felül az uniós elvárásokat és a nemzetközi gyakorlatot, példákat is figyelembe véve – megfogalmazta az e-roaming magyarországi bevezetéséhez javasolt lépéseket is. Ezek szerint indulásként meg kell határozni az e-roaming-szolgáltatás (és szolgáltató), valamint az e-roaming-platform (és platformüzemeltető) fogalmát, emellett kötelezővé kell tenni a roamingképesség biztosítását. Ki kell továbbá alakítani egy központi regisztert (valamint annak üzemeltetőjét), amely egyedi azonosításra szolgáló kóddal láthatja el az elektromobilitási rendszer minden szereplőjét. A magyarországi jogszabályi környezetet hozzá kell igazítani az uniós elvárásokhoz, meg kell hozni a szükséges szakpolitikai döntést az alkalmazandó e-roaming-protokollal és e-roaminggal kapcsolatban.

Vagy mégsem?

Miközben a KPMG maga is ismerteti két lehetséges e-roaming-rendszer részleteit, kijelenti, hogy a globális trendek alapján könnyen elképzelhető egy roaming nélküli jövő. Ez akkor jöhet létre, hogy ha uniós szinten végül csak egy-két egy nagy, jelentős piaci szereplő marad, amelyek egymással már közvetlenül kommunikáló, úgynevezett peer to peer (P2P)-megállapodásban lesznek. Az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájára (AFIR) vonatkozó uniós javaslat hatálybalépése után az ad hoc fizetés bevezetése szintén ellehetetlenítheti a roamingot, ha ennek a felára nem lesz számottevően nagyobb a roamingszolgáltatásénál. Végül a globális trendekből következhet az is, hogy a roamingközpontok szerepe eltolódik a piaci szereplők közötti pénzügyi klíring irányába.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.