BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az RCH vonatai viszik az erdészetekből az ársapkás, lakossági tűzifát

Az ársapkás hengeres tűzifa fuvarozásához a vasútvállalat eddig mintegy 750, erre a célra kialakított vasúti kocsit vett igénybe, a vonatok továbbításában a társaság több száz szakembere vesz részt.

Az év első négy hetében hatezer köbméter hatósági áras tűzifát fuvarozott a Rail Cargo Hungaria (RCH) az erdészetekből a lakossági értékesítési pontokra, és ezzel a kormányprogram vasútlogisztikai feladatait egyedüliként végző társaság 2022. október óta már 30 ezer köbméter tüzelőt juttatott el a rendeltetései helyekre. Ezt az országos lefedettségű egyeskocsi-fuvarozási technológiája teszi lehetővé. Közleménye szerint megvan minden szükséges kapacitása az áprilisig tartó állami akció sikeres végrehajtásához.

A Rail Cargo Hungaria egyeskocsi-szolgáltatással továbbítja a tűzifát. Fotó: ÖBB/Philipp Horak

 

Kissé bonyolult a tűzifa célba juttatása

A tűzifát igénylő családok számára szükséges fával a dunántúli erdészetek rendelkeznek. A Dunántúlról a fát az RCH szerelvényei a faállományban szegényebb alföldi régióba és Budapest vonzáskörzetébe juttatják el. Fuvaronként akár 300-400 kilométeres utakról van szó, az RCH vonatai már több százezer kilométert tettek meg a program keretében. E fuvarozás – az egyeskocsi-szolgáltatással – kivételesen bonyolult, sok erőforrást igénylő vasútüzemi feladat: az erdőgazdaságok alkalmanként két-három vagon fát juttatnak a 29 berakóhelyre, ahonnan az RCH mozdonyai a rendező pályaudvarra vontatják a megrakott vasúti teherkocsikat. Ott a kocsikat vonatba sorozzák, és irányvonatként fuvarozzák el a 12 célállomásra. 

Egy-egy ilyen fuvarfeladat teljesítéséhez négy-öt tolatást kell elvégezni minden egyes rendezési ponton külön tolatómozdonnyal.

 A Lenti–Nagycsere útvonal például öt külön vonattal, vonatba sorolási műveletekkel teljesül.

Nélkülözhetetlen az állami támogatás

A költséges részfeladatokból álló tevékenység fenntartását a vasúti egyeskocsi-teherforgalom állami támogatási rendszere teszi lehetővé. Ez részben kompenzálja a mellékvonali tolatómozdonyok, a tolatószemélyzet, a műszaki, kereskedelmi és üzemeltetési szakemberek költségeit, valamint a rendező pályaudvarok működtetésével összefüggő kiadásokat a társaság magyarázata szerint. A hengeres tűzifa fuvarozásához a piacvezető árufuvarozó vasútvállalat eddig mintegy 750, erre a célra kialakított vasúti kocsit vett igénybe, a vonatok továbbításában a társaság több száz szakembere vesz részt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.