BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kezébe vette a sorsát néhány magánvasút-társaság

Érdekvédelmi szervezetet alapított öt hazai magánvasút-társaság, amelyekhez rövid idő alatt négy további cég társult. Szövetségük szívesen lát minden további, a vasúti szakmához kapcsolódó tagot, egy kikötéssel: a jelölt tulajdonosai között az állami hányad nem lehet nagyobb 50 százaléknál.

Új hazai vasúti szervezet született Hupra Magyar Magánvasúti Érdekvédelmi Szövetség néven. Bár a szakterület vállalkozásainak most is van érdekképviselete, a tágabb szakmának pedig továbbiak, néhány, magánkézben lévő piaci szereplő mégis arra jutott, hogy ők maguk összefogva többet tudnak tenni saját magukért, mint egy olyan szervezet, amelyben az övéktől gyakran eltérő érdekű állami többségű vállalatok is vannak.

Indul a tagtoborzás a vasúthoz kapcsolódó vállalatok között.
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Az önszerveződés sürgős volta tavaly fogalmazódott meg – mondta Schöberl Péter, a Hupra egyik elnökségi tagja a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének herceghalmi konferenciáján. 

Az történt ugyanis, hogy a vontatási villamos energia árának a vasúti szakma egészét érintő emelkedésének problémáját kellett kezelni, de a Hupra alapítói úgy látták, hogy a vasútvállalatok nem tudtak kellően hatékonyan fellépni az ügyben. 

Persze voltak egyeztetések több területen, például az egyeskocsi fuvarozás támogatása terén, de ez nem érintette az összes vasútvállalatot. A vontatási energia viszont igen, hiszen minden vasútvállalat egyetlen monopolistától veszi a pályavasút-szolgáltatást. (A Világgazdaság rendre beszámolt a Hungrail e téren folytatott egyeztetéseiről, például ebben a cikkben.) 

 

Az egyik cél a versenysemleges szabályozás

A vontatási energia problémája először csak egy ad hoc közös fellépésre ösztönözte a Hupra későbbi alapítóit, például arra, hogy közösen írjanak levelet az ügyben a MÁV-nak és a szakminisztériumnak. „Igaz – ismerte el Schöberl Péter –, mivel nem voltunk szövetség, a tárgyalófelek vélhetőleg nem is fogadták ennek megfelelően.” Ám ebből adódott is a szövetség létrehozásának előkészítése, majd megalapítása. Az öt alapító taghoz mostanra még négy csatlakozott. A tagtoborzás indul, várják a további vállalkozásokat is a vasúti szakmából és annak környezetéből, legyen a cég akár speditőr, vagy terminálüzemeltető, de – az eltérő érdekek miatt – egy kikötéssel: a belépni szándékozóban nem lehet 50 százaléknál nagyobb állami hányad.
A Hupra illetékese felidézte, hogy Magyarországon a 2000-es évektől jöttek létre a magán vasúttársaságok, ezek többségében most is a piacon vannak. 

Igaz, hogy a szegmenst ennek ellenére is az állami túlsúly jellemzi, de a magáncégek színesítik a piacot.

    
Mint elhangzott, a politikailag semleges szervezet célja többek között a tisztességes piaci verseny megteremtése, a versenyképesség növelése, együttműködés más szervezetekkel, tapasztalatcsere, és fellépés a megkülönböztetés szabályozás érdekében.  

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.