Kénytelenek lefele módosítani az év hátralévő részére vonatkozó, korábban rendre optimista várakozásaikat a vezető szállítmányozási cégek az Egyesült Államokban. Az ok a kiskereskedelmi forgalom alakulásában (a magas infláció miatt visszaesést mutat az értékesítés volumene) keresendő, a készletek alakulása pedig sokszor nem teszi indokolttá, hogy újabb megrendelésekre legyen szükség. Az amerikai kiskereskedelmi forgalom februárban 0,4 százalékkal esett vissza havi alapon, ez már a harmadik negatív hónap volt a legutóbbi négyből.
A logisztikai szolgáltatók arról adtak hírt, hogy az ellátási láncokon átfutó árumennyiség a vártnál nagyobb mértékben esett vissza az év elején, néhány hónappal ezelőtt sokkal nagyobb volt az optimizmus – mondta Paul Svindland, az STG Logistics vezérigazgatója a The Wall Street Journalnak.
Egyébként a teherszállítás iránti kereslet már 2022 közepén lassulni kezdett, azzal párhuzamosan, hogy az amerikai fogyasztói kiadásokon belül nőtt a szolgáltatások súlya (az árucikkek rovására), a már akkor is rekordmagas készletekkel rendelkező kereskedelmi láncok őszinte bánatára.
Az eddigi várakozások azonban arról szóltak, hogy a túlkészletezés problémája idővel rendeződik, a szállítmányozási vállalatok (tengeri konténerszállítók, közúti és vasúti fuvarozók) legalábbis arra számítottak, hogy a kereskedelmi hálózatok beszerzései visszatérnek a járvány előtti mederbe.
A probléma most az, hogy egyre több kiskereskedőnél, a beszállítóiknál és maguknál a gyártóknál is a reméltnél lassabban apadnak az árukészletek.
A Nike pénzügyi igazgatója például a gyorsjelentés utáni elemzői konferencián a többletkészletek leszorítását nevezte meg az idei év elsődleges prioritásaként.
Könnyen lehet, hogy felértékelődik a jelenlegi helyzetben a marketing: erre utalhatott Thomas Kingsburry, a Kohl’s vezérigazgatója, aki szerint most jobb felmérni a vásárlói igényeket, és aszerint intézni a beszerzéseket, mint mindent megvenni, és reménykedni, hogy eladható. Nem csoda, hogy ez a véleménye, a Kohl’s áruházlánc árukészletei 48 százalékkal nagyobbak, mint egy évvel ezelőtt.
A kisebb hálózatok beszerzési vezetői is gyakran szembesülnek a túlkészletezés problémájával: az egyik bostoni ruházati forgalmazó például a megváltozott keresletre kutatja, de nem találja a megoldást: a járvány és a home office idején nagy mennyiségben rendeltek szabadidős viseletet, ám most már a formális öltözet a keresettebb. A Ministry of Supply a járvány kellős közepén havi 2500-3000 mackónadrágot is eladott, most örülnek, ha ennek a tizedét sikerül.
Az Egyesült Államok legforgalmasabb kikötőkomplexumában, a Los Angeles-i Long Beachen februárban 38 százalékkal kevesebb konténernyi árut szállítottak be, mint 2022 februárjában. A vasúti árufuvarozásról az év első 11 hetéről is vannak már adatok, a volumen 5,2 százalékkal marad el a tavalyi év azonos időszakáétól. A kiskereskedelmet javarészt ellátó intermodális (vasút+közút) áruszállítás pedig közel 10 százalékkal esett vissza ugyanezen időtávon, de volt 15 százalékos mínuszt hozó hét is.
Ha ez így marad, bajba kerülhetnek a közúti fuvarozók: a DAT Solutions fuvarszervező szerint februárban a szállítmányozót kereső rakományok száma 70 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy évvel ezelőtt. Nem is véletlen, hogy a spot szállítmányozási árak a 2020 nyári szintre estek vissza. Jack Atkins, a Stephens befektetési bank szállítmányozási elemzője egy március 17-i jegyzetében a 2007–2009-es pénzügyi válság utáni időszakhoz hasonlította a környezetet. Egyes szállítmányozási cégek azonban továbbra is optimisták, abban bíznak, hogy a kereslet a hagyományos őszi szállítási csúcsszezonra helyreáll, ahogy már több alkalommal is az elmúlt években.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.