Éves szinten kétmilliónál is több nehéz tehergépjármű szeli át Magyarországot, és ebből az igen jelentős tranzitforgalomból lényegesen többet is profitálhatna hazánk. A minőségi szolgáltatások – például őrzött parkolók és szálláshelyek építése – és hatékonyabb útdíj-, illetve engedély-ellenőrzés, gyorsabb határkeresztezés esetén több milliárd forintos pluszbevételhez juthatnának a magyar vállalkozások és a költségvetés – derült ki a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) közleményéből. A szakmai szervezet szerint a kormány logisztikai szektort érintő tervezett intézkedései évtizedes problémákra nyújthatnak megoldást, hozzájárulva a vonzóbb logisztikai infrastruktúra kiépítéséhez, a trükköző külföldi fuvarosok kiszűréséhez, valamint a magyar árufuvarozási piac versenyképességének növeléséhez.
A magyar logisztikai szektor a hazai GDP több mint 5 százalékát adja. Az MLSZKSZ szerint azonban ez az arány a duplájára is emelkedhetne, ha Magyarország jobban kihasználná geopolitikai adottságait.
A magyar árufuvarozás több olyan belső és külső problémával küzd évtizedek óta, amely gátja a nemzetközi versenyképességnek
– emelte ki Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke, aki szerint a tranzitforgalomban hazánk eddig csak az útdíjbevételekre épített, alig vannak olyan kiegészítő szolgáltatásaink, amelyek további forgalmat vonzanának, illetve pluszbevételeket generálnának a szolgáltató szektornak és közvetve az államnak.
Hozzátette: ahhoz, hogy az ország vonzó áthaladási útvonal lehessen, fejleszteni kell a határkeresztezési folyamatokat, mert a hosszú várakozások miatt a fuvarok egy része más útvonalakat keres. Továbbá figyelmet kell fordítani olyan további árumegállítói funkciók erősítésére, mint a záhonyi vasúti nyomtávváltásból származó lehetőségek, a budapesti repülőtér körüli e-kereskedelmi elosztóközponti fejlesztések, a tengeri konténeres forgalom regionális elosztói szerepének erősítése vagy a V0-s vasúti körgyűrű által generált forgalomvonzó képesség kihasználása.
„A kiszolgáló logisztika megteremtésére kiváló példa Hollandia, amely gazdasági kitörési lehetőséget látott a tengeri fuvarozásra épített kereskedelmi szolgáltatások folyamatos fejlesztésében. Az így létrejött kikötőhálózatuk (Rotterdam, Amszterdam) Európa legnagyobb áruforgalmát – évi több mint 540 millió tonna – bonyolítja le a top 10 kikötő összehasonlításában” – részletezte Fülöp Zsolt.
Az infrastruktúra hiánya mellett súlyos probléma, hogy
ágazati becslés szerint a magyarországi fuvarok 40 százalékát az EU-n kívüli, harmadik országbeli – török, albán, szerb stb. – fuvarosok viszik el a magyarok elől, jelentős részét engedély nélkül, kijátszva a nemzetközi kvótákat/egyezményeket.
Mindeddig az ellenőrző rendszer nem tudott hatékonyan fellépni az engedélyekkel trükköző vagy az útdíjat nem fizető kamionosokkal szemben. Ha nem magyar fuvarozó szállít, akkor nem magyar cégnél landol a fuvardíj, nem magyar munkavállaló végzi a feladatot, a külföldi vállalkozás nem fizet adót, és végül, ha nem érik tetten a szabálytalankodót, akkor a hatóság sem tudja szankcióval sújtani őt, azaz összességében a nemzetgazdaság szempontjából mindenki rosszul jár.
Éppen emiatt a Gazdaságfejlesztési Minisztérium a logisztikai szektor szereplőivel együttműködve jó néhány intézkedést, szabályozói változást tervez bevezetni. Az a cél, hogy megteremtsék a feltételeit annak, hogy korszerű és biztonságos szálláslehetőséggel kibővített parkolók jöhessenek létre az ország több pontján, emellett felülvizsgálják a kulcsfontosságú közúti és vasúti határátkelők áteresztőképességét befolyásoló határforgalmi gyakorlatokat és szigorúbb ellenőrzési rendszert vezetnek be az engedély nélkül fuvarozó külföldiekkel szemben. Ezenkívül bevezetik a minimális szolgáltatási díjat és az e-fuvarlevelet, illetve maximálják a fuvarozásba bevonható alvállalkozók számát, valamint a fuvarozók (közút, vasút, víz, légi) egymás közötti elszámolásának fizetési határidejét.
A kormányzat már a következő években 100 milliárd forintot meghaladó pluszbevétellel kalkulál a nemzetközi áruforgalomhoz kapcsolódóan a növekvő útdíjak, valamint a hatékonyabb ellenőrzési rendszer bevezetése miatt, amely feltételezi a forgalom további bővülését.
Az MLSZKSZ jónak tartja a tervezett intézkedéseket, amelyek elősegítik a tranzitforgalomból származó bevételek növelését, a fuvarozói piac tisztulását és növelik a magyar árufuvarozás versenyképességét. Úgy vélik, hogy a szabályozói korszerűsítések jó alapot nyújthatnak az évtizedes problémák megoldására, ugyanakkor a célok eléréséhez további döntések szükségesek. Ezek előkészítésében a magyarországi logisztikai ágazat szakmai szervezetei készek együttműködni a szaktárcával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.