Erős magyarországi üzenete is van annak, hogy a németországi egyeskocsi-fuvarozás jövőre 300 millió eurós támogatásra számíthat. Ez a speciális szállítási forma ugyanis fajlagosan sokkal költségesebb a többinél, de életben tartására minden országban hatalmas szükség. A hazai piacon például a lakossági ellátáshoz elengedhetetlen tűzifafuvarozást tette gazdaságossá ez az állami pénz.
Jövőre 300 millió euró állami támogatást használhatnak fel a németországi vasúti fuvarcégek az egyeskocsi nevű szolgáltatásuk többletköltségeinek fedezésére. Ez egy olyan tevékenység, amelynek során a vasúti szerelvény vagonösszetétele az útja során többször változik, ami több megállást, tolatást, rendezést, és persze időt, valamint költséget igényel. A németországi hírt üdvözlete a helyi Vasúti és Közlekedési Szakszervezet (EVG) elnöke, Martin Burkert a DVZ közlekedési szaklapnak adott interjújában, mert – állítása szerint – a támogatást nélkül akár tízezer munkahely is veszélybe került volna. Sőt, még több is, mert a DB Netz is elbocsátásokra kényszerülhetett volna a rendező pályaudvarok érintettsége miatt.
Az egyeskocsi-szolgáltatás kényszerű leállítása miatt napi 40 ezer kamionnal lenne többre szükség a közutakon.
A DB Cargo egyébként egymaga 350 millió euró támogatást szeretett volna, a 300 millión viszont a riválisaival kell osztoznia. Hasonló a helyzet Magyarországon is, ahol a szolgáltatás megsegítésére kiosztható évi 6,4 milliárd forint az egész vasúti szegmensé, de a döntő részét az országos egyeskocsi-szolgáltatást nyújtó és méretei alapján is a legnagyobb, osztrák hátterű Rail Cargo Hungaria (RCH) használja fel.
A társaság számára ilyen nagy egyeskocsis-feladat volt a lakossági tűzifaprogram keretében a tűzifa eljuttatása az erdészetekből a felhasználási, illetve továbbosztási helyekre. A lakossági tűzifaprogram keretében az RCH 2022 októberétől 2023 májusáig mintegy 85 ezer tonna hengeres fát továbbított az arra rászoruló térségekbe. „Az egyeskocsi-fuvarozás 2021-ben indult állami támogatásával megnyílt az út a Magyarországon kitermelt fa piaci versenyképességének hosszú távú megőrzéséhez, fokozottan bekapcsolta az erdőgazdaságokat a nemzetközi kereskedelembe, és munkahelyek ezreit védte meg a vasúti ágazatban. Lehetővé vált a faküldemények közútról vasútra terelésére” – állítja az RCH közleménye.
A magyarországi fatüzelés egyébként nő – a 2020-as 5,9 millió köbmétert 2022-ben 12,8 millió köbméter követte – erről a Regionális Energiagazdálkodási Kutatóközpont (REKK) írt részleteket egy tavaszi tanulmányában. A növekedés kedvező abból a szempontból, hogy fatüzeléssel is csökkenthető az ország gázimporttól való függése, ám szólnak ellene környezetvédelmi érvek is. A KSH adatai szerint ráadásul az utóbbi években meg is drágult a tűzifa, amely sok alacsony státuszú háztartás elsődleges tüzelőanyaga.
Bár a program lezárult, az RCH, a Rail Cargo Logistics – Hungaria (RCL-HU) és az erdőgazdaságok vezetői a napokban a vasúttal továbbított fa mennyiségének növeléséről egyeztettek, ideértve az exportot is. A hazai erdészetek 2020-ban 6,58 millió köbméter fát termeltek ki, 2021-ben 7,52 millió köbmétert, amelynek a jelentős részét vasúton juttatták célba. Egyeskocsi-forgalomban az RCH szerelvényei 2020-ban 518 ezer tonna, 2021-ben 604 ezer tonna, 2022-ben 507 ezer tonna hengeres fát továbbítottak bel- és külföldi célállomásokra az RCH közleménye szerint. A magyar fa fő külföldi felvevőpiaca Olaszország (ott a Fantoni társaság a meghatározó vevő) és Ausztria. Tavaly jelentősen nőtt a belföldi felhasználás is.
A magyarországi fa versenyképességéhez a közlemény szerint hozzájárult az RCL-HU által kidolgozott, az egyeskocsi-fuvarozást integráló innovatív logisztikai megoldás is:
a vállalat az erdésztársaságok által különböző helyeken feladott szórt küldeményes vagonokból hat állomási gyűjtőponton irányvonatokat állít össze, amelyek eljuttatják a fát távoli rendeltetési helyükre.
A feladat teljesítésében közreműködik a Rail Cargo Hungaria, valamint a Rail Cargo Carrier horvátországi és szlovéniai vontatási vállalatai.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.