BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átépíti a hidakat és a vasútállomásokat a kormány, hogy a hadsereg is tudja használni

Új vasúti híd épülne a meglévő Gubacsi híd mellett, kettős célúvá alakítanák át a szolnoki vasútállomást, ahogyan kisebb vasútállomások sorát is, Tatán létesülne egy katonai rakodó, javulnának a Csepeli Szabadkikötő vasúti kapcsolatai, végül számos közúti hidat erősítenének meg azért, hogy azokat a NATO eszközei is használhassák. A tervezett projektek költségének felét uniós forrásból finanszírozná a magyar kormány.

A katonai mobilitást segítő öt projekt uniós támogatásához szükséges pályázatot kell előkészítenie és benyújtania az építési és közlekedési miniszternek egy új kormányrendelet szerint, szeptember 21-ig. A finanszírozás az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz idei CEF2 kerete terhére történne. Az öt beruházás bruttó elszámolható költsége mintegy 107 milliárd forint, a nettó közel 96 milliárd. Az utóbbiból az uniós forrás nettó 48 milliárd forint lenne, a fennmaradó szintén 48 milliárd a hazai költségvetésből származna. (Önerőre tehát nem lenne szükség a fejlesztésekhez.) Szintén e miniszternek kell kormány-előterjesztést készítenie az érintett öt projekt forrásairól.

Budapest, 2017. május 1.A Gubacsi híd látképe. A Gubacsi híd, vagy más néven a csepeli átjáró Budapest XX. kerületét köti össze a Csepel szigettel, Budapest XXI. kerületével a Soroksári Duna-ág fölött átívelve. A hidat Zsimondy Béla tervei alapján építették 1924-ben. Eredetileg gyorsvasútvonal összeköttetést szerettek volna teremteni a két kerület között. Ezt a funkcióját 1978-ban megszüntették.MTVA/Bizományosi: Faludi Imre ***************************Kedves Felhasználó!Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó készítője közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.
A Gubacsi hídon csak döcöghetnek a szerelvények.
Fotó: Faludi Imre / MTI

 

Szolnokon indulna a legnagyobb munka

A legköltségesebb (bruttó és nettó) 48,5 milliárd forintos projekt elvinné a teljes forrásnak majdnem a felét. A pénzből úgy kell átépíteni a szolnoki vasútállomást, hogy azt egyszerre lehessen polgári és katonai célra használni. Ehhez átépítik majd a 100-as vonali fővágányokat és az érintett kitérőket, átalakítják a távközlési rendszert, a kábelhálózatot, a felsővezetéki rendszert és a biztosítóberendezéseket.

Jócskán viszi a pénzt – bruttó 44,8 milliárd forintot – a Csepeli Szabadkikötőben tervezett fejlesztés is.

 A kikötőnek jelenleg is van vasúti kapcsolata a Gubacsi vasúti hídon és a Soroksári úti rendező pályaudvaron keresztül a vasúti TEN-T törzshálózati 150. sz. vasútvonallal. A vasúti híd állapota rendkívüli módon leromlott, azon a szerelvények jelenleg 5–10 kilométer/órás sebességgel haladhatnak – olvasható a kormányrendeletben. Ahhoz, hogy nagyobb tömegű katonai rakományt lehessen vasúton eljuttatni a Csepeli Szabadkikötőbe, 

  • a jelenlegi rossz állapotú vasúti híd helyett újat kell építeni a Soroksári-Duna-ág fölött, a jelenlegi hídtól 15 méterre északra, valamint
  • a Gubacsi vasúti híd és a Corvin csomópont közötti vasúti pályát kétvágányúvá kell átépíteni, távlati fejlesztés lehetőségeként pedig a négyvágányos, villamosított kiépítés lehetőségének biztosításával,
  • Biztosítóberendezést kell telepíteni a Soroksári úti rendezőtől a Corvin úti csomópontig terjedő hatókörzettel.

 

Tizennyolc közúti hídnak kell elbírnia a NATO járműveit

A harmadik fejlesztés már kijönne (bruttó és nettó) 5,2 milliárdból, de egyelőre „csak” adott feladatok előkészítéséről van szó. Ez esetben a vasúti infrastruktúrát kell polgári-védelmi kettős felhasználásra alkalmassá tenni az országos vasúthálózat azon kelet-magyarországi állomásain, amelyek a TEN-T törzshálózaton találhatók. A tervezett helyszínek: Szob, Felsőzsolca, Szikszó, Forró-Encs, Hidasnémeti, Cegléd, Szolnok, Szajol, Kisújszállás, Demecser, Záhony, Mezőtúr, Békéscsaba.

Bruttó 0,6 milliárd forintba kerülne egy új rakodó kialakításának előkészítése a tatai vasútállomás mellett.  

Végül bruttó 7,8 milliárd forint annak az előkészítést és kivitelezést is tartalmazó projektnek az elszámolható költsége, amelynek során átépítenék azokat a NATO által is potenciálisan használni kívánt, hazai főutakon lévő hidakat, amelyek jelenlegi állapotukban megerősítést igényelnek. 

Az átépítés után e hidak teherbírása a mostaninál nagyobb lenne a polgári/katonai kettős hasznosíthatóság érdekében.

Négy megerősítendő híd Nyugat-Magyarországon van a 74. számú főúton, nyolc a 8. számú főúton, három Észak-Magyarországon a 2. számú főúton és szintén három Kelet-Magyarországon az 52. számú főúton. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.