Dupla bérletet, egyre drágább tömegközlekedést, a HÉV-pótlások elmaradását, az egyszerű jegy- és bérletvásárlás megszűnését, a digitális utastájékoztatás leépülését és a főváros, valamint az agglomeráció összeköttetését is magával hozhatja az Építési és Közlekedési Minisztérium terve – írta közleményében a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Szerdán derült ki, hogy az ÉKM-hez tartozó MÁV és a Volán nem hosszabbítja meg a fővárossal kötött szerződést, ami egységesíti a budapesti és az agglomeráció tömegközlekedést.
2023. december 31-től nem hosszabbítja meg a ÉKM azt a hibrid közlekedési szerződést, ami alapján többek között elfogadják a MÁV, a HÉV és a Volán járatain a BKK jegyeket és bérleteket. A szerződés a közös jegy- és bérletrendszer mellett egységes közlekedési hálózatot, összehangolt menetrendeket, átszálló pontokat, közös megállókat és végállomásokat, valamint egységes forgalomirányítást biztosított annak a több százezer embernek, akik napi szinten ingáztak Budapest és a környező települések között. Emellett a fővároson belül is sokan használták a MÁV, vagy a HÉV járatokat. A Ferihegy és a Nyugati pályaudvar közötti vasútvonal például jó alternatívát kínált a külső kerületben lakóknak a buszok és a metró helyett.
Karácsony Gergely teljesen kiborult, ingerülten reagált arra, hogy Lázár János kivezeti a MÁV-ot és a Volánt Budapestről2024. március 1-jétől nem lehet a BKK jegyeivel és bérleteivel utazni a MÁV és a Volán budapesti szakaszain. Lázár János minisztériuma nem hosszabbította meg a fővárossal azt a szerződést, ami ezt lehetővé tette. Az Építési és Közlekedési Minisztérium szerint Budapest 2 milliárd forinttal tartozik, így nem akarja folytatni az együttműködést. |
A jelenleg működő hibrid rendszert még 2005-ben vezették be, azóta a Budapest-bérlettel igénybe vehetők voltak a MÁV és a Volán járatai a fővárosi szakaszon.
A BKK közleményében azt írta, hogy az ÉKM döntése a legnagyobb gondot azoknak jelenti, akik napi szinten jártak a HÉV-járatokkal. Ilyen például Csepel teljes területe vagy Óbuda északi része, így a békásmegyeri lakótelep is.
Ezeken a területeken évtizedekkel ezelőtt úgy alakították ki a nagy, több tízezer fő lakhatását biztosító lakótelepeket, hogy a városközpont a legkényelmesebben és leggyorsabban HÉV-vel érhető el.
Szintén jelentősen megnehezítené például a XVII. kerületben (Rákosmentén) élők közlekedését a változás, hiszen a főváros egyik legnépesebb, de a centrumtól legtávolabb eső területén az elmúlt években kifejezetten a gyors és kényelmes vasúti kapcsolatot ajánlották az ott élőknek – írta a közlekedési társaság.
A BKK azt is írta, hogy az agglomerációban élők számára is csapás lesz a döntés. 2016 óta a környéki járatok, így a HÉV-ek és a hétköznapokban csak „kék Volánbuszoknak” hívott járatok nem fővárosi, hanem állami megrendelésre közlekednek, azonban a kedvező tapasztalatok miatt a forgalomfelügyeleti és utastájékoztatási feladatokat azóta a Budapesti Közlekedési Központ látja el – írták a közleményben. Ennek köszönhetően jóval egyszerűbben megoldható egy-egy, agglomerációban közlekedő járat vonalán fellépő forgalmi zavar optimális megoldása. Az intézkedés hatására a környéki járatok például kikerülhetnének a FUTÁR-rendszerből, így az ügyfelek a jelenleg rendelkezésre álló felületeken nem tudnák percre pontosan megtervezni utazásukat, nem értesülnének arról, hogy mikor érkezik a jármű a megállóba – írta a BKK.
Hozzátették, hogy az ÉKM változtatásának hatására a HÉV-vonalakon előforduló forgalmi zavarokat a jelenleginél sokkal hosszabb ideig tartana megoldani, hiszen például egy baleset esetén más, a Volánbusz által üzemeltett járatról kellene járműveket átvezényelni a szolgáltatóknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.