Átadták a Gebrüder Weiss logisztikai konszern nagyszabású beruházását Dunaharasztiban. A logisztikai központ regionális szinten a legnagyobb léptékű bővítés a maga 10 ezer négyzetméteres területével, amelyet átrakóraktárral és logisztikai magasraktárral, valamint irodákkal láttak el.
Az áruk be- és kiszállítása egyszerre akár száz kamionból is lehetséges. A komplexum ráadásul egyedülálló, innovatív technológiákat alkalmaz: az áruk tárolását, mozgatását is automatizált rendszerekkel biztosítják. Az új logisztikai komplexummal a vállalat Dunaharasztiban található telephelye 32 ezer négyzetméterre, a magyarországi hálózata pedig 100 ezer négyzetméterre bővült.
Wolfram Senger-Weiss, a logisztikai konszern igazgatótanácsának elnöke kiemelte Magyarország központi szerepét a Gebrüder Weiss Holding AG (GW) európai tevékenységében.
Központi fekvése miatt Magyarország Nyugat-Európa, valamint az Adria, a Fekete-tenger és a Balkán régió közötti áruforgalom fordítókorongja.
A vállalat a folyamatfejlesztésre koncentrált az elmúlt két évtizedben, ami az árbevételen is meglátszik. A konszern üzleti forgalma 2020-ban 1,7 milliárd, 2022-ben 3, 2023-ban pedig 2,5 milliárd euró volt. A vezető további növekedésre számít.
Wolfram Senger-Weiss a Világgazdaságnak kiemelte, hogy a logisztikai szolgáltatások teljes körét lefedik hazánkban a nemzetközi és országon belül szállítástól a raktározáson át a digitális csomagkövetésig. A konszern vezetője elmondta, hogy többnyire elektromos szállítóeszközöket használnak, így szinte kibocsátásmentesen tudnak szolgáltatni. Érdeklődéssel figyelik, hogy Budapestnek légiforgalmi kikötőként egyre jelentősebb az elosztói szerepe a régióban, ami potenciális fejlődési lehetőséget nyújt az ágazatnak.
Wolfram Weiss lapunknak azt is elmondta, hogy
nagy lehetőséget lát Kína magyarországi befektetéseiben, ugyanis azok új megrendeléseket jelenthetnek a GW-nek. Kiemelte azt is, hogy az ipari termelés, különösen az autó- és az elektronikai ágazat növekedésével a logisztikai szolgáltatások iránti kereslet bővülésére számít.
Thomas Schauer, a GW közép- és délkelet-európai regionális vezetője hazánk régióban betöltött, meghatározó szerepét hangsúlyozta. Sok olyan áru érkezik hazánkba, amelyeket a környező országokba, Szlovákiába, Szerbiába, Csehországba, valamint Németország Ruhr-vidékére továbbítanak.
Varga Bálint, a GW Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója hozzátette, hogy ez az egyetlen olyan épület hazánkban, amelyen átmegy egy vármegyehatár, ugyanis az épület egyik része Budapesthez, a másik pedig már Pest vármegyéhez tartozik.
Az ügyvezető a Világgazdaság kérdésére elmondta, hogy
a február óta működő új épület kihasználtsága jelenleg 50 százalékos, de biztos abban, hogy öt-tíz éven belül teljes gőzzel üzemel majd.
Mint mondta, a logisztikai piacot tekintve a szolgáltatók a két évvel ezelőtti csúcshoz képest 10-20-30 százalékos éves visszaesést szenvedtek el mára. Kiemelte, hogy ezen a piacon rugalmasnak kell lenni, amit alátámaszt az is, hogy a Covid hatalmas visszaesést jelentett, utána viszont nagyon gyors bővülést tapasztaltak. Jelenleg a gyűjtőszállítmányozás a fő tevékenységük, jellemzően kész árukat szállítanak.
Varga Bálint lapunknak arról is beszélt, hogy a GW-nek oroszországi érdekeltsége is van, ám az jelenleg takaréklángon működik.
A jövőt firtató kérdésünkre a vezető elmondta, hogy
az ázsiai gyártók erősödése miatt nagy a bizonytalanság a piacon. Az európai cégek versenyképessége hosszú távon csökkenni fog, mert a távol-keleti gyártók a hazájuk szolgáltatóit részesítik előnyben.
Ez most még nem érezhető, így a logisztikában sem – magyarázta. Megvilágította viszont azt is, hogy Európában ezekre a szolgáltatókra is ugyanaz a szabályozás vonatkozik, mint másokra, így az ázsiai szolgáltatók versenyelőnye itt eltűnik.
A raktárban a be- és kirakodáskor cargometert használnak, ami azt jelenti, hogy rakodás közben két kamera „letapogatja” az árut: meghatározzák a súlyát, a kiterjedését, videót és fényképet, valamint háromdimenziós ábrát készítenek róla. Ezeket az adatokat a megrendelő bármikor lekérheti elektronikusan. A rendszer legfőképpen azért hasznos, mert lehetővé teszi a járművek és konténerek optimális helykihasználását.
Másik, a logisztikában egyedülálló, jövőt idéző újdonság az AutoStore rendszer, azaz a robotizált kisáruraktár. Ebben a szállítást és elhelyezést intelligens, önjáró robotok végzik, amelyek felosztják maguk között a feladatokat. Itt nem polcokat használnak, hanem legfeljebb 30 kilogrammig megrakott műanyag ládákat, amelyeket tizenhat, kerekeken gördülő robot alumínium vázrendszeren továbbít a munkaállomásokhoz, a dobozok ki- és betárolásához. Ez a technológia egyrészt kiváltja a szűkösen elérhető munkarőt, másrészt helytakarékosabb tárolást tesz lehetővé, harmadrészt pedig megspórolja azt az időt, amíg a raktáros az adott áruért sétálna.
Varga Bálint a sajtótájékoztatón elmondta, hogy Budapesten teljesen, vidéken pedig 50 százalékban emissziómentesen tudnak szállítani.
A vezető kihívásként jelölte meg az elektromos teherautók töltését. Kevés hely rendelkezik ugyanis 400 amperes töltőkkel, ráadásul az áram nagyon drága.
Próbálkoznak a napenergia bevonásával, tervük, hogy nemsokára az összes fogyasztás 40 százalékát napenergiával biztosítsák.
A Gebrüder Weiss Kft. következő nagy beruházása 2026-ra várható, amikor Győrben önálló logisztikai létesítményt adnak át.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.