BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A németeknek is megvan a MÁV-sztorija: akkora a baj a Deutsche Bahn-nál, hogy pénzzel sem könnyű orvosolni

Nem csak a magyar vasút szenved az elöregedett infrastruktúrától, évtizedes gondok vannak a Deutsche Bahn-nál is. A német vasút rendkívül rossz állapotban van, emiatt folyamatosak a késések, járattörlések és a fennakadások. A koalíciós kormány igyekszik több pénzzel megmenteni a vasúti infrastruktúrát, de a szakértők szerint a gondok akkorák, hogy csak pénzzel már nem lehet azokat kezelni.

Németország vasúti rendszere egykor nemzeti büszkeség volt, mostanra viszont teljesen lepusztult. A vagonok túlzsúfoltak, állandóak a késések és a járattörlések, valamint folyamatosan le van zárva több pályaszakasz is a felújítások és karbantartások miatt.

Train passengers at the train station in Berlin
német vasút
Lerohadt a német vasút, a kormány nem tudja, mit kezdjen vele / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A Deutsche Bahn (DB) problémáira a nemzetközi figyelem is ráirányult a labdarúgó Európa-bajnokság alatt, amikor külföldiek ezrei szembesültek vele, hogy milyen nehéz a német vonatokon utazni. A közösségi médiában rengeteg poszt jelent meg a foci-Eb alatt a késésekről, tömegről és a leromlott infrastruktúráról – erről a Deutsche Welle írt.

Mi áll a német vasút problémáinak a hátterében?

A vonatok egyre többet kének Németországban. A távolsági járatok kevesebb mint kétharmada éri el időben a célállomását, ami negatív rekordnak számít a németeknél. A helyzet olyan rossz, hogy a vonatok pontosnak tekinthetők, ha 6 percnél kevesebbet késnek.

A DB pénzügyileg is rendkívül rossz helyzetben van. 

Csak az idei első fél évben több mint 1,2 milliárd euró veszteséget termelt, a teljes adóssága pedig körülbelül 34 milliárd euró.

A DB gondjai abból erednek, hogy Németországban évtizedek óta nem foglalkozott az állam ezzel az infrastruktúrával és nagyon kevés befektetés áramlott a vasútba.

Az utasforgalom és a vasúti teherszállítás iránti kereslet óriási mértékben megnőtt, miközben az álam régóta nem foglalkozik a vasúti infrastruktúrával 

– mondta Sabrina Wendling, a Pro-Rail Alliance, egy berlini nonprofit érdekképviseleti szervezet tagja.

A Berlini Társadalomtudományi Központ (WZB) mobilitáskutatója, Andreas Knie szerint az a baj Németországban nagyon régóta az autózás és a közúti infrastruktúra volt a középpontban, a befektetések ide érkeztek, miközben a vasutat elhanyagolták. Viszont ezzel szemben a vonatok iránti igény nagyon megnőtt az elmúlt években.

Elkezdték pumpálni a pénzt a vasútba

Németország jelenlegi koalíciós kormánya, amiben a zöldek és a szociáldemokraták kaptak helyet, a környezetvédelmit tűzték a zászlójukra, így a vasút ismét reflektorfénybe került. A kormány megígérte, hogy 2030-ra megduplázza a vasúti személyszállítást és 25 százalékkal növeli az áruszállítást. Ennek érdekében már most több milliárd eurót különítenek el a vasút fejlesztésre.

Azonban Németországban több ezer kilométernyi vasúti pálya, híd, vonatberendezés, jelzőlámpa és sorompó vár a felújításra. A kormánynak sokkal több pénzt kell erre fordítania, ha meg akarja oldani a DB gondjait.

Múlt hónapban elindult az első jelentősebb felújítás Frankfurt és Mannheim között. A DB egy 70 kilométeres szakaszon indította el a pálya korszerűsítését.

A több pénz viszont önmagában nem elég a német vasút megmentéséhez. A túlterhelt DB számára strukturális reformok kellenek. A kormány kritikusai szerint nincs egy konkrét stratégia a DB fejlesztésére, egyelőre csak pénzt kezdtek önteni a vasúba, hogy a tüneteket kezeljék.

Magyarországon a vasárnapi baleset irányította a figyelmet a vasút problémáira. A Kolozsvár felől érkező Claudiopolis InterCity öt kocsija a Keleti pályaudvar előtti bevezető vágányszakaszon kisiklott. A durva baleset miatt a Keleti pályaudvar nem indított és nem fogadott vonatokat, a járatok más budapesti állomásokra érkeznek és onnan indulnak várhatóan kedd délelőttig. Gyakorlatilag a szemünk előtt omlik össze a magyar vasúti közlekedés, így kommentálta az esetet Vitézy Dávid közlekedési szakember.

Keleti pályaudvar: a MÁV vezetése bejelentést tett – kiderült, mikor indul újra a közlekedés

A durva vonatbaleset következményeiről tartanak sajtótájékoztatót. Vizsgálják, mi okozta a Keleti pályaudvar lezárásához vezető incidenst.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.