Németország vasúti rendszere egykor nemzeti büszkeség volt, mostanra viszont teljesen lepusztult. A vagonok túlzsúfoltak, állandóak a késések és a járattörlések, valamint folyamatosan le van zárva több pályaszakasz is a felújítások és karbantartások miatt.
A Deutsche Bahn (DB) problémáira a nemzetközi figyelem is ráirányult a labdarúgó Európa-bajnokság alatt, amikor külföldiek ezrei szembesültek vele, hogy milyen nehéz a német vonatokon utazni. A közösségi médiában rengeteg poszt jelent meg a foci-Eb alatt a késésekről, tömegről és a leromlott infrastruktúráról – erről a Deutsche Welle írt.
A vonatok egyre többet kének Németországban. A távolsági járatok kevesebb mint kétharmada éri el időben a célállomását, ami negatív rekordnak számít a németeknél. A helyzet olyan rossz, hogy a vonatok pontosnak tekinthetők, ha 6 percnél kevesebbet késnek.
A DB pénzügyileg is rendkívül rossz helyzetben van.
Csak az idei első fél évben több mint 1,2 milliárd euró veszteséget termelt, a teljes adóssága pedig körülbelül 34 milliárd euró.
A DB gondjai abból erednek, hogy Németországban évtizedek óta nem foglalkozott az állam ezzel az infrastruktúrával és nagyon kevés befektetés áramlott a vasútba.
Az utasforgalom és a vasúti teherszállítás iránti kereslet óriási mértékben megnőtt, miközben az álam régóta nem foglalkozik a vasúti infrastruktúrával
– mondta Sabrina Wendling, a Pro-Rail Alliance, egy berlini nonprofit érdekképviseleti szervezet tagja.
A Berlini Társadalomtudományi Központ (WZB) mobilitáskutatója, Andreas Knie szerint az a baj Németországban nagyon régóta az autózás és a közúti infrastruktúra volt a középpontban, a befektetések ide érkeztek, miközben a vasutat elhanyagolták. Viszont ezzel szemben a vonatok iránti igény nagyon megnőtt az elmúlt években.
Németország jelenlegi koalíciós kormánya, amiben a zöldek és a szociáldemokraták kaptak helyet, a környezetvédelmit tűzték a zászlójukra, így a vasút ismét reflektorfénybe került. A kormány megígérte, hogy 2030-ra megduplázza a vasúti személyszállítást és 25 százalékkal növeli az áruszállítást. Ennek érdekében már most több milliárd eurót különítenek el a vasút fejlesztésre.
Azonban Németországban több ezer kilométernyi vasúti pálya, híd, vonatberendezés, jelzőlámpa és sorompó vár a felújításra. A kormánynak sokkal több pénzt kell erre fordítania, ha meg akarja oldani a DB gondjait.
Múlt hónapban elindult az első jelentősebb felújítás Frankfurt és Mannheim között. A DB egy 70 kilométeres szakaszon indította el a pálya korszerűsítését.
A több pénz viszont önmagában nem elég a német vasút megmentéséhez. A túlterhelt DB számára strukturális reformok kellenek. A kormány kritikusai szerint nincs egy konkrét stratégia a DB fejlesztésére, egyelőre csak pénzt kezdtek önteni a vasúba, hogy a tüneteket kezeljék.
Magyarországon a vasárnapi baleset irányította a figyelmet a vasút problémáira. A Kolozsvár felől érkező Claudiopolis InterCity öt kocsija a Keleti pályaudvar előtti bevezető vágányszakaszon kisiklott. A durva baleset miatt a Keleti pályaudvar nem indított és nem fogadott vonatokat, a járatok más budapesti állomásokra érkeznek és onnan indulnak várhatóan kedd délelőttig. Gyakorlatilag a szemünk előtt omlik össze a magyar vasúti közlekedés, így kommentálta az esetet Vitézy Dávid közlekedési szakember.
A durva vonatbaleset következményeiről tartanak sajtótájékoztatót. Vizsgálják, mi okozta a Keleti pályaudvar lezárásához vezető incidenst.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.