Világszerte óriási fennakadásokat okozott az idei nyáron a légi közlekedésben a növekvő utazási kedv, amivel nem tud lépést tartani az iparág. Sokan lekéstek rendezvényeket, torlódás miatt hosszú órákra vagy több napra a reptéren ragadtak segítség nélkül. Egy globális informatikai hiba miatt pedig volt olyan légitársaság, amelyik teljesen leállt. Az utasok ilyenkor kártérítésre jogosultak.
A kárt szenvedett utasok jelentős része jogosult lehet kártérítésre. Az uniós szabályok értelmében, ha egy járat több mint három óra késéssel érkezik meg úti céljára, az utasok több tízezer forintos kártérítésre jogosultak, kivéve, ha a járat rendkívüli körülmények miatt késett, ezt azonban a légitársaságnak kell bizonyítania. A jogszabályok szerint kártérítés járhat a járat törlésekor, túlfoglalásakor, de akkor is, ha az utas nem azon az osztályon kapott helyet, ahova a jegyet vásárolta. Szintén kártérítés (akár több szászezer forint) jár az utasnak, ha a feladott poggyásza elveszik vagy megsérül a szállítás során.
A kártérítési igényt célszerű először a légitársasággal megpróbálni rendezni. Nem ritka azonban, hogy
Magyarországon a 30 millió forint alatti pénzkövetelések leggyorsabb érvényesítési módja a fizetési meghagyásos eljárás, amellyel pereskedés nélkül hozzá lehet jutni a jogosan járó kártérítéshez is.
Fizetési meghagyást bárki, bármelyik közjegyzőnél kezdeményezhet, de lehetőség van közvetlenül a Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) rendszerén keresztül, elektronikus úton is a kérelmek benyújtására.
Ha az eljárási díjat megfizették, és a közjegyző mindent rendben talál a kérelemben, 15 napon belül kibocsátja a fizetési meghagyást. Ha a légitársaság a kézbesítéstől számított 15 napon belül nem fizet, de nem is vitatja a követelés jogosságát, akkor a fizetési meghagyás jogerőre emelkedik. Ezt követően a közjegyző kérelemre elrendelheti a végrehajtási eljárást, így néhány héten belül pénzhez juthat a pórul járt utas.
„Fizetési meghagyásos eljárást csak magyar székhelyű légitársasággal, céggel szemben lehet kezdeményezni. Ugyanakkor európai fizetési meghagyásos eljárás Dánia kivételével bármelyik európai tagállam polgárával vagy cégével, így légitársaságával szemben is kezdeményezhető” – idézi a Világgazdasághoz eljuttatott közlemény Tóth Ádámot, a Magyar Országos Közjegyzői Kamara elnökét. 2023-ban az előző évhez képest 50 százalékkal több ilyen eljárást kezdeményeztek a magyarok, és mindössze az esetek 17 százalékában vitatták a követelést azok, akikkel szemben elindult az eljárás.
Európai fizetési meghagyás esetén a közjegyzőnek 30 napja van megvizsgálni a kérelmet, és továbbítani a címzettnek. A légitársaságnak szintén 30 napja van reagálni a követelésre, amit ha nem tesz meg, vagy nem vitatja a tartozást, végrehajthatóvá válik az európai fizetési meghagyás. Ha a fizetési meghagyás kézbesítése után a repülőgép üzemeltetője vitatja a tartozást, vagyis ellentmondással él, akkor perré alakulhat az eljárás, ezért az utas döntésén múlik, hogy folytatja-e az ügyet a bíróságon.
A közjegyzők tapasztalatai szerint a fizetési meghagyás kibocsátása már önmagában jócskán megnöveli a fizetési hajlandóságot. Azonban csak akkor érdemes kezdeményezni az eljárást a légitársasággal szemben, ha az utas biztos a követelésének jogosságában, és rendelkezik az ezt bizonyító dokumentumokkal, amelyek egy esetleges per során döntők lehetnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.