Gyors egymásutánban történtek az események a Keleti pályaudvarnál azután, hogy vasárnap este 19 óra előtt kisiklott a Kolozsvár felől Budapestre tartó, hétkocsis Claudiopolis InterCity öt azon kocsija, amely a MÁV-Starthoz tartozott. Mint a helyszínen tartott tájékoztatón Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója elmondta, a rendőrség már este 10-kor bekérte kisiklást érintő műszaki, karbantartási és mérési adatokat. Vizsgálják az esetet közlekedésbiztonsági szakemberek és a MÁV szakemberei is.
A kisiklás konkrét okára vonatkozó vizsgálatok eredményét ugyan még meg kell várni, de mivel a szerelvény egy váltónál csúszott le a sínről, a MÁV vezetése elrendelte az összes, érintett típusú váltó soron kívüli ellenőrzését. A rendszeres és gyakori ellenőrzést egyébként egy olyan, bevált cég végzi, amely szlovén és az osztrák vasútnak is dolgozik. Mindazonáltal érdekes, hogy a konkrét váltót utoljára július 30-án vizsgálták, és rendben találták.
A Világgazdaság megkérdezte, lehet-e speciális oka annak, hogy éppen az öt magyar kocsi siklott ki, azt a választ kaptuk, hogy a váltó nem válogat.
A MÁV ismeretei szerint személyi sérülés nem történt, erről a vasúttársaság alkalmazottai a vonaton többször végigjárva, érdeklődve győződtek meg.
Kiemelendő, hogy miközben a MÁV vasárnap még nem tudta megjelölni a forgalom visszaállításának várható idejét, hétfőn kedvező fordulat állt be. Ez annak köszönhető, hogy a munkatársai frappáns megoldással álltak elő a kocsinak a sínekre való visszahelyezésére. Eredetileg ugyanis úgy állt Németh Réka, a MÁV vezérigazgató-helyettesének tájékoztatása szerint, hogy a munka miatt le kell bontani a sínek feletti, országos összevetésben is bonyolult felsővezeték-rendszert, az ehhez szükséges darut már útnak is indították Szolnokról. Ám nem lesz rá szükség. Egy speciális berendezéssel a forgóváz alá nyúltak, és a sínre emelték a kocsit, az utolsót éppen az újságírók szeme láttára. (Az előzőt még délelőtt, a másik hármat pedig még korábban, hétfőn reggelre.) A helyére tett utolsó kocsit egy mozdony azonnal el is vontatta.
A baleset helyszínén egyébként 40 kilométeres forgalomkorlátozás volt érvényben. Ennek, illetve a betartásának is köszönhető volt, hogy a kisiklott vonat mellett elhaladó szerelvény vezetője szabályszerű vészfékezéssel időben meg tudta állítani a saját vonatját, amikor látta a bajt. Ennek kapcsán Német Réka leszögezte: a társaság mindig indokoltan dönt az engedélyezett sebességről, és nem összevissza, ahogyan az a közelmúltban a médiában olvasható volt.
A fentiekből már kiderült, hogy azonnal egyszerre több vállalat, szervezet látott munkához, kint a pályán egyedül mintegy százan. E munkák előírt és most alkalmazott sorendjét is ismertette Pafféri Zoltán:
Az utóbbi nagyjából holnap (kedd reggelre) megtörténhet, de biztosabb a késő délelőtt, és fontos, hogy mindez csak fokozatos lesz. Az összes vonatnak az eredeti menetrend szerinti közlekedtetésére kicsit még várni kell. Addig is fontos, hogy az utazni kívánók előbb tájékozódjanak a MÁV nyilvános oldalain. Egyelőre ugyanis életben van az a MÁV és a BKV között vasárnak indított együttműködés, amely szerint a fővárosi közlekedési vállalat egyes járművein használhatók a vonatjegyek is. Természetesen olyan BKV-járatokról van szó, amelyek a forgalomból kieső vasútvonalakkal párhuzamosak, ezekről Mosóczi László, a MÁV-Start vezérigazgatója beszélt részletesen.
Mint közölte, a Keleti pályaudvarra három fő irányból érkeznek a vonatok: Hatvan, Szolnok és Kelenföld felől. A vonatstop hatásának nagyságát mutatja, hogy normál forgalom esetén naponta mintegy százezezer ember fordul meg a Keletiben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.