Nem lehet üzembe helyezni egy Finnországban épített vadonatúj autókompot, mert a megbízó ország kormánya elfelejtett mólót építeni – írja a finn gazdasági lap, a Talouselämä. A megrendelő az ausztráliai Tasmánia állam, a hajó pedig az új Spirit of Tasmania IV.
Ausztráliában felzúdulás kerekedett amiatt, hogy a tasmán állam kormánya milyen rosszul kezelte a helyi forgalom szempontjából nagyon fontos autókompprojektet. Az ABC tévécsatorna tudósítója a helyzetet fiaskónak és bohózatnak nevezte. Az ausztráloknál még parlamenti bizottságot is kineveztek a helyzet kivizsgálására.
Az új Spirit of Tasmania IV autókomp finnországi Rauma hajógyárban épült, és 2024 őszén elkészült. A Rauma Marine Constructions (RMC) hajógyár szeptemberben át is adta a hajót a TT-Line üzemeltetőjének.
Ám miután a jármű nem tud kikötni a kívánt helyen, várhatóan a Tasmania északi partján fekvő Devonportban építenek neki mólót néhány év késéssel. Legkorábban 2026–2027 nyarán végeznek a munkával, azonban a devonporti mólóknál túl sekély a víz.
A tasmán kormány jelenleg vizsgálja a hajó bérbeadásának lehetőségeit, hogy a járműnek ne kelljen két évig üres zálogként állnia, és csak a költségeket termelje. Az ABC szerint
minden év késés 350 millió ausztrál dollár közvetett veszteséget jelent.
Ha tehát a hajó a jelenlegi becslések szerint két évet és egynegyedet késik, a veszteség csaknem 800 millió ausztrál dollár, azaz körülbelül 480 millió euró lenne.
2024 júliusában a Tekniikka and Talous (TT) közölte, hogy a TT-Lines és a finn kormány összesen 100 millió euróval támogatta az RMC-t, hogy az befejezhesse a Tasmániába tartó autókompokat. A többletfinanszírozás egyik oka az a több százmillió eurós veszteség volt, amelyet a hajók késése okozna a tasmán gazdaságnak. A hajó egyelőre még arra vár, hogy elhagyja Raumát, ennek november végéig meg kell történnie. Ideiglenesen majd a skóciai Leithben helyezik el, hogy megvárja a célállomáson az otthoni móló befejezését. Az előbbiek alapján azonban egyelőre nem tudni, hogy meddig marad Skóciában.
A menetrendet részben a jégviszonyok határozzák meg. Amikor egy jégmentes körülményekre tervezett hajót kihajtanak – amire a hajógyári helykihasználás miatt valószínűleg a következő hónapokban egyébként is szükség lesz –, akkor egyáltalán nem lehet jég az úton. A Selkä-tenger nyílt vizén december elején soha nincs jég, de a tulajdonos és a hajógyár nem akar kockáztatni.
Tavaly ősszel a TT hírt adott egy másik tasmániai hajózási és kikötői kudarcról. Akkor az ausztrál szövetségi kormány hibázott, mert az illetékesei nem hallgattak a tasmán kikötői hatóságokra. Az történt, hogy egy 320 millió euróba került, új szuperjégtörő-kutatóhajó, az RSV Nuyina nem fért el a kikötőjében egy fontos híd alatt, ahol üzemanyagtöltő állomása lett volna. Megsérült. A Világgazdaság decemberben írt egy további tasmániai fiaskóról is.
A Spirit of Tasmania IV és az épülő Spirit of Tasmania V váltja fel a jelenlegi kisebb autókompokat. Az új hajó a gyártó szerint
A tulajdonos szerint a hajó az ausztrál kontinensről Tasmániába halad át a Bassin-szoroson, átlagos sebessége nem kevesebb mint 26 csomó, azaz 48 kilométer per óra. A komp 4,1 sávkilométerrel 1800 utast és személygépkocsit tud fogadni. 301 kabinja van.
A Spirit of Tasmania IV-et négy, szintén Finnországban gyártott motor hajtja. A Wärtsilä 9 hengeres turbófeltöltős, kettős üzemanyaggal működő motorjai dízelt, valamint cseppfolyósított földgázt égetnek, mindegyik 10,3 megawatt mechanikai teljesítményű. A hajó teljes teljesítménye tehát 41,2 megawatt.
Az ausztrál kontinenst és Tasmániát elválasztó Bassinsalmi átlagosan körülbelül 250 kilométer széles, vagyis nagyjából olyan széles, mint a Balti-tenger fő medencéje a Balti-tengertől Svédországig. A szorosban gyakran heves szelek fújnak. A kompjárat a milliós Geelong város, Melbourne külvárosa és a fent említett Devonport között üzemel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.