BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

A komp elkészült, de a mólója nem

Úgy rendelt egy hatalmas, autószállító kompot Tasmánia egy finn gyártótól, hogy elfelejtett hozzá a fogadására alkalmas mólóról gondoskodni. Minden egyes évben, amíg nem tudja használatba venni az autókompot, közvetve 350 millió ausztrál dollárt bukik.

Nem lehet üzembe helyezni egy Finnországban épített vadonatúj autókompot, mert a megbízó ország kormánya elfelejtett mólót építeni – írja a finn gazdasági lap, a Talouselämä. A megrendelő az ausztráliai Tasmánia állam, a hajó pedig az új Spirit of Tasmania IV.

autókomp
Nem tud kikötni az autókomp a tervezett helyen / Fotó: Shutterstock

Ausztráliában felzúdulás kerekedett amiatt, hogy a tasmán állam kormánya milyen rosszul kezelte a helyi forgalom szempontjából nagyon fontos autókompprojektet. Az ABC tévécsatorna tudósítója a helyzetet fiaskónak és bohózatnak nevezte. Az ausztráloknál még parlamenti bizottságot is kineveztek a helyzet kivizsgálására.

Az új Spirit of Tasmania IV autókomp finnországi Rauma hajógyárban épült, és 2024 őszén elkészült. A Rauma Marine Constructions (RMC) hajógyár szeptemberben át is adta a hajót a TT-Line üzemeltetőjének.

Ám miután a jármű nem tud kikötni a kívánt helyen, várhatóan a Tasmania északi partján fekvő Devonportban építenek neki mólót néhány év késéssel. Legkorábban 2026–2027 nyarán végeznek a munkával, azonban a devonporti mólóknál túl sekély a víz.

Talán sikerül bérbe adni az autókompot

A tasmán kormány jelenleg vizsgálja a hajó bérbeadásának lehetőségeit, hogy a járműnek ne kelljen két évig üres zálogként állnia, és csak a költségeket termelje. Az ABC szerint 

minden év késés 350 millió ausztrál dollár közvetett veszteséget jelent.

Ha tehát a hajó a jelenlegi becslések szerint két évet és egynegyedet késik, a veszteség csaknem 800 millió ausztrál dollár, azaz körülbelül 480 millió euró lenne.

2024 júliusában a Tekniikka and Talous (TT) közölte, hogy a TT-Lines és a finn kormány összesen 100 millió euróval támogatta az RMC-t, hogy az befejezhesse a Tasmániába tartó autókompokat. A többletfinanszírozás egyik oka az a több százmillió eurós veszteség volt, amelyet a hajók késése okozna a tasmán gazdaságnak. A hajó egyelőre még arra vár, hogy elhagyja Raumát, ennek november végéig meg kell történnie. Ideiglenesen majd a skóciai Leithben helyezik el, hogy megvárja a célállomáson az otthoni móló befejezését. Az előbbiek alapján azonban egyelőre nem tudni, hogy meddig marad Skóciában.

Még a jég is beleszól a komp sorsába

A menetrendet részben a jégviszonyok határozzák meg. Amikor egy jégmentes körülményekre tervezett hajót kihajtanak – amire a hajógyári helykihasználás miatt valószínűleg a következő hónapokban egyébként is szükség lesz –, akkor egyáltalán nem lehet jég az úton. A Selkä-tenger nyílt vizén december elején soha nincs jég, de a tulajdonos és a hajógyár nem akar kockáztatni.

Tavaly ősszel a TT hírt adott egy másik tasmániai hajózási és kikötői kudarcról. Akkor az ausztrál szövetségi kormány hibázott, mert az illetékesei nem hallgattak a tasmán kikötői hatóságokra. Az történt, hogy egy 320 millió euróba került, új szuperjégtörő-kutatóhajó, az RSV Nuyina nem fért el a kikötőjében egy fontos híd alatt, ahol üzemanyagtöltő állomása lett volna. Megsérült. A Világgazdaság decemberben írt egy további tasmániai fiaskóról is.

Gyors hajókról van szó

A Spirit of Tasmania IV és az épülő Spirit of Tasmania V váltja fel a jelenlegi kisebb autókompokat. Az új hajó a gyártó szerint

  • bruttó 48 ezer tonna szállítóképességű,
  • 212 méter hosszú,
  • 31 méter széles,
  • 7 méter mély,
  • a teljes magasság 50 méter,
  • így a vízvonal feletti magasság 43 méter.

A tulajdonos szerint a hajó az ausztrál kontinensről Tasmániába halad át a Bassin-szoroson, átlagos sebessége nem kevesebb mint 26 csomó, azaz 48 kilométer per óra. A komp 4,1 sávkilométerrel 1800 utast és személygépkocsit tud fogadni. 301 kabinja van.

A Spirit of Tasmania IV-et négy, szintén Finnországban gyártott motor hajtja. A Wärtsilä 9 hengeres turbófeltöltős, kettős üzemanyaggal működő motorjai dízelt, valamint cseppfolyósított földgázt égetnek, mindegyik 10,3 megawatt mechanikai teljesítményű. A hajó teljes teljesítménye tehát 41,2 megawatt.

Az ausztrál kontinenst és Tasmániát elválasztó Bassinsalmi átlagosan körülbelül 250 kilométer széles, vagyis nagyjából olyan széles, mint a Balti-tenger fő medencéje a Balti-tengertől Svédországig. A szorosban gyakran heves szelek fújnak. A kompjárat a milliós Geelong város, Melbourne külvárosa és a fent említett Devonport között üzemel.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.