Az MNB 2021 szeptemberében 1000 fő megkérdezésével reprezentatív közvélemény-kutatást végzett, melynek keretében a pénzügyi szereplőkkel kapcsolatos bizalomra és a koronavírus-járvány kitörése óta a pénzügyi szokásokban bekövetkezett változásokra kérdezett rá. A felmérés alapján továbbra is van tér a lakosság bankokkal és digitális megoldásokkal kapcsolatos bizalmának erősítésére, amely fontos eszköz lehet a hitellel rendelkezők arányának növelésére is. Mindezt elősegíthetik az államilag támogatott programok, amelyek széles körű ismertségük révén megteremtik a korábban hiányzó kapcsolatot a bankok és a leendő adósok között.
A felmérés eredményei alapján a teljes népesség 60 százaléka bízza szívesen a pénzét a hazai bankszektor képviselőire. A magasabb iskolai végzettségűek körében minden pénzügyi szereplővel kapcsolatban nagyobb bizalom tapasztalható.
Egy olyan időszakban, amikor a bankszektort új kihívók környékezik, fontos megvizsgálni azt is, hogy ezen új szereplők iránt mekkora a lakosság bizalma. A fintech- és bigtechcégekkel kapcsolatos bizalom a felnőtt népesség körében alacsony, de nagy különbségeket mutat, aszerint, hogy pontosan melyik cégről van szó: a Facebookra a lakosság mindössze 4, míg az Apple-re a 15 százaléka bízná szívesen a pénzét.
A fiatalok, különösen a 18–29 évesek körében nagyobb a bizalom a fintech- és bigtechcégek irányába; az idősebbek, különösen a 60 év felettiek között elenyésző azok aránya, akik szívesen használnák ezeket a vállalkozásokat pénzügyek lebonyolítására.
A hazai bankrendszerrel kapcsolatos bizalmat erodálja, hogy továbbra is jelentős azoknak az aránya, akik rosszhiszeműséget érzékelnek a bankok részéről. (A kérdőívben a következő kérdéseknél kértük, hogy a devizahitelezés tapasztalataitól tekintsenek el a válaszadók, csak az azóta érzékelt banki magatartást minősítsék.) A válaszadók 55 százaléka szerint jellemző, hogy a bank a szerződésben foglaltakkal ellentétben, jogi kiskapukat kihasználva jár el a megkérdezett hátrányára. A megkérdezettek 51 százalékával előfordult már, hogy a pénzintézetek tájékoztatása nehezen érthető volt.
Azok aránya azonban relatíve alacsony (27 százalék) ehhez képest, akikkel előfordult már, hogy a bankok az igénybe vett termékek bizonyos részleteiről, kockázatairól nem tájékoztatták.
A lakosság 58 százaléka szerint rosszabb egy bank felé eladósodni, mint bárki másnak tartozni. Ez arra utal, hogy a hitelfelvétel kapcsán kisebb bizalom övezi a bankrendszert, mint a megtakarítások és a tranzakciók lebonyolítása kapcsán, tehát a magas elutasítás hitelaverziót is tükröz. A hitelfelvétellel szembeni averzió nagyobb az alacsony (300 ezer forint alatti) és magas (1 millió forint feletti) jövedelműek, illetve a fiatalabbak (30 év alattiak) és a szakmunkásképzőt, valamint az olyan egyetemet végzettek körében, akik a képzés során nem tanultak pénzügyeket.
Ugyan a hitelfelvétel sok esetben gazdasági szükségszerűség, a bizalom és a pénzügyi tudatosság erősítése növelheti a hitellel való ellátottságot (a GDP-arányos hitelállománnyal jellemezhető ún. pénzügyi mélységet), ami a gazdasági növekedéshez is hozzájárul.
A koronavírus-járvány előtt az Eurostat adatai alapján az interneten bankolók aránya a felnőtt népességen belül 47 százalékot tett ki Magyarországon, amellyel hazánk a nyugat-európai országoktól jelentősen lemaradva, az európai országok középmezőnyében helyezkedett el. A járvánnyal kapcsolatos védekezés részeként távolságtartást előíró lépésekkel és a home office térnyerésével párhuzamosan ugyanakkor a digitális megoldások használata is egyre népszerűbbé vált.
Az MNB felmérésében a mobilapplikációk használatára vonatkozó kérdések szerepeltek: ezek alapján a koronavírus-járvány kitörése óta a kapcsolattartást segítő (+8 százalékpont) és az ételrendelő, élelmiszer-házhozszállító (+6) mobiltelefonos applikációk esetében történt a legnagyobb növekedés a használatban. Mindemellett azonban a banki mobilalkalmazások (+5 százalékpont), mobilfizetési alkalmazások (+3) használata is terjedt. Ennek eredményeként a banki mobilalkalmazásokat a háztartások mintegy fele használja jelenleg.
A banki szolgáltatások közül a megkérdezettek a csoportos beszedési megbízást, a banki átutalást és az információkeresést végzik legszívesebben az online térben. A hiteligénylést a döntő többség továbbra is inkább személyesen végzi. Az online hitelfelvétel legnagyobb elutasítottsága a lakáshitelek esetében látható, de a személyi kölcsönöknél is csak 12 százalék részesítené előnyben az online folyamatot – annak ellenére, hogy a bankok többsége már bevezette ezt a lehetőséget. A kisebb összegű hitelek (áruhitel, hitelkártya) igénylése jobban összeegyeztethető a nem személyes jelenléttel a válaszadók szerint. Az olyan szolgáltatások tekintetében, mint a bankszámlanyitás, befektetési tanácsadás, viszont megint csak a személyes jelenlétet preferálják azok, akik igénybe vennének ilyen szolgáltatásokat.
A már bevezetett államilag támogatott programok ismertsége magas a lakosság körében. A csok szinte teljeskörűen ismert (98 százalék), de magas az ismertsége az otthonfelújítási támogatásnak (95), a fizetési moratóriumnak (94), a babaváró hitelnek (88), az otthonfelújítási kölcsönnek (81) és a falusi csoknak (78) is. A Zöld otthon programról szeptemberben a lakosság mintegy fele hallott, ez viszonylag nagyarányú említés ahhoz képest, hogy ekkor maga a program még nem indult el.
Noha az újonnan folyósított lakáshitelek között meghatározó szereppel bír, a legalacsonyabb ismertsége a minősített fogyasztóbarát termékeknek van, ugyanakkor az idén indult Minősített fogyasztóbarát személyi hitelről is a válaszadók harmada már hallott. A megkérdezettek ötöde tervezi igénybe venni az otthonfelújítási támogatást. A falusi csok iránt a válaszadók 3, a babaváró hitel iránt 6, a csok iránt 7 százaléka fejezte ki érdeklődését.
Az államilag támogatott termékek kihasználtsága is segítheti a hitelpenetráció emelkedését: szinte teljes körű ismertségük által a fentebb felsorolt termékek akvizíciós termékek lehetnek, amelyek révén a leendő hitelfelvevők kapcsolatba kerülnek a bankokkal.
Mindezt az is alátámasztja, hogy az összes hitelszerződést tartalmazó Központi Hitelregiszter adatai alapján a jelenleg babaváró kölcsönnel és/vagy csokhoz kapcsolódó hitellel rendelkező adósok és adóstársak harmadának nem volt korábban – 2012-vel bezárólag – hitelfelvétele. Korábbi kutatásunk alapján a babavárós adósok fele sem egyéb hitelből, sem saját forrásból nem finanszírozta volna meg a hitelfelvételi célját, tehát ez a termék vonzotta be őket a hitelpiacra.
A szerzők az MNB közgazdasági elemzői.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.