A gépjármű-tulajdonosok rémálma, hogy más hibájából balesetet szenvednek, és a károkozó biztosítója az érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződés ellenére nem vagy nem teljes mértékben téríti meg az okozott kárt. A bizonyítás terhe a károsult vállát nyomja, aminek ráadásul számos buktatója lehet. Szerencsés esetben nem kerülünk ilyen helyzetbe, de ha mégis, akkor nem árt tisztában lenni azzal, hogy mire kell ilyenkor figyelni.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról (kgfb) szóló törvény szerint baleset, ütközés esetén a károkozó biztosítója kötelezett a felelősség kérdésének vizsgálatára és a biztosított gépjármű üzemeltetése során okozott károk felmérésére, a megalapozott kártérítési igények kielégítésére.
A gyakorlatban a károsultnak kell bizonyítania, hogy jogosult a kártérítésre.
A biztosító a kárrendezési eljárás során a benyújtott bizonyítékokat megvizsgálva dönt a kárigények megalapozottságáról. Épp ezért a káreseményt követő első sokk után a károsultnak érdemes nagyon körültekintően eljárnia, mert ezzel megkönnyítheti a saját helyzetét.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) keretein belül működő Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) gyakran fordulnak olyan károsultak, akik nem elégedettek a kgfb-vel kapcsolatos kárigényük elbírálásával. Ezek jellemzően a bizonyítási nehézségekkel kapcsolatos problémákból erednek.
A PBT előtt lezajlott egyik eljárás arról szólt, hogy az ügyfélnek az autópályán egy másik jármű hátulról nekiütközött, s emiatt gazdasági totálkár keletkezett. A károkozó rendelkezett érvényes kgfb-vel, ezért a károsult az ő biztosítójához fordult kárigénnyel: a gépjárműkár és egy bérgépjármű költségének megtérítését és elmaradt jövedelme megfizetését kérte, mert hónapokig nem rendelkezett gépjárművel, ami a közlekedését és a munkavégzését is akadályozta.
A biztosító a gépjárműkárt megtérítette, azonban a bérgépjármű költsége és az elmaradt jövedelem iránti igényét elutasította. A PBT eljárásában kiderült, hogy a károsult a bérgépjárműköltségre vonatkozó kárigényét nem igazolta bérleti szerződéssel, számlával, ezért a kértnél alacsonyabb összeget, úgynevezett közlekedési átalány-többletköltséget térített számára a biztosító 30 napra.
Az elmaradt jövedelemre vonatkozó igényét sem támasztotta alá a károsult, így a biztosító a kár enyhítésére tett lépéseket sem látta igazoltnak. A biztosító azt is jelezte, hogy a károsult a káreseményt követően csak több mint egy hónap múlva nyújtotta be írásbeli kártérítési igényét, a késedelmes igényérvényesítésből eredő kárt pedig neki kell viselnie. A károsult elmondása szerint a rendőrség szabálysértési határozatára várt, ami a károkozó felelősségét igazolja.
A békéltető eljárásban a felek végül közösen kérték az eljárás megszüntetését azzal, hogy a károsult az elmaradt jövedelem igazolására további dokumentumokat bocsát a biztosító rendelkezésére, a biztosító pedig felülvizsgálja az ügyet.
Tanulság tehát, hogy a károsultnak a kárigény benyújtásához nem kell megvárnia az esetleg elindult szabálysértési vagy büntetőeljárás jogerős befejeződését, ugyanis a biztosító sem kötheti ehhez a kártérítést. Szolgáltatása teljesítését csak olyan okirat bemutatásától teheti függővé, amely a biztosítási esemény bekövetkezésének igazolásához, illetve a teljesítendő szolgáltatás mértékének meghatározásához szükséges.
A károsult a káreseményt 30 napon belül köteles bejelenteni a biztosítónak. A károkozónak is van jelentési kötelezettsége: meg kell adnia a kárrendezéshez szükséges adatokat, és ismertetnie kell a lényeges körülményeket. Ha hatósági (rendőrségi) eljárás indul a káreseménnyel kapcsolatban, az azt lefolytató szervet is szükséges megjelölni. Mindezeket 5 munkanapon belül írásban kell megtenni. Fontos még, hogy a károsultnak mindent meg kell tennie a károk enyhítéséért és a további károk elkerülése érdekében.
Egy másik, PBT elé vitt ügyben az ügyfél az autójával szabályszerűen kezdett előzni egy járművet, amelynek vezetője körültekintés és index használata nélkül balra kanyarodott, ennek következtében a két jármű összeütközött. A kanyarodó autó vezetője a helyszínen elismerte a felelősségét. Az ügyfél a károkozó autó biztosítójánál benyújtotta a kárigényét. A károkozó azonban a kárrendezési eljárás során visszavonta a felelősségelismerő nyilatkozatát, és a balesettel kapcsolatban azt mondta, hogy ő körültekintést és indexhasználatot követően már megkezdte a balra kanyarodást, amikor a károsult nagy sebességgel előzésbe kezdett, ezért a balesetet már nem tudta elkerülni.
A biztosító kármegosztást alkalmazott, és a károsult igényét csak részben térítette meg. Az utóbbi nem fogadta ezt el, és a PBT előtti eljárásban teljes kára megtérítését kérte. Az eljárásban fény derült arra is, hogy a baleset helyszínén, a balesetben érintett járművek mögött haladó jármű vezetője megállt, és felajánlotta a segítségét.
A szemtanú nevét és elérhetőségét azonban nem kérte el a károsult, illetve mivel a károkozó felelősségelismerő nyilatkozatot tett, a rendőrséget sem értesítette.
A károsult a kárrendezési eljárás során kérte ugyan a biztosítót, hogy ellenőrizze a helyszínen található térfigyelő kamera felvételeit, azonban a biztosítónak erre nincs lehetősége. A felek az eljárás során nem egyeztek meg, a károsult a bizonyítás nehézségeire tekintettel visszavonta a kérelmét.
A jogszabályi rendelkezések alapján a biztosító a kártérítési követelések jogosságát a biztosított felelősségére vonatkozó nyilatkozatában foglaltak és a rendelkezésre álló tények és adatok összevetése alapján, a biztosított kártérítési felelősségéhez mérten köteles megállapítani. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a biztosító nincs kötve a biztosítottja nyilatkozatához, a rendelkezésére álló bizonyítékok alapján dönti el az ügyet. Jelen esetben ez kármegosztáshoz vezetett.
A felelősség kérdésének eldöntésében döntő jelentőségük lehet a baleset helyszínén rögzített tényeknek: részletesen kitöltött baleseti bejelentő nyomtatványnak, pontos rajznak, szemléltetve a gépjárművek balesetet közvetlenül megelőző helyzetét, majd a baleseti szituációt is, szemtanú neve és elérhetősége rögzítésének, fénykép, esetleg videófelvétel készítésének a kárképről, a fedélzeti kamera által készített felvételek kimentésének, és nem utolsósorban a rendőrség értesítésének, ők akár térfigyelőkamera-kutatást is végezhetnek.
Akad olyan helyzet is, amikor a balesetben részt vevők között nem a kártérítési felelősség kérdése, hanem annak mértéke a vitatott. Az ügyfél a tulajdonában és üzemben tartásában lévő járművel közlekedési balesetet szenvedett, a károkozó a helyszínen elismerte a felelősségét. A kárrendezés a kérelmező casco-szerződésének terhére kezdődött meg.
A biztosító gazdasági totálkárt állapított meg, majd a káranyagot megküldte a károkozó kötelező gépjármű-felelősségbiztosítójához, érvényesítve megtérítési igényét. A károsult a kárkori értéket és a roncsértéket illetően is elfogadta a biztosító értékelését. A károkozó a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítójánál azonban vitatta a kárkori értéket, és további 500 000 forint gépjárműkár, valamint a casco-önrész megfizetését kérte. Ez utóbbit a biztosító meg is térítette.
A károsult ezt követően fordult a PBT-hez, további 500 000 forint gépjárműkár megfizetésére kérte kötelezni a károkozó biztosítóját, arra hivatkozva, hogy a használtautó-piacon a károsodott gépjárműhöz hasonló paraméterekkel rendelkező gépjárművet a kifizetett kártérítési összegért nem tud vásárolni.
A károkozó biztosítója a PBT előtti eljárásban arra hivatkozott, hogy a részére megküldött kárszámítást érdemben nem vizsgálta felül. Az alapkárfelvétel lefolytatására ugyanis a direkt biztosító (jelen esetben a kérelmező casco-biztosítója) volt jogosult, az elsődleges adatokkal ő rendelkezett. A kárszakmai értékelések a biztosítóknál lényegében azonos sztenderdek alapján történnek, ezért a kárrendezési eljárás során a károsult kárigényére csak a casco önrészt fizették meg. A felek a PBT eljárásában a kárkori érték felülvizsgálatát követően megegyeztek, a biztosító a gépjárműkárra további 362 000 forint kártérítést nyújtott a károsultnak.
Gazdasági totálkár esetén, vagy ha a károsult gépjármű helyreállítása műszaki okokból nem lehetséges, a biztosító a károsodás időpontjában fennálló forgalmi érték maradványértékkel (roncsértékkel) csökkentett összegét alapul véve köteles megtéríteni a kárt.
A károsodás időpontjában fennálló forgalmi érték meghatározásánál a biztosítók az Eurotax kalkulátort használják.
Ez azonban csak akkor jár megfelelő eredménnyel, ha a gépjármű adatait (futásteljesítményt, használtság fokát, felszereltséget stb.) megfelelően rögzítik.
Ebben az esetben a károsult az eljárás során további extra felszereltséget bizonyított. A biztosító kárszakértője is elemezte, értékelte a károsodott gépjárművel azonos paraméterekkel rendelkező használt autókról szóló hirdetéseket, és ez szintén módosította a kárkori értéket.
A fenti esetek is rámutatnak, hogy ha gépjárműbalesetet szenvedünk, károsultként érdemes nagyon körültekintően eljárnunk, és minden tényt pontosan dokumentálni, mert ez a későbbi kárrendezésben a segítségünkre lehet.
A szerző a Magyar Nemzeti Bank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület tagja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.