A Magyar Nemzeti Bank 2022 első negyedévében publikálja az éghajlatváltozással kapcsolatos pénzügyi jelentését. A hazánkban egyedülálló jelentés az ilyen tematikájú közzétételekkel foglalkozó nemzetközi munkacsoport (TCFD) ajánlásai alapján készül. Tartalmazni fogja a jegybank pénzügyi eszközein keresztüli, a klímaváltozáshoz köthető kitettségét, valamint belső folyamataiba épülő éghajlatváltozással kapcsolatos módosítások részleteit is.
Ahogy egyre nagyobb mennyiségű üvegházhatású gázt pumpálunk a levegőbe, a bolygó átlaghőmérsékletének emelkedése töretlenül folytatódik. Ennek következtében a természeti katasztrófák súlyosabbá és gyakoribbá válnak, a természeti értékek, ökoszisztémák és az emberi társadalmak pedig megsínylik ezt az átalakulást. A környezet változása nem hagyja érintetlenül a gazdasági rendszert sem: a klímaválság számos kockázatot, de ugyanakkor lehetőséget is jelent a vállalatok számára, ma és a jövőben egyaránt.
A vártnál komolyabb vállalati veszteségek, a termelőeszközök és infrastruktúrák eróziója lépéskényszerbe hozza a politikai-gazdasági döntéshozókat.
A klímaválság elleni – valószínűleg megkésett – beavatkozások könnyen okozhatnak sokkszerű, turbulens helyzeteket a nemzetgazdaság különböző szegleteiben.
Jelenleg azonban a gazdasági szereplőknek limitált információi vannak arról, hogy mely vállalatok képesek sikeresen alkalmazkodni, akár virágkorukat élni, és melyek süllyednek el a közelgő – átvitt értelemben vett – viharban. Ennek ismerete azért lényeges, mivel megbízható – a klímakockázatokhoz és -lehetőségekhez köthető – információk nélkül a pénzügyi szervezetek (bankok, alapkezelők, biztosítók) nem képesek alapvető szerepüket betölteni: a gazdaságban hatékonyan elhelyezni a pénzügyi tőkét.
Az éghajlatváltozáshoz köthető kockázatok és lehetőségek számszerűsítésére rengeteg mérőszám létezik, amelyek közül az egyik leglényegesebb sokak számára ismerős: teljes üvegházhatású gáz (ÜHG) kibocsátás vagy köznapi nevén karbonlábnyom – a közvetlen és közvetett ÜHG kibocsátások összege.
A modern, fosszilis energiahordozók felhasználásán alapuló gazdaságban szinte mindennek van ÜHG kibocsátása. Az autók előállítása és használata, a szarvasmarhák tenyésztése, a kriptovaluták bányászata mind-mind hozzájárulnak a globális karbonlábnyomhoz. Az emberiség közös célja szerint az évszázad közepére ezt a kibocsátást nulla közelébe szükséges csökkenteni, ebből következőleg pedig 2030-ra nagyjából megfelezni.
Minél nagyobb egy adott vállalat jelenlegi ÜHG kibocsátása, annál magasabb költségekkel szembesül, hogy végrehajtsa ezt a csökkentést vagy ellentételezze a tovább nem redukálható emisszióját. Ez az úgynevezett átállási klímakockázat szinte minden vállalat számára releváns rövid- és középtávon is. A csökkentés előfeltétele természetesen a számszerűsítés: mennyi az ÜHG kibocsátásunk ma?
Magánemberként például relatíve egyszerű dolgunk van, a személyes karbonlábnyom ugyanis könnyen megbecsülhető. Egy átlagos magyar ember karbonlábnyoma 5 tonna szén-dioxid volt 2019-ben. Bárki egyszerűen utánajárhat, hogy az ő esetében ez milyen mértékű, illetve, hogy minek köszönhető: ebben segít az MNB ökolábnyom-kalkulátora.
Miközben nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a klímacélok eléréséhez az emberek fogyasztási szokásainak változása abszolút szükséges, de közel sem elégséges, elengedhetetlen a vállalati folyamatok dekarbonizációja is.
A vállalati ÜHG kibocsátások mérése összetett folyamat, de alapvetően két fontos részt érdemes elkülöníteni:
Egy kis- és középvállalkozás esetében sokszor körülményes kiszámítani a valós széndioxid- vagy akár metánkibocsátást. Ahogy egyre nagyobb szervezeteket veszünk górcső alá, akár multinacionális cégeket, országokat, globális szervezeteket, az ÜHG kibocsátás mérése annál komplexebbé válik. Jelenleg sem a karbonlábnyom, sem pedig más, klímaszempontból lényeges mérőszám előállítása és nyilvánosságra hozatala nem kötelező, tehát ezek nem érhetők el általánosan a vállalati szegmensben.
Ennek orvoslására a bázeli székhelyű Pénzügyi Stabilitási Tanács, amely nemzetközi testületként figyelemmel kíséri a globális pénzügyi rendszert és javaslatokat tesz annak javítására, megalkotta az úgynevezett TCFD ajánlásokat (Task Force on Climate-related Financial Disclosures, azaz az éghajlatváltozással kapcsolatos pénzügyi közzétételekkel foglalkozó munkacsoport). Ezek fektetik le a széles körben elfogadott alapelveket a hatásos éghajlatváltozással kapcsolatos pénzügyi közzétételeket illetően, amelyek alkalmazása elősegíti az átláthatóságot, csökkenti az információ aszimmetriát és javítja a piac stabilitását.
A TCFD ajánlások (lásd. 1. ábra) négy téma köré csoportosulnak:
1. ábra: TCFD ajánlások
A fentebb említett témakörök természetesen szorosan összefüggenek. Ahhoz, hogy a mérőszámok pontosak és megbízhatóak legyenek, illetve azok kontrollálása eredményes lehessen, a belső folyamatok átalakítása, a felelősségi körök kidolgozása szükséges.
A pénzügyi vállalatok egy különleges csoportot alkotnak ebben a kontextusban: közvetlen kibocsátásaik ugyanis nagyságrendekkel kisebbek, mint egy hasonló méretű termelő vállalatnak. Miért? Mert egy bank nem állít elő kézzel fogható terméket, csak szolgáltatást, ezért a saját közvetlen kibocsátása lényegében az irodáira korlátozódik – miközben az általa finanszírozott vállalatok kibocsátása a bank közvetett kibocsátásaként jelenik meg.
Az MNB által kiadott Zöld Ajánlás többek között azt is elvárja a hazai hitelintézetektől, hogy mérjék fel kibocsátásaikat és mérsékeljék azokat.
A közvetlen kibocsátások mérése napjainkra egyre kevésbé elrettentő kihívás, ezekre kidolgozott módszertanok és gyakorlatok léteznek.
Fontos azonban, hogy a bankok képesek legyenek megérteni az üzleti tevékenységük (hitelek, befektetések) miatt létrejövő kibocsátásokat, mert ennek csökkentése nem csak társadalmi-környezeti szempontból lényeges, hanem a pénzügyi kockázatok mértékét illetően is.
A pénzügyi vállalatok esetében a közvetett karbonlábnyom (hitelnyújtás vagy befektetés következtében létrejött ÜHG kibocsátás) mellett a karbonintenzitás – vagy ÜHG intenzitás – mérőszámok használata is javasolt, amely megmutatja egységnyi hitelkihelyezésre vonatkoztatva a kibocsátott ÜHG mértékét. Tehát ha a bank 10 millió forint hitelt nyújt egy vállalat finanszírozására, ami 50 tonna ÜHG kibocsátást eredményező tevékenységet tesz lehetővé, akkor a bank közvetett kibocsátása 50 tonna, és ezen hitel esetében a karbonintenzitás 5 tonna/millió forint.
Szemléltetésképp a 2. ábra bemutatja a legnagyobb ÜHG-intenzitású nemzetgazdasági ágakat.
2. ábra: Legnagyobb ÜHG-intenzitású nemzetgazdasági ágak 2017-ben Magyarországon
A magas ÜHG intenzitású hitelek magasabb klímakockázatoknak vannak kitéve, ezáltal az ilyen eszközöket felhalmozó bankok nagyobb veszteségeket szenvedhetnek el egy radikális zöld átállás, gazdasági szerkezetátalakulás megvalósulásakor. Például, ha az EU-s karbonkvóta rendszerben magasabb széndioxid ár alakul ki vagy a széndioxid adót vezetnek be, akkor a nagyobb kibocsátók nagyobb költségekkel szembesülnek.
Ez csökkenti a profitabilitásukat és ennélfogva a hiteltörlesztési képességüket is.
Ahogy korábban kifejtettük, a vállalatok egyelőre legtöbb esetben maguk sem rendelkeznek klímaszempontból lényeges mérőszámokkal, s a karbonlábnyomukat nem képesek számszerűsíteni. Ebből fakad tehát az egyik legnagyobb kihívás: a pénzügyi szervezetek ugyanis így – a szükséges ügyfélspecifikus információk hiányában – aligha képesek felmérni a teljes karbonlábnyomukat.
Van azonban a pénzügyi szervezetek különleges csoportjában egy ennél is speciálisabb szervezet: a jegybank. Habár ez nem vállalatokat hitelez egy kétszintű bankrendszerben, feladatai teljesítéséhez szükségszerű különböző pénzügyi instrumentumok kezelése, amelyek közvetetten kibocsátásokat generálnak (például a devizatartalék, vállalati- vagy államkötvények).
A nemzetközi színtéren csupán néhány központi bank kísérelte meg eddig felmérni közvetett ÜHG-kibocsátását, valamint pénzügyi eszközei karbonintenzitását. A jövő év első negyedévében a Magyar Nemzeti Bank (MNB) is belép ebbe a „klubba”. Egyrészt az MNB nyíltan elköteleződött a fenntarthatóság előmozdítása mellett, melynek alapját az új zöld mandátum erősítette meg. Másrészt fontosnak tartja, hogy saját maga is megfeleljen az általa felügyelt intézmények felé támasztott elvárásoknak, ezáltal példát mutasson a pénzügyi szervezeteknek és hozzájáruljon a hazai módszertanok gyakorlati fejlődéséhez.
Az MNB által készített, a TCFD ajánlásokat követő jelentés tartalmazza majd többek között, hogy a magyar jegybank hogyan építi be belső folyamataiba az éghajlatváltozáshoz köthető új feladatokat, hogyan osztja ki a szervezeten belüli ehhez köthető felelősségeket, hogyan igazítja stratégiáját egy fenntartható jövő elérésének érdekében, milyen módon kísérli meg a klímakockázatok kezelését a feladatai részeként. Nem utolsó sorban pedig számszerű adatokat közöl bizonyos célzott programok eredményeiről, és arról, hogy milyen mértékű átállási és fizikai klímakockázatokkal rendelkezik pénzügyi kitettségei révén.
Ennek fontos része a pénzügyi eszközök karbonintenzitásának meghatározása.
Rendszeresen felmerül a kérdés, hogy ki a felelős azért, hogy az ÜHG-kibocsátás töretlen növekedésének következtében napjainkra a klímaválság küszöbére értünk. Egy idei felmérés alapján a magyarok 80 százaléka úgy gondolja, hogy mindannyian: fogyasztók, vállalatok, országok, globális szervezetek. Abban már jobban megoszlanak a vélemények, hogy kinek a felelőssége visszafogni a kibocsátást (összhangban a klímacéljainkkal), pedig a válasz itt is kézenfekvő: mindannyiunknak, lehetőleg koordináltan. Az MNB a TCFD jelentés kiadásával újabb lépést tesz ezen az úton, bátorítva és támogatva a hazai pénzügyi intézmények ilyen jellegű törekvéseit.
A szerző a Magyar Nemzeti Bank Fenntartható pénzügyek főosztályának felügyeleti tanácsadója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.