Jean Dubuffet 17 festményéből álló kollekciója kerül árverésre egy magánygyűjteményből, 6,2–8,8 millió dolláros becsértékkel. Mary és George Bloch három évtized alatt, az 1960-as évektől az 1980-as évekig szerezték meg a műveket.
A Bloch gyűjtemény piacra kerülése Freddie Mercury és Emily Fischer Landau kollekcióinak rekordbevételt hozó 2023-as aukcióit követi. „Továbbra is óriási a kereslet és érdeklődés kíséri azokat a műveket, amelyek ismert emberek vagy nagynevű gyűjtők otthonából kerülnek ki frissen a piacra” – mondta Helena Newman, a Sotheby’s európai divíziójának elnöke, az impresszionista és modern művészet szakértője az Artnet News-nak. „Egy-egy ilyen kollekció sok szempontból ablakot nyit egy korszakra, vagy rávilágít egy ismert személy sajátos ízlésére, ami aztán magával ragadja a gyűjtőket és a közönséget, ahogy ez a tavalyi aukciókon különösen jól látszott.”
A gyűjteményben szereplő művek Dubuffet öt legjelentősebb sorozatát ölelik fel, és egykor Blochék londoni és hongkongi rezidenciájának falain lógtak. Négy aukción keresztül kínálják őket: hármat a londoni Modern és Kortárs művészeti aukció esti eseményén, március 6-án, nyolcat pedig a március 7-i napközbeni aukción. További három alkotást áprilisban egy párizsi esti aukción szerepel majd. A többi képet online értékesítik, a liciteket április 17. és 24. között várják. A kollekció kiállítása a Sotheby’s Londoni aukciósházában lesz február 28. és március 6. között.
Jean Philippe Arthur Dubuffet francia festő és az Ecole de Paris szobrásza volt. Az ’art brut’ kifejezés kapcsolódik a művészetéhez, ami a nyers, durva, csiszolatlan művészetet jelenti. A kifejezést Jean Dubuffet (1901–1985) 1945-ben használta először, egy barátjának írt levelében, miután több svájci elmegyógyintézetben tett látogatása során magával ragadták a kezeltek alkotásai. Művészetében mellőzte a szépség hagyományos mércéit, és a képalkotás hitelesebb és humanisztikusabb megközelítését választotta.
A legértékesebb Dubuffet munkát a londoni esti akción kínálják, ez a Le Guilleret (1961) című kép, amelynek előzetes becsértéke 2-3 millió font (2,5–3,8 millió dollár). Az 1985-ben Blochék által megvásárolt mű a Párizsi Cirkusz sorozat egyik legkorábbi alkotása, amelyet állítólag egy buszos utazás ihletett a francia fővároson keresztül 1961 elején, amikor a művész először tartózkodott hosszabb ideig a városban.
A londoni esti aukció másik értékes képe a Le retour du soldat (A katona visszatérése,1964), amelynek előzetes becsértéke 1,2–1,8 millió font (1,5–2,3 millió dollár). A mű Dubuffet L'Hourloupe sorozatából származik, a művész ezt a címet találta ki, amely az entourloupe (egyfajta trükköt játszani), hurler (ordítani), hululer (dübörög) és loup (hím farkas) kifejezésekre utal. Ez egy 12 éves projekt volt, amely véletlenül indult 1962-ben, amikor fekete, kék és piros golyóstollal papírdarabkákra firkált, miközben egy barátjával telefonált. A mű 1988 óta van Blochs gyűjteményében.
A Dubuffet-festmények tükrözik a Bloch házaspár három évtizedes gyűjtői pályáját. George Bolch az 1920-as években született Bécsben, osztrák iparoscsaládban és 2009-ben hunyt el. Angliában tanult, az 1930-as évek végén Sanghajba költözött. 1969-ben vette feleségül Maryt, aki a kínai Harbinban született. Mary Bloch később a velencei Peggy Guggenheim tanácsadó testület tagja lett.
A művészet és a kultúra iránti szenvedélyük gyűjtéssé vált. Tubákos szelence gyűjteményüket 2010 és 2015 között 10 aukción adták el a Bonhams és a Sotheby’s árverésein. A kínai műalkotásokból álló gyűjteményük eladása pedig 2005-ben a hongkongi Sotheby’s-ben 8,4 millió dolláros forgalmat generált.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.