Mi a fókusza az MBH Bank műgyűjteményének ?
Ezt a gyűjteményt a fúzióval megörököltük az MKB Banktól, tehát már létezett egy karaktere, amit most tovább fejlesztünk, de az értékeit nem akartuk radikálisan megváltoztatni. A korábban meghatározott elv szerint, kiemelkedő, a kánonból kiugró, fontos, jelentős műalkotásokat vásárolt az MKB bank. Olyan főműveket, amiket magángyűjtők nem feltétlenül engedhetnének meg maguknak, mert vagy méretében, vagy értékében intézményi vásárlásra való darab.
Elődeim (Tóth Gyula és Rubovszky Éva) klasszicista, romantikus és modernista főműveket választottak, nagyméretű Mednyánszky festményeket, Székely Bertalantól olyat, aminek pár darabját a Magyar Nemzeti Galéria őrzi, kulcsfontosságú műveket a nagybányai festőktől és a Nyolcak alkotóitól. A gyűjteményépítés korszaka megállt az 1940-es évek elején, és aztán a hetvenes-nyolcvanas évekkel folytatódik tovább, élő kortársaktól vásároltak ebben az időszakban keletkezett, szintén nagyméretű, mitikus darabokat. Fehér Lászlótól vagy Hencze Tamástól is őrzünk kifejezetten nagyméretű festményeket. Amikor átvettük a gyűjtemény kezelését úgy döntöttünk, hogy ezt az erős és kompakt anyagot, egy értékes és szép ívre felépítve, nagy hiba lenne szétzilálni.
A bank kommunikációja is arról szól, hogy a régi értékeket fontosnak tartjuk és megőrizzük, de kiegészítjük kortárs értékekkel. A mi dolgunk a gyűjtemény kezelésénél tovább vinni a már létező ívet, tehát további nagy formátumú magyar kortárs művészektől veszünk emblematikus műveket, és erre az alappillérre ráépítjük a középgeneráció és a fiatal, progresszív nemzedék aktuális kortárs vízióit. Konkrét művésznevekben ez így néz ki, hogy Fajó jános, Vasarely, Nádler, Maurer Dóra után a középgenerációból Szűcs Attila, iski Kocsis Tibor képviselteti magát, a fiatalok közül Tranker Kata, Tihanyi Anna. Emellett elindult egy külföld felé való nyitás, amire a továbbiakban még nagyobb hangsúlyt szeretnénk tenni. Emblematikus és fontos nagynevű külföldi alkotókról beszélünk.
Milyen ütemben zajlanak az akvizíciók?
A Művészeti Alapítványnak van egy éves vásárlási kerete, ebből építjük az MBH Bank gyűjteményét. A döntés egy bizottság kezében van.
Milyen külföldi munkákat vettek? Illetve mik a vásárlások szempontjai, befektetés, vagy a gyűjteménybe illeszkedés?
A HAB az arca, az MBH bank művészettámogatási CSR stratégiájának, igyekszünk akvizíciós javaslatokat tenni, akikkel a közönségünk már találkozhatott, előadásban, referenciapontként.
Nemcsak befektetési assetként gondolunk a művészetre, hanem mint az életünk része, s ennek egyik módja, hogy a megvásárolt alkotásokat már ismerik a dolgozók, illetve a közönség A bizottságunk – aminek rajtam kívül Kertész Júlia és Olajos Anna a tagjai – megteszi a javaslatait. Amennyiben a tanácsadói csapat jóváhagyja az általunk javasoltakat, ezután kerül a művészeti szakemberekből és banki vezetőkből álló kuratórium elé az akvizíciós portfólió, ők nyomják rá a végső pecsétet. Hosszadalmas folyamat, de a vállalati gyűjtemények esetében ügyelni kell az akvizíciók szakmai elveire.
Banki gyűjteményeknél a befektetés alapvetés. Olyan művészeket választunk, akiknek piaci szempontból kiszámítható és értéktartó, illetve értéknövelő a munkássága. Egyébként éppen ezért nagyon fontosak a nemzetközi akvizíciók, mert a gyűjtemény teljes értékét növeli, ha nemzetközi szinten értelmezhető értékeket foglal magába. Így az egész gyűjteménynek az értéke is egy nemzetközi kontextusban lesz értelmezhető. A gyűjtemény eredendően főművekre alapozódott, amik a magyar festészet kánon fontos darabjai, így mindig is őrizni fogják az értéküket, ez önmagában biztonságos befektetésnek számít. A kortárs színtéren pedig a már nevet szerzett nemzetközi művészek azok.
Mi a helyzet a magyar kortárs fiatalokkal?
A fiatal, húszas éveikben járó művészeket egyelőre vásárlási szempontból nem keressük, inkább díjak, ösztöndíjak formájában, vagy rezidenciaprogramok keretében támogatjuk őket.
Hogyan alakul a HAB kiállítási stratégiája?
Negyedévente váltjuk a kiállításokat. Négyszáz négyzetméter áll rendelkezésünkre, ez a tér már alkalmas arra, hogy témák mélyére ássunk. Arra törekszünk, hogy minden anyagunk kortárs hangsúlyos legyen, bár klasszikusat is párhuzamba állítunk vele.
A most készülő Mámor kiállításon például a Szépművészeti Múzeumból kölcsönzünk.
Kiállításainkkal az a célunk, hogy mai ember számára – művészeti, társadalmi, egzisztencialista szempontból – releváns témákat vessünk fel. Csoportos kiállításokban gondolkozunk és a témafelvetések hozzák magukkal a művészeket.
Az ősszel nyíló Mámor, Révész Emese kurátorságával az alkoholfogyasztás pozitív és negatív hatásait járja körül, Dionüszoszi és pusztító értelemben. Novemberben a Kert témával jövünk, kortárs válogatással, dzsungeles fényfestéssel, a belső terekben növényekkel és installációkkal, ellenpontozva a benti buja zöldekkel a kinti telet. Tavasszal pedig jön hozzánk a Derkó kiállítás, aminek nagyon örülünk, mert ez egy nagyon fontos művészeti ösztöndíj éves eredményeit összegző tárlat. Utána a Budapest Fotófesztiválra csatlakozunk rá egy fotókiállítással, kiemelt helyszínként. Végül egy nemzetközi válogatás következik, egy délkelet-ázsiai és egy magyar kurátor koprodukciójában.
Varga Zsuzsanna, az MBH Bank CSR vezetője is megerősítette, hogy az MBH Bank számára kiemelten fontos a társadalmi felelősségvállalás kérdése. Az MBH Bank CSR-stratégiáját – a korábbi három tagbank fúziója révén – már meglévő kezdeményezésekből, jógyakorlatokból építették fel. Jelenlegi fő pillérei: a társadalmi felzárkóztatás a hátrányos helyzetűek megsegítésére; a pénzügyi tudatosság és a digitális írástudás szintjének növelése; a fenntartható gazdasági működés megteremtése, valamint a művészettámogatás, a vállalati műgyűjtemény elérhetősége széles közönség számára.
A 2022-ben létrehozott az MBH Bank Művészeti Alapítvány felel a művészettámogatói tevékenység legnagyobb részéért és a banki gyűjteményt gondozza és bővíti tovább szakmai irányok mentén. A Hungarian Art & Business (HAB) kortárs fókuszú, hiánypótló művészeti központ, amely célzottan a magyar és nemzetközi kortárs képzőművészetet támogatja, és kulturális találkozóhelyet biztosít. Alkotóműhely- és grafikai műhely foglalkozásai, rendszeres kiállításai és szakmai programjai pedig minden korosztály számára magával ragadóak és szórakoztatóak.
A teljes gyűjtemény 1200 alkotást ölel fel, amelyek közül számos darab művészettörténeti jelentőséggel bír. A fővároson kívül először a debreceni MODEM-ben volt látható egy válogatás, ’100 év természet’ címmel. A tárlat egy nagyon is égető kérdéskört, a természetet, a természeti erőforrásokhoz való viszonyunkat járta körbe Rockenbauer Zoltán kurátori közreműködésével.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.