BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A hidrogén a jövő üzemanyaga?

A hidrogén nemcsak a közlekedést alakíthatja át, de az ipart is egy frissen megjelent tanulmány szerint.

A hidrogénalapú üzemanyagcella-technológia olyan területek kizöldítésében is segíthet, ami túlmutat a közlekedésen, és  az akkumulátoros elektromos járművekkel szemben a kereskedelmi fuvarozásban is életképes lehet – derül ki a Roland Berger tanácsadó cég tanulmányából.

Fotó: Mohai Balázs / MTI

A hidrogén részesedése a globális energiaszerkezetben 30 év múlva meghaladhatja a 20 százalékot is

– mondta a cég magyarországi partnere, Schannen Frigyes. A hidrogén ráadásul nemcsak a közlekedés területén, de a gyáriparban is alkalmazható.

Mindennek elérése azonban jelentős piaci és állami beruházásokat, illetve bizonyos esetekben teljesen új értékláncok infrastrukturális kiépítését teszi szükségessé. Ennek kapcsán a „hidrogénvölgy”-koncepció is kulcsfontosságú.

Hidrogénvölgynek a cég azt nevezi, amikor az ezzel kapcsolatos beruházások kellően nagy mértékűek, egy földrajzilag jól körülhatárolt területre irányulnak, az értéklánc számos elemét lefedik, és többféle végfelhasználóval rendelkeznek, melyek a közös hidrogén-infrastruktúrát használják.

A hidrogénvölgy-koncepció szerint az új energiahordozó széles körű bevezetését három szinten és felépítésben lehet megvalósítani: fontosak a helyi, kis léptékű és mobilitásra összpontosító projektek; a helyi, közepes méretű és ipari felhasználói fókuszú kezdeményezések; valamint a nagyszabású és exportra összpontosító értékláncok is.

A tanácsadó szerint azonban a koncepció még fejlődés alatt áll, a kezdeményezések kevesebb mint 15 százaléka valósult meg teljesen. Szinte az összes hidrogénvölgy részt vesz a termelésben, míg 85 százalékuk a tárolást, átalakítást és szállítást is lefedi.

A hidrogénvölgyek fele megújuló energiaforrásokból állítja elő a hidrogéntermeléshez szükséges primer energiát is. A koncepció kétségtelenül egyre elterjedtebb világszerte, a hidrogénvölgyek kétharmada jelenleg Európában található, míg 13 százalékuk Amerikában, 22 százalékuk az ázsiai–csendes-óceáni térségben. A legtöbb projekt beruházási volumene jellemzően 100 millió euróig terjed, de előfordulnak egymilliárdos beruházási büdzsével megvalósuló nagy léptékű projektek is.

Magyarország számára is elengedhetetlen, hogy földrajzi adottságaira alapozva aktív formálója legyen a kialakulóban lévő európai hidrogéngazdaságnak.

Ennek előkészítéseként fontos a Nemzeti hidrogénstratégia által is kijelölt lehetséges hazai hidrogénvölgyek európai kapcsolódásának megalapozása

– hangsúlyozza Schannen Frigyes.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.