Vitathatatlan, hogy a koronavírus-járványt követő gazdasági fellendülés legnagyobb nyertesei közé tartoznak a tengeri szállítmányozással foglalkozó cégek, melyek az ellátási láncok szakadozása és a növekvő kereslet miatt a korábbinál lényegesen nagyobb összegeket kérhettek szolgáltatásaikért. Igaz, az óriási szállítóhajók sokszor heteket kellett, hogy várjanak, mire kiköthettek, de ezen társaságok így is rekordmértékű profitokat realizálhattak.
A The Wall Street Journal pénteki írása alapján az iparág nagyjai, mint például a dán Moller-Maersk vagy a francia CMA CGM a bevételekből további terjeszkedésbe kezdtek és a légi szállítmányozás terén is bontogatják szárnyaikat, hiszen
a tengeri szállítás körüli bizonytalanság és egyre hosszabb várakozási idők a repülővel történő logisztika területén is növelték a keresletet.
Az óriási konténerhajók üzemeltetésével foglalkozó cégek vezetői szerint a repülők kiegészíthetik alapvető tevékenységüket, amikor a gyorsaságért sokan szívesen fizetnek felárat. További terjeszkedési lehetőséget nyújthat a végponttól végpontig tartó szállítás is számukra.
Noha a légi szállítás mennyiségileg csupán az áruk egy százalékát érinti, az iparági szereplőket tömörítő Air Transport Association szerint, érték alapján ez már 35 százalékot tesz ki. Ez persze nem meglepő, hiszen
a légiszállítás még mindig hatszor drágább egy elemző szerint, mint a tengeri, noha az utóbbi árának növekedése miatt ez már jóval kisebb különbséget jelent, mint a járvány előtti 17-szeres érték.
Egyelőre azonban a területet uraló cégeknek, mint amilyen a FedEx, az UPS vagy a DHL nem kell aggódniuk, hiszen a tengerek urai még messze vannak tőlük és szemben a csomagszállító cégekkel igyekeznek inkább raklapszám szállítani az árukat, gyakran csak egyetlen ügyfél részére. Az e-kereskedelem bővülése miatt a gépek százait birtokló cégek nem is aggódnak a piacukhoz közelítő titánok miatt. A FedEx szóvivője a lap kérdésére elmondta, hogy szinte lehetetlen is a cég 50 év alatt kiépített hálózatát reprodukálni, ami ráadásul folyamatosan bővül.
A Maersk tavaly a német légiszállítási specialista Senator International 644 millió dollárért történő megvásárlásával duplázni kívánja kapacitásait a területen. Jelenleg a cég Star Air nevet viselő leányvállalata 15 Boeing 767-est birtokol és hármat lízingel, továbbá rendelt két 777-est is.
A CMA CGM már a járvány előtt, 2019-ben felvásárolta a CEVA Logistcs-et, 1,67 milliárd dollárért, majd 2021-ben elindította légiszállítási üzletét. Tavaly négy Airbus A330-ast vettek, amihez tavasszal további három Boeing 777-es csatlakozhat. Januárban a cég további négy Airbus A350-esre adott le rendelést, ám ezek 2025-ben kezdenek majd érkezni.
A cég vezérigazgatója, Olivier Casanova szerint a szolgáltatás sikert aratott ügyfeleik körében, akik még többet szeretnének abból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.