Az Északi-sarkvidéken 2035-re nyaranta jégmentessé válhatnak a hajózási útvonalak, ami teljesen átformálhatja a világkereskedelem logisztikai lehetőségeit. Kína szerint akár 20 napot is megtakaríthatnak a szállítási időből, ha konténerhajóik a Szuezi-csatorna helyett az északi átjárók felé veszik az irányt. Becslések szerint a jégsapka zsugorodásával a hajózási tevékenység várhatóan több mint 50 százalékkal nő a térségben 2050-ig.
Számos szállítmányozó kezdett alternatív útvonalakat keresni tavaly, amikor a Szuezi-csatornát közel egy héten át eltorlaszolta egy megfeneklett konténerszállító. A kínaiak és az oroszok rögtön nekiláttak népszerűsíteni a sarkvidéki hajózási útvonalakat, hiszen azok gyorsabb és közvetlenebb összeköttetést biztosítanak az ázsiai, valamint az európai és észak-kelet-amerikai kikötők között.
Az orosz rámutattak arra, hogy a sarkvidéki útvonalak potenciálisan sokkal hasznosabbak lehetnek az olyan szűk áteresztő-képességű csatornáknál, mint a panamai vagy a szuezi.
A sarkvidéki tranzit azonban nem sétahajókázás, rendkívül kiszámíthatatlan az időjárás, és a vízfelszín alatt is rengeteg veszély leselkedik. Ezt erősítette meg Kenneth Bod kapitány, aki az amerikai partiőrség egyik különleges jégtörőjével, a Healy-vel tavaly nyáron a jégtáblák között végighajózta a tranzitútvonalat.
"Egyszer hihetetlenül hideg volt, máskor gyönyörű napsütésre ébredtünk" - osztotta meg élményeit a CNBC-vel.
A tudósok számításai szerint 2035-re nyaranta már jégtörőkre sem lesz szükség. Amennyire jó hír ez a hajótársaságoknak, annyira jelent fenyegetést az őslakos sarkvidéki közösségekre. Mindenesetre a világ két legnagyobb tengerhajózási vállalata, az MSC és a Maersk eleve úgy döntött, hogy inkább maradnak a behajózott hosszabb útvonalakon, elkerülve a környezetkárosítást és a kiszámíthatatlan helyzeteket. Mások ellenkezőképp látják, szerintük jelentős en csökkenne a szén-dioxid-kibocsátás a rövidebb tranzitokkal.
Gabriella Gricius, az észak-amerikai és sarkvidéki védelmi és biztonsági hálózat munkatársa szerint valójában az a kérdés, hogy a szállítási idő- és költségmegtakarítás érdekében mennyire éri meg vállalni a kiszámíthatatlan körülményekkel járó kockázatokat.
A rövidebb szállítási időn kívül mással is kecsegtet a sarkvidék, méghozzá
az óriási feltáratlan nyersanyagkészleteivel.
Az Egyesült Államok Geológiai Szolgálata szerint a világ feltáratlan olajkészletének 13 százaléka és a földgázkészletek 30 százaléka található itt.
Nem véletlen, hogy gombamód szaporodnak a sarkvidéken az új, szénhidrogén-kutatási és katonai célú kikötők. Oroszország volt a legaktívabb e téren, az elmúlt években mintegy 50 egykori szovjet támaszpontot nyitottak újra. A Kreml kiemelten kezeli a térséget, a fejlesztési források 10 százalékot ide csoportosítja. Vlagyimir Putyin elnök azt reméli, hogy az északi tranzitot választó hajók 2024-re már 80 millió tonna árut szállítanak erre, szemben a 2020-as 33 millió tonnás mennyiséggel. Valamint arra számít, hogy a jégsapka olvadásával egyre több stratégiai nyersanyag könnyebben hozzáférhetővé válik, s erre időben fel kell készülniük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.