A koronavírus-járvány teljes mértékben felborította a világkereskedelmet, az ellátási láncok összegubancolódtak, majd az újranyitás miatt jelentkező kereslettel nem bírta tartani a lépést a termelés és a szállítmányozás. Noha az elmúlt hetekben mintha enyhülni látszott volna az ellátási láncokra helyeződő nyomás, Sencsen lezárása miatt ismét dugó alakulhat ki Kína egyik legforgalmasabb kikötőjében – írja a The Wall Street Journal.
Jelenleg több mint 35 hajó vár kikötésre Sencsenben és további 30 északabbra Csintaóban, noha a kikötők nyitva maradtak a lezárások ellenére is. Mivel a gyárak és a raktárak azonban zárva vannak, ez viszonylag kevés segítséget jelent. Sencsenben található a Jantian terminál is, mely az Egyesült Államokba induló áruk negyedét indítja útnak normális esetben. A raktárak és gyárak működésének felfüggesztése miatt a megérkezett hajókra is lassabban kerülnek fel a konténerek.
A zéró covid politikája mellett egyelőre kitartó ázsiai ország pénteken a sencseni karantén részleges felfüggesztéséről döntött – a gazdasági hatások mérséklése céljából – így
a 12 milliós városban néhány gyárban újraindult a termelés és a tömegközlekedés is üzemel.
Amikor tavaly júniusban a koronavírus hatására lezárták a Jantian terminált, az több tízezer konténer késését okozta, miközben óceánjárók tucatjai vártak a rakodásra. Az üzemeltetők ezt a hajók átirányításával próbálták kezelni, melyek később az Egyesült Államokba érkezve a Los Angeles-i és Long Beach-i kikötőkben torlódtak fel.
Iparági szereplők szerint
az akkori járványhullám körülbelül 75 százalékkal csökkentette a kikötő kapacitását, ami a szállítási díjakat mintegy negyedével drágította meg.
A tengeri szállítmányozás egyik alapvető vállalata, a dán A.P. Moller-Maersk AS ugyanakkor azt állítja, hogy noha a sencseni kikötő most nyitva áll, rendelkeznek vészhelyzeti tervekkel a hajóik átirányítására.
A tengeri szállítási díjak esetében most nem volt tapasztalható emelkedés ugyan, ám azok továbbra is csúcsközeli értéken találhatóak. Mindeközben a Los Angeles-i és Long Beach-i kikötők csütörtökön még mindig 48 kikötésre várakozó teherhajóról számoltak be, bár ez még mindig jobb mint a januári 109-es rekord.
Elemzők szerint ugyanakkor ha a kikötők nyitva maradnak, miközben a gyárak bezárnak, az némileg csökkentheti a felhalmozódott hátralékokat. A lezárt raktárak azonban a beérkező konténerek kezelését nehezíthetik meg. Mindent egybevetve azonban a hatás kisebb lehet mint tavaly volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.