Próbálnak takarékoskodni a britek a fokozódó infláció miatt – ami 2022 márciusában 30 éves csúcsra, 7 százalékra emelkedett –, így már kevesebb hús, hal és baromfi kerül az asztalokra a Reuters értesülései szerint.
A NielsenIQ piackutató szerdai közleménye szerint a hal és baromfihús értékesítése 13 százalékkal esett vissza az április 23-ig tartó négy hét alatt éves összehasonlításban, valamint a sörök, borok és szeszes italok értékesítése is csökkent 15,9 százalékkal, pedig a húsvéti ünnepek fokozhatták volna a keresletet. Ezen időszak alatt a brit szupermarketek összértékesítése is mérséklődött 1,8 százalékkal, miközben a kosárban lévő cikkek átlagos száma enyhe fogyatkozást mutatott – 11,2 százalék a 11,5-höz képest.
Egy szintén szerdán közzétett felmérés szerint a élelmiszerek 2011 óta nem látott drágulását tapasztalhatnak a vásárlók, és még ennél is nagyobb emelkedés várható az elkövetkező időkben. A British Retail Consortium (BRC) szerint az áruházláncokban az árak éves szinten 2,7 százalékkal emelkedtek áprilisban, ami a márciusig tartó 12 hónap 2,1 százalékos emelkedéséről gyorsult fel. Ugyanakkor a BRC inflációs mérőszáma elsősorban a bolti árakra koncentrál, és nem hasonlítható össze a hivatalos fogyasztói árindexszel, amely magába foglalja egyebek mellett a háztartások számláit is.
Helen Dickinson, a BRC vezérigazgatója szerint az emelkedő energiaárak és az ukrajnai konfliktus hatása is begyűrűzött az áprilisi kiskereskedelmi árakba, ráadásul a nem élelmiszeripari termékek, különösen a bútorok, az elektromos cikkek és a könyvek az átlagnál is jobban drágultak, amihez hozzájárultak a kínai ellátási zavarok a járványkorlátozások miatt. A továbbra is magas infláció aggodalomra adhat okot a Bank of England tisztviselői számára is, akik várhatóan csütörtökön 2009 óta nem látott mértékben egy százalékra emelik a kamatlábat a márciusi 0,75 százalékról.
Múlt heti hivatalos adatok szerint a lakosság csaknem negyede küzd a háztartási számlák kifizetésével, így minden kiadott penny-re odafigyelnek az ország második legnagyobb szupermarket-csoportja, a Sainsbury's vezérigazgatója szerint. Sokan több olcsó, saját márkás élelmiszert vásárolnak az áruházakban, visszamondják az előfizetéses streaming szolgáltatásokat, például a Netflixet, és megszüntetik a háztartási készülékekre vonatkozó javítási garanciákat.
A Nielsen szakértője elmondta, hogy a német tulajdonú Aldinál és Lidlnél nőtt leginkább a szupermarketek forgalma, éves összevetésben 6,4 százalékkal, illetve 9,1 százalékkal. Az Asda és a Morrisons hálózatok pedig bejelentették, hogy csökkentik az alapvető élelmiszerek árát. Dickinson szerint azonban a vásárlóknak mindenképpen fel kell készülniük a további áremelkedésre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.