Kígyózó sorokkal, rendszeres járattörlésekkel és elveszett bőröndök tömkelegével szembesülhetnek az utazók az európai reptereken, és a jövő sem tűnik túl fényesnek. Az Air Council International – a repülőterekkel foglalkozó európai kereskedelmi testület – várakozásai szerint elkerülhetetlenek lesznek nyáron a késések az európai repülőterek kétharmadán, sőt várhatóan az őszi-téli időszakig sem oldódhat meg a probléma.
Ahogy egyre több ország oldja fel a koronavírus-járvány miatti beutazási korlátozásait, kezd visszaállni a repterek forgalma a 2019-es szintre. A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) adatai szerint áprilisban a légi közlekedés iránti összkereslet utaskilométerben vagy RPK-ban mérve – ami a fizető utasok által megtett kilométerek számát veszi alapul – közel 80 százalékkal nőtt 2021 áprilisához képest.
Sőt az Európa és Közép-Amerika, valamint a Közel-Kelet és Észak-Amerika közötti útvonalon már meg is haladta a világjárvány előtti szintet.
Bár a magas kereslet, a megemelkedett sugárhajtómű-üzemanyag-árak és az, hogy kevesebb a gép az égbolton, megemelte a repülőjegy árakat, de úgy tűnik, hogy ez nem tartja vissza az utazni vágyókat.
A kereslet megugrása hatalmas fordulatot jelent az ágazatban, amely a koronavírus következtében bevezetett bezárások miatt 2020-ban több mint 230 milliárd dollár veszteséget könyvelt el, aminek nagyobb részét a légitársaságok állták.
A gyors fellendülés azonban újabb fejfájást okoz az iparágnak, hogy elegendő személyzetet gyűjtsön az utasáradat kiszolgálására, hiszen a repterek és a földi kiszolgálók létszáma meglehetősen megfogyatkozott a járvány alatt, ahogy a forgalom összeomlása miatt nagy létszámleépítések voltak.
Ezenkívül Európa számos országában jelenleg is sztrájkolnak a légiközlekedési alkalmazottak, jobb munkakörülményeket és magasabb béreket követelve.
Múlt héten a párizsi Charles de Gaulle repülőtéren több mint 100 járatot töröltek, miután a munkavállalók szakszervezete sztrájkot hirdetett.
Több olaszországi repülőtéren is hasonló helyzet alakult ki, miután a légiforgalmi irányítók és a légiutas-kísérők 24 órás sztrájkba kezdtek. A Scandinavian Airlines pilótái is sztrájkot hirdettek június végére Norvégiában, Svédországban és Dániában fizetési problémák miatt.
A Unite repülési szakszervezet tisztje, Oliver Richardson szerint az iparág azt aratja, amit vetett, hiszen nem csupán a létező gazdasági modell nem volt képes tisztességes és fenntartható munkahelyeket teremteni, de ezt még tetézi néhány munkaadó magatartása is, akik elmondása szerint a világjárvány idején opportunista módon megnyirbálták a munkahelyeket, csökkentették a fizetéseket és a feltételeket. Nyilatkozatában az ACI Europe egyetértett, hogy az alacsony fizetés és a munkakörülmények megnehezítik a toborzást, valamint a köztudottan hosszú, akár 16 hetes biztonsági átvilágítás is ellehetetleníti a gyors munkaerőfelvételt.
Ennek segítésére a brit kormány lehetővé tette az új alkalmazottak képzésének megkezdését már az ellenőrzések befejezése előtt.
Azonban tekintettel a rendszeres létszámhiányra, a legtöbb repülőtér – különösen a nagyobbak – szerint az egész nyarat áthatják majd ezen problémák és elkerülhetetlenül rontják az utazási élményt.
Az új felmérésben egy apró optimista jel azért van: bár a repterek kétharmada szerint növekszik majd a járatkésések száma, csak 16 százalékuk számít a járattörlések szaporodására is.
Ugyanakkor mind tisztában vannak a hátra lévő munkával, így az európai repülőterek 35 százaléka szerint a repülőtéri és földi kiszolgálási személyzet hiánya hatással lehet működésükre a nyári szezonon túl is. Az iparág vezetői így arra kérték a légitársaságokat, hogy módosítsák menetrendjüket a forgalmi csúcsok csökkentése érdekében, és több reptér napi korlátot is szabott a járatszámra. A hónap elején a német Lufthansa légitársaság így mintegy 900 belföldi és európai rövid távú járatot törölt a frankfurti és müncheni csomópontokon júliusra vonatkozóan.
A járattörlés, bőröndkár a leggyakoribb kárigény, ha utazunkKicsit emelkedtek az utasbiztosítások az idei nyári szezonban, főleg annak kell mélyebben a zsebébe nyúlnia, aki tengerentúli desztinációt választ. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.