BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Forradalom előtt áll a magánrepülés

A légi közlekedési ágazat a fapados légitársaságokkal mindenkinek elérhetővé vált. A magánrepülés viszont egy olyan luxusterület, ahova csak az igazán gazdagok érhetnek el. A technika fejlődése azonban egyre közelebb hozza ezeket a szolgáltatásokat is a lakossághoz.

A magánrepülés nem a hétköznapi emberek pénztárcájának való szolgáltatás, hiszen az ára csak az igazán gazdag rétegek számára megfizethető. Ennek ellenére vannak olyan praktikák és repülőgéptípusok, amelyekkel szélesebb kör számára lehet elérhető a magánrepülés világa. Megoldható például, hogy valaki csak félig vegye igénybe ezt a szolgáltatást, úgy, hogy a repülőgépet megosztják másokkal – olvasható a The Points Guy portál értékelő cikkében.

Kiderült, melyek 2022 legjobb légitársaságai

Hiába a világszerte tapasztalható reptéri káosz, a legnépszerűbb légitársaságok megőrizték pozícióikat.

Megfizethető magánrepülő

Ma a piacon az egyik legolcsóbb magánrepülőgépnek a Cirrus SF50 Vision Jet számít. Az alapmodell ára nagyjából kétmillió dollárnál kezdődik, és az üzemeltetési költségek viszonylag észszerűnek mondhatók, mivel a gép könnyű, és elég egyetlen pilóta az üzemeltetéséhez.

Fotó: Cirrus Admin

A Vision Jet repülőgépek jellegzetes ismertetőjegye a két, V alakban összeérő farokszárny. Ennek a kialakításnak köszönhetően kisebb zajjal és simábban tud szállni a gép. A repülőt egyetlen motor hajtja, amely a gép törzsének a tetején helyezkedik el. Az egymotoros kialakítás lehetővé teszi, hogy a repülőgép egy hasonló, könnyű sugárhajtású repülőgép üzemanyag-fogyasztásának csak a negyedét égesse el. Ez kisebb költségeket és alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást jelent. Az alapvetően kicsi kialakítás a Vision Jetnél lehetővé teszi azt is, hogy olyan kisebb méretű repülőtereken is leszálljon, ahol a hagyományos nagy repülők nem lennének képesek.

Fotó: Cirrus Admin

Akár egy luxusautó

A Vision Jet belső kialakítása pont olyan, mintha egy luxusterepjáróban ülne az utas. Az utastér 5,1 láb széles és 4,1 láb magas. A pilótával együtt öt felnőtt és két gyerek kényelmesen elfér a három sorba osztott üléseken. A második sor ülésnek bőven van hely a háttámla ledöntéséhez, akár aludni is lehet benne. A kényelmet a beépített USB-portok, konnektorok, pohártartók és mennyezeti lámpák biztosítják. Kissé meglepő, de a gépbe egy 22 hüvelykes képernyő is helyet kapott, amelyet a plafonról lehet lehajtani. Ezen dolgozni és filmet nézni is lehet igény szerint.

Fotó: Cirrus Admin

Fő a biztonság

A költséghatékonyság és a kényelem mellett a legfontosabb tartozékai ennek a magánrepülőgépnek a biztonsági rendszerei. A beépített Safe Return rendszer  egy gombnyomással lehetővé teszi, hogy a repülő képes a robotpilótával leszállni a legközelebbi repülőtéren. Ha a legrosszabb forgatókönyv érvényesül, akkor még egy ejtőernyő is van a gépen. Nem egy darab emberi ejtőernyő, hanem egy akkora, amely az egész gép súlyát elbírja. A belső tér mennyezetén van egy piros kar, amelynek a meghúzásával azonnal kibocsátható a gép ejtőernyője. Mindezek mellett infravörös kamerarendszerrel is fel van szerelve a gép, ami lehetőséget ad az éjszakai vagy rossz időben történő repülésre is.

Fotó: Cirrus Admin

A Vision Jet maximális hatótávolsága 2361 kilométer,  átlagos hatótávja pedig 1759 kilométer. Ez már elég arra, hogy olyan városok között repüljön, mint New York és Chicago. A sebessége nagyjából 563 kilométer per óra, a maximális repülési magassága pedig majdnem 9500 méter. Ez utóbbi adat azt jelenti, hogy rossz időjárási viszonyok közepette képes a felhők fölé emelkedni.

A Verijet nevű társaság az Egyesült Államokban 3250 dolláros óránkénti átalánydíjas repüléseket kínál ezzel a repülőgéppel. Ebben az árban benne van az üzemanyag is. A telephelyei Floridában, Kaliforniában és New Yorkban vannak.

A magánrepülési ágazathoz ugyan kevesebb köze van, de a közösségi légi közlekedés jelenleg válságos időket él. A fapados és a nagyobb légitársaságok egyaránt munkaerőhiánnyal küzdenek, miközben a költségeik egyre magasabbak. A pandémia két éve alatt a légi kikötők és a légitársaságok elküldték az alkalmazottaik nagy részét, mivel a lenullázódott kereslet miatt nem tudtak munkát biztosítani. A járvány elleni intézkedések hirtelen kivezetésére viszont nem tudtak felkészülni, és nem tudták visszacsábítani a korábbi munkaerőt, így a maradék dolgozóval kellene üzemeltetniük a globális légiipart. Ezt viszont a megmaradt alkalmazottak folyamatos sztrájkjai hátráltatják.

Kivérezteti a reptéri káosz a járvány által megtépázott légitársaságokat

Európában és az Egyesült Államokban is ezrével mondják le a járatokat a légitársaságok, miután a megnövekedett forgalmat nem tudták kiszolgálni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.