BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kritikus a Rajna szintje, elakadhat a folyón az üzemanyag-szállítás

Kritikus mértékben süllyedhet a napokban a folyó vízszintje, az uszályok alig tudnak közlekedni. Már majdnem látszik a vészjel Kaubnál.

Kritikusan alacsony szintre süllyed a Rajna vízállása, emiatt teljesen felborulhat az üzemanyag-szállítás, és ezáltal a kereskedelem Európában. A német kormány legfrissebb adatai szerint az egyik legfontosabb csomópontnál, Frankfurttól nyugatra, Kaubnál 40 centiméterre csökkenhet pénteken a vízszint, majd a következő napokban még ennél is alacsonyabb vízállást mérhetnek, ekkor azonban már nem tudnak közlekedni a folyami uszályok, akár hetekre-hónapokra is leállhat a teherszállítás. Pedig a Rajnán mindenféle szállítmány megfordul az üzemanyagoktól a vegyszereken át a gabonáig.

A kontinens folyóin és csatornáin évente több mint egy tonna árut szállítanak minden egyes uniós lakosra számolva, mintegy nyocvanmilliárd dollárral járulva hozzá a régió gazdaságához.

Ráadásul a szárazság nem is jöhetett volna rosszabbkor, mivel Európa már így is fékezhetetlen inflációval és energiaválsággal küzd, miközben próbál elszakadni az orosz gáztól az ukrajnai háború miatt.

Egész Európát megbénítja az aszály, milliárdoktól eshet el a régió

Válságos állapotban van a Duna és a Rajna, portengerbe fulladhat az EU klímaváltozás elleni küzdelme.

Low water levels hinder navigation on the Rhine, 11 August 2022, North Rhine-Westphalia, Cologne: Ships with little cargo sail on the Rhine at low water level in Cologne. Cologne Cathedral is in the background. The persistent drought causes the level of the Rhine to drop further and further , shipping is only possible to a limited extent. The river levels continue to fall and bring a burden on shipping and nature. Photo: Christoph Reichwein/dpa (Photo by Christoph Reichwein / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Christoph Reichwein / AFP

Pár éve is volt már példa a vízszint drámai csökkenésére, azonban a mostanihoz hasonlót 2007 óta nem mértek. A sekély víz miatt az uszályok a valódi kapacitásuk csupán töredékét tudják szállítani, és napokon belül megtörténhet, hogy teljesen fel kell függeszteni a működésüket. 

Ezzel megszakadhat a napi négyszázezer hordónyi olajtermék kereskedelme is

az Amszterdam–Rotterdam–Antwerpen (ARA) régiótól Németországon át Svájcig kanyargó folyó mentén, ami nagyjából megegyezik a legnagyobb európai olajfinomító – a hollandiai PB Rotterdam – napi kapacitásával a Facts Global Energy szerint. 

Ráadásul a szénszállítmányok is elakadhatnak,

miközben Németország újranyitná a szénerőműveit, hogy ellensúlyozza az orosz gáz kiesését.

Szénre cserélné a gázt Németország, azonban nem lesz egyszerű dolga

Munkaerőhiány és súlyos aszály hátráltatja a terveket.

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint

a folyami válság különösen aggasztó a tengerparttal nem rendelkező közép- és kelet-európai országokra nézve, amelyek általában a Rajnán vagy a közeli folyókon keresztül jutnak üzemanyaghoz és fűtőanyagokhoz.

Arra számítunk, hogy egészen az év végéig fennállhat a helyzet

– nyilatkozta Toril Bosoni, az IEA olajpiaci részlegének vezetője a Bloomberg hírportálnak.

Low water levels hinder navigation on the Rhine, 11 August 2022, North Rhine-Westphalia, Duesseldorf: The water level on the Rhine at the Rheinkniebrücke and the dried up Rhine meadows is very low. The persistent drought makes the level of the Rhine fall further and further , navigation is only possible to a limited extent. The river levels continue to fall and bring a burden on navigation and nature. Photo: Christoph Reichwein/dpa (Photo by Christoph Reichwein / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Christoph Reichwein / AFP

A rutinosabb német vállalatok próbálnak felkészülni az előttük álló kihívásokra. Azonban rövid távon még így is visszaeshet a termelésük, és másfajta készletezésre kell átállniuk, rosszabb esetben azonban lehet, hogy a termelést kell közelebb telepíteniük a tengeri kikötőkhöz.

A ThyssenKrupp acélgyártó már felállított egy naponta ülésező válságstábot,

és kisebb merülésű hajókat kezdtek használni, hogy minél tovább el tudják látni duisburgi üzemüket (ahol a Ruhr a Rajnába ömlik).

A BASF vegyipari cég is egyedi hajókat rendelt,

most egy 110 méteres uszályt használnak ahhoz, hogy a ludwigshafeni üzembe szállítsák a cseppfolyósított gázokat. Globális központjuk – a világ legnagyobb vegyianyag-gyártó telephelye – mintegy száz kilométerrel feljebb található Kaubtól. A vegyipari óriás célja, hogy elkerülje a 2018-as év eseményeinek megismétlődését – amikor az alacsony vízszint miatt 250 millió eurós veszteséget könyveltek el –, ezért megállapodtak a német Szövetségi Hidrológiai Intézettel (BfG), amely hathetes előrejelzést szolgáltat, hogy optimalizálni lehessen a szállítást.

Az Uniper energiavállalat pedig csütörtökön bejelentette: nem tud vonattal annyi szenet hozni, hogy a gyárait hosszabb ideig teljes kapacitással üzemeltethesse. Németország vasúthálózatán folyamatosak a torlódások, 

teherautóból pedig mintegy száztízre lenne szükség ahhoz, hogy egyetlen uszály rakományát elszállíthassák.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.