A szlovák parlament csak ma fogadta el első olvasatban a kulcsfontosságú, az árak megzabolázását célzó energetikai törvényjavaslatokat, miközben a cégek már hosszú hetek-hónapok óta szenvednek a magas földgáz- és villanyárak miatt. Olyannyira, hogy a garamszentkereszti Slovalco alumíniumkohó le is állt, az árvai színesfémkohászati vállalat kényszerűségből szintén felfüggesztette tevékenységét, s a napokban kiderült az is, hogy az ország legnagyobb földgáz-felhasználója, a dél-szlovákiai Vágsellyén (Sala) működő Duslo Sala vegyipari cég szintén azt tervezi, átmenetileg leállítja gyártását.
Ha ez valóban megtörténik, akkor az ország és vele a teljes régió a korszerű dízelmotorokhoz elengedhetetlen AdBlue adalékanyag nélkül marad, ugyanis a Duslo Európa ennek a terméknek az egyik legnagyobb előállítója. Az AdBlue-t az Euro 5 és az ennél magasabb szabványnak megfelelő dízelmotorokban használják. A Duslo Sala augusztus közepe óta eleve áll, ugyanis tervezett, hathetes nyári karbantartás folyik a kétezer dolgozónak munkát adó cégnél.
Petr Bláha, a Duslo vezérigazgatója viszont most közölte, hogy
komolyan fontolgatják a termelés szüneteltetését, és hogy állami segítség híján egyelőre nem indítják újra a gyárat.
A magas földgázárak miatt egyedül a termelés újraindítása mintegy 10 millió eurós költséggel jár, és akkor még egy csepp adalékanyagot sem gyártottunk – mondta a vezérigazgató, aki morózus hangulatában azt is szóvá tette, hogy
a szlovák kormány az Európai Unióban vélhetőleg az utolsó, amely még mindig nem hozott határozott intézkedéseket az energiaárak megzabolázására
A Duslo tavaly ősszel is revolverezte már a kormányt, hogy a magas földgázbeszerzési árak miatt nem rentábilis az AdBlue gyártása, akkor az új megrendelések felvételének leállításával és exportstoppal tudták ideig-óráig az asztal alá söpörni a problémát. Akkor a kormány azzal segített, hogy felvásárolta a stratégiai készleteket, mintegy félmillió litert. A hiány kapcsán akkor a Mol is csekekvésre kényszerült.
A Duslo ráadásul az egyik legnagyobb műtrágyagyártó is egyben, vagyis leállása hosszabb távon a közlekedés mellett a mezőgazdaságot is nagyon érzékenyen érintené. Arról nem is szólva, hogy a 22 ezres Vágsellye járási székhely legnagyobb munkaadójáról beszélünk. A Duslo a szlovák származású volt cseh kormányfő, Andrej Babis milliárdos cégbirodalmába tartozik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.